اخبار داغ

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

شهرداری ناموفق در رفع آسیب های اجتماعی/کثرت بافت های ناکارآمد شهری؛ معضل ریشه دار زاهدان است

شهرداری ناموفق در رفع آسیب های اجتماعی/کثرت بافت های ناکارآمد شهری؛ معضل ریشه دار زاهدان است
حجت الاسلام غلامرضا نجفی گفت: به رغم دغدغه کلیه دستگاه های متولی کماکان معضلاتی همچون تکدی گری، تجاهر به اعتیاد، مراکز خرید و فروش اموال مسروقه و نابسامانی بهداشت عمومی در شریان های شهری پدیده ای شایع است و با نقدی منصفانه می توان تأکید کرد که شهرداری در این حوزه توفیق چندانی نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ حجت الاسلام غلامرضا نجفی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان در جلسه ای که امروز با هدف تسریع در فرآیند پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی و راهبردهای مبتنی بر احصاء وظایف شورای اسلامی شهر زاهدان با حضور اعضای شورای شهر و شهرداری زاهدان برگزار شد اظهار کرد: با توجه به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 23 خرداد 1375شناخت کمبودها و نارسایی های موجود شهر زاهدان و اتخاذ برنامه ریزی های مناسب به منظور تحقق پروژه های عمرانی و بهسازی خدمات شهری از وظایف حایز اهمیت این نهاد مدنی تلقی می شود.

وی ادامه داد: امید است در انتخابات پیش رو، به منظور انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا تعهد و توانمندی های نامزدها، مدنظر آحاد شهروندان قرار گیرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با اشاره به اهم مطالبات مردمی از عملکرد چهارساله شورای اسلامی شهر زاهدان افزود: شفافیت و ارائه گزارش آماری از عملکرد این نهاد مردمی، یک خواسته منطقی است و توقع می رود اعضاء شورای اسلامی شهر گزارش مبسوطی در خصوص سازوکارهای جذب و به کارگیری منابع انسانی جدیدالاستخدام، الگوهای برگزاری مناقصه ها و مزایده های شهری با هدف صیانت از بیت المال و نحوه صرف منابع اقتصادی و اعتبارات تخصیص یافته شهری در انتهای این دوره ارائه کنند.

انفعال شهرداری حلقه مفقوده توسعه فرهنگ شهرنشینی   

نجفی اظهار کرد: هرچند اقدامات مطلوبی در حوزه بهبود زیرساخت های شهر زاهدان همچون توسعه فضای سبز، بهبود آسفالت معابر یا مبلمان شهری اجرایی شده یا در دست اقدام است، اما در مقایسه تطبیقی با عملکرد دیگر استان ها همچنان شهر زاهدان از کمبودهای جدی در این حوزه رنج می برد.

وی گفت: یکی از حلقه های مفقوده توسعه فرهنگ شهرنشینی را انفعال شهرداری در نهادینه سازی حقوق و تکالیف شهروندی برشمرد.

این مقام قضایی ادامه داد: سیاست های ترویجی در حوزه فرهنگ سازی و توسعه مشارکت های مدنی به منظور تسریع در تحقق خدمات شهری و پروژه های عمرانی همچنان در شهر زاهدان کمتر به چشم می خورد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: ضرورت دارد تا کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای اسلامی و سازمان فرهنگی-اجتماعی شهرداری زاهدان با برقراری نشست های مستمر، اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی های همگانی، بهره گیری از بیلبوردهای شهری، افزایش فرهنگسراها و فعال سازی کیفی نخبگان محلی، موجبات توسعه هنجارهای فرهنگی در شهر زاهدان را فراهم آورند.

حاشیه نشینی و کثرت بافت های ناکارآمد شهری؛ معضل ریشه دار زاهدان

نجفی تصریح کرد: یکی از معضلات ریشه دار شهر زاهدان حاشیه نشینی و کثرت بافت های ناکارآمد شهری است و 2 هزار و سیصد هکتار از مجموع هفت هزار و چهارصد هکتار اراضی شهر زاهدان در زمره بافت های ناکارآمد و حاشیه نشین قرار می گیرند که جمعیت 340 هزار نفری را در دل خود جای داده، آماری که 44 درصد جمعیت شهر زاهدان را شامل می شود.

وی گفت: در فرآیند احداث پروژه 10هزار واحدی پهنه شمالی شهر زاهدان به منظور کاهش عمق و دامنه حاشیه نشینی همچنان با چالش های جدی در شهر زاهدان مواجهیم و موانعی همچون فقدان اسناد دال بر احراز مالکیت، مالکیت مشاعی اراضی و کاربری های غیرمسکونی برخی پهنه ها، عدم اسناد هویتی و سجلی در تحقق مطالبات مردمی وقفه ایجاد کرده است.

نجفی بر ضرورت رفع مصادیق پرتکرار آسیب های اجتماعی در معابر شهری زاهدان تأکید کرد و گفت: به رغم دغدغه کلیه دستگاه های متولی کماکان معضلاتی همچون تکدی گری، تجاهر به اعتیاد، مراکز خرید و فروش اموال مسروقه و نابسامانی بهداشت عمومی در شریان های شهری پدیده ای شایع است و با نقدی منصفانه می توان تأکید کرد که شهرداری در این حوزه توفیق چندانی نداشته است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان ابراز امیدواری کرد؛ با افزایش آگاهی های همگانی و نهادینه سازی گفتمان مطالبه گری مدنی شهروندان و نظارت موثر دستگاه های حاکمیتی با رویکرد پیشگیری از ترک فعل الزام آور مدیران و دستگاه های حاکمیتی، برای پیشگیری از تضییع بیت المال و صیانت از حقوق عامه، در ادوار آتی شاهد تحولات چشمگیری در توسعه شهری وکاهش نابرابری های فضایی باشیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
, انفعال شهرداری حلقه مفقوده توسعه فرهنگ شهرنشینی   , انفعال شهرداری حلقه مفقوده توسعه فرهنگ شهرنشینی   ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, حاشیه نشینی و کثرت بافت های ناکارآمد شهری؛ معضل ریشه دار زاهدان, حاشیه نشینی و کثرت بافت های ناکارآمد شهری؛ معضل ریشه دار زاهدان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه