اخبار داغ

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی:

۲۵۰۰ تن جو خام در خراسان‌جنوبی توزیع شد/ ارائه آموزش و حمایت از کشت هیدروپونیک

۲۵۰۰ تن جو خام در خراسان‌جنوبی توزیع شد/ ارائه آموزش و حمایت از کشت هیدروپونیک
ابراهیمی از توزیع ۲۵۰۰ تن جو به صورت خام در خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: نهاده‌های تخصیص یافته به استان باید به صورت کنسانتره در اختیار دامداران قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، محمدابراهیم ابراهیمی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی صبح امروز در نشست خبری با موضوع ابلاغ سهمیه جدید نهاده‌های دامی و مشوق‌های خرید که به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به بارندگی باران طی سال 1398 در خراسان‌جنوبی و وجود علوفه‌های مرتعی در استان تعداد قابل توجهی از دامداران اقدام به خرید دام کرده و جمعیت دام استان طی این سال‌ها افزایش یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

وی افزود: اما در سال گذشته و فروردین ماه امسال که شاهد بارندگی خوبی در استان نبودیم مراتع استان به شدت خشک و خشکسالی سال گذشته طی نیم قرن اخیر در استان بی سابقه بوده است. 

,

عدم وجود تعادل بین دام و مراتع استان

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: با این شرایط جمعیت دام استان افزایش و مراتع استان به شدت خشک و بدون علوفه بود؛ تعادلی بین مراتع و دام موجود در استان وجود نداشت و دامداران برای تغذیه دام نیاز به تامین علوفه دستی داشتند.

,

ابراهیمی عنوان کرد: لذا برای کمک به دامداران استان جهت تامین علوفه به صورت دستی نسبت به سنوات قبل افزایش یافت و در سال گذشته 81 هزار تن نهاده بین دامداران استان توزیع و در ماه‌های پایانی سال توزیع نهاده در هر ماه به 9 هزار تن افزایش یافت.

,

وی خاطرنشان کرد: طی فروردین ماه سال جاری نیز میزان توزیع نهاده در استان به 14 هزار تن رسید و پیش‌بینی شده در اردیبهشت ماه توزیع نهاده به 18 هزار تن افزایش پیدا کند.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی به سفر چند هفته قبل مدیرکل جهاد کشاورزی به همراه نمایندگان استان به تهران اشاره کرد و گفت: در این سفر که با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس امور عشایر ایران دیدار شده مقرر شد 6 هزار تن جو و 7 هزار تن ذرت وارد استان شود که سهمیه جو به استان تخصیص پیدا کرد و و سهمیه ذرت نیز به مرور وارد استان می‌شود.

,

توزیع 2500 تن جو خام 

, توزیع 2500 تن جو خام , توزیع 2500 تن جو خام ,

ابراهیمی از توزیع 2500 تن جو به صورت خام در استان خبر داد و افزود: نهاده های تخصیص یافته به استان باید به صورت کنسانتره در اختیار دامداران قرار بگیرد.

,

وی اظهار کرد: در این راستا نهاده‌هایی از جمله جو، ذرت، سبوس، سویا و ... به کنسانتره تبدیل و به مرور بین شهرستان‌های استان جهت توزیع بین دامداران انجام خواهد شد.

,

قیمت انوع نهاده‌های یارانه‌دار

, قیمت انوع نهاده‌های یارانه‌دار, قیمت انوع نهاده‌های یارانه‌دار,

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در مورد قیمت نهاده های یارانه‌دار، اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم جو 2115تومان، ذرت 2215 تومان، سویا 3715 تومان و کنسانتره برای دام پرواری 3300 تومان و برای دام شیری 3600 تومان تعیین شده است. قیمت‌های اعلام شده همه از درب انبار شرکت پشتیبانی امور دام استان است.

,

ابراهیمی در مورد خرید دام سبک از دامدار، عنوان کرد: هدف از خرید دام سبک حمایت از دامداران است هرچند قیمتی که تعیین می‌شود برای دامدار صرفه اقتصادی نداشته و برای دولت نیز چیزی جز ضرر نیست.

,

وی در مورد توزیع نهاده‌های یارانه دار، بیان کرد: در حال حاضر در استان به اندازه کافی نهاده وجود دارد و در مورد تامین علوفه خشبی برای دام‌های استان نیز شاهد همکاری خوبی بسیج و سپاه هستیم.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی به کشت علوفه به صورت هیدروپونیک در استان اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز ورود خوبی صورت گرفته و بیشتر استفاده از کشت علوفه هیدروپونیک برای واحدهای خودمصرفی است.

,

ابراهیمی ادامه داد: این نوع علوفه به دلیل این‌که زود از بین می‌رود باید به سرعت در اختیار دام قرار داده شود.

,

ارائه آموزش و حمایت از کشت هیدروپونیک

, ارائه آموزش و حمایت از کشت هیدروپونیک, ارائه آموزش و حمایت از کشت هیدروپونیک,

وی به آموزش و حمایت از متقاضیان کشت هیدروپونیک اشاره کرد و گفت: به دامدارانی که متقاضی کشت هیدروپونیک باشند آموزش‌های لازم ارائه و طبق قول استاندار خراسان‌جنوبی به دامداران مناطق مرزی استان که متقاضی کشت هیدروپونیک باشند تسهیلات 4 و دامداران سایر مناطق استان تسهیلات 6 درصد پرداخت خواهد شد.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در مورد سامانه بازرگاه، اظهار کرد: این سامانه اوج شفافیت برای خریدار و دستگاه‌های واسطی که قصد نظارت دارند، است.

,

ابراهیمی گفت: قیمت، کیفیت و کمیت نهاده‌هایی که در سامانه بازارگاه بارگذاری می‌شود برای تمام واحدها یکسان بوده و فقط هزینه حمل و نقل به آن افزوده می‌شود.

,

وی به مشکلاتی که در پی سامانه بازارگاه برای خریدار به وجود آمده اشاره کرد و افزود: ابتدای راه‌اندازی سامانه بازارگاه مشکلاتی وجود داشت اما در حال حاضر این مشکلات مرتفع شده است. مشکلی دیگری که برای خریداران استان خراسان‌جنوبی به ویژه برای واحدهای مرغداری وجود داشت طولانی شدن دریافت نهاده از زمان جوجه ریزی بود که به دلیل مسافت طولانی از بندر تا استان ما، نبود خطوط ریلی و کم بودن کامیون برای انتقال نهاده با مشکلاتی مواجه هستیم.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای کاهش مشکلات واحدها برای تامین نهاده سهمیه‌ای به عنوان تن‌خواه در نظر گرفته شده که واحد مربوطه این سهمیه را از کارخانه دریافت و جایگزین کند.

,

ابراهیمی در مورد خسارات وارد شده به دامداران در پی خشکسالی، گفت: خسارات به صورت مرحله‌ای در حال برآورد بوده وخسارات در بخش دام، دامپزشکی و امور عشایر متفاوت است.

,

وی با بیان این‌که دولت موظف به تامین نهاده‌های وارداتی است، تصریح کرد: دولت برای تامین نهاده مورد نیاز دام و طیور؛ مازاد نهاده تولید داخل، تمهیدات لازم را برای واردات انجام دهد. با توجه به این‌که نهاده با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود دولت موظف به تسهیل ورود نهاده، علوفه و ... است.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر دغدغه ما برای تامین نهاده مورد نیاز واحدهای سنتی و خرده مالکی است که تشکل ها نیز برای حمایت از واحدهای سنتی وارد کار شده‌اند.

,

کشتار دام با هدف حفظ ترکیب گله

, کشتار دام با هدف حفظ ترکیب گله, کشتار دام با هدف حفظ ترکیب گله,

ابراهیمی در مورد کشتار دام مولد، تاکید کرد: در حالت عادی و ترسالی هر ساله باید برای حفظ ترکیب گله20 تا 25 درصد دام پیر، نازا و غیر صرفه اقتصادی حذف شود تا بره و بزغاله‌های تازه متولد شده جایگزین شوند.

,

وی عنوان کرد: در سال خشکسال که ترکیب گله از بین رفته است تا حذف 35 درصد دام ایرادی ندارد اما اگر این درصد طبق نظر دامپزشکی به بیش از 35 درصد برسد جای نگرانی دارد و باید بررسی شود.

,

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در مورد تاثیر بارندگی های روزهای گذشته در خراسان‌جنوبی برای رویش علوفه در مراتع، اظهار کرد: بارندگی اردیبهشت ماه برای رویش علوفه مرتعی تاثیری ندارد اما برای رویش خار، خارشتر، طاق و سایر گونه‌ها بی تاثیر نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه