اخبار داغ

فراز و فرودهای سه سال اخیر شورای شهر اراک؛

تزلزل در مدیریت شهری، دستاورد شورای پنجم برای کلانشهر اراک

تزلزل در مدیریت شهری، دستاورد شورای پنجم برای کلانشهر اراک
خلاصه‌ی عملکرد شورای کلانشهر اراک در دوره پنجم را می‌توان در انتخاب ۵ شهردار و ۲ سرپرست خلاصه کرد و بدون تردید یکی از دلایل اساسی این تغییرات پرتعداد در رأس مجموعه‌ی شهرداری اراک را باید در رویکرد غیرتخصصی شورای شهر جستجو کرد، تغییراتی در بازه‌های زمانی کوتاه که نشان از تزلزل آرا در شورای شهر و اهدافی به‌غیراز بهبود وضعیت خدمات شهری و بعضاً سیاسی در این مجموعه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ دوره پنجم شوراهای شهر برآمده از رویکرد سیاست زده و اصلاح‌طلبی دولت و مجلس دهم بود، در آخرین انتخابات شوراها اصلاح‌طلبان در اکثریت شهرهای کشور موفق به در دست گرفتن فرمان شورای شهر شدند ولی عملکرد ۴ ساله این جریان و شهرداران منتسب به این شوراها در بسیاری از شهرها و همچنین اراک ناموفق و بیش از گذشته سیاسی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

پنجمین دوره شورای شهر اراک در شهریورماه سال ۹۶ نیز در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که اکثریت قاطع آن یعنی ۸ عضو از ۱۱ عضو اصلی را منتخبین لیست امید موردحمایت اصلاح‌طلبان در شهر اراک تشکیل می‌دادند، مرتضی سورانه، کاوه فلک افلاکی، محمدحسین فدایی، ایرج رضایی، سعید نادری، پیمان رشیدی، فرزانه رحمتی و طوفان محمدی اصلاح‌طلبانی بودند که در کنار سه عضو اصولگرا یعنی صادق محصولی، علیرضا مردای و حامد آجرلو بر صندلی شورای شهر اراک در دوره پنجم تکیه زدند.

کلان‌شهر اراک با جمعیت بیش از ۶۲۰ هزار نفر طی سال‌های اخیر در حوزه‌ی مدیریت شهری همواره با نوسانات و تنش‌هایی روبه‌رو بوده است و درحالی‌که بسیاری از مناطق حاشیه این شهر و حتی مناطق مرکزی شهر به‌شدت نیازمند توجه به توسعه‌ی زیرساخت‌های شهری است ولی عدم ثبات در بخش سیاست‌گذاری‌های عمران شهری، آلودگی هوا، چاره‌اندیشی برای رفع معضلات و مهم‌تر از آن تزلزل در جایگاه عالی‌ترین مسئول اجرای این سیاست‌ها یعنی شهردار باعث می‌شود کارنامه شورای شهر پنجم اراک که اکثریت قاطع آن را اعضای لیست امید اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند و شهرداران انتخابی آن به‌هیچ‌وجه موردقبول نباشد.

شورای پنجم شهر اراک در ابتدای شروع به کار «سعید بیاتیان» را تا انتخاب شهردار به‌عنوان سرپرست شهرداری اراک انتخاب کرد و در اولین روزهای شروع به کار دوره‌ی پنجم درنهایت «داوود تاجران» با ۱۰ رأی از ۱۱ رأی اعضای شورا در تاریخ ۱۲ شهریور ۹۶ به‌عنوان شهردار منتخب اراک معرفی شد و بیاتیان سکان شهرداری اراک را کمتر از دو هفته به تاجران واگذار کرد.

داود تاجران بومی استان مرکزی نبود و در دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی، مسئولیت شهرداری منطقه ۲۰ تهران را بر عهده داشت.

هرچند طی دوران فعالیت وی در شهرداری اراک نیز اختلاف‌نظرهایی با شورا وجود داشت اما درنهایت پس از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس و اجرایی شدن آن تاجران نیز مشمول این قانون شد و به‌ناچار سکان شهرداری اراک در آبان ماه سال ۹۷ را تحویل داد، در این دوره حاشیه هایی پیرامون بازداشت چند مدیر و کارمند شهرداری در خصوص مسائل مالی و تهاتر برخی املاک شهرداری خبر ساز شد.

دادستان عمومی و انقلاب اراک در فروردین ماه سال ۹۸ طی نشست خبری با خبرنگاران از تشکیل پرونده ۳۴ صفحه ای تملک ، تهاتر و ارتشا در شهرداری اراک خبر داد و گفت: کیفرخواست ۱۸ متهم در پرونده تملک و تهاتر غیرقانونی در شهرداری اراک پس از یک سال بررسی و تحقیقات مختلف صادر شد.

او گفت: در این پرونده اشخاص با نفوذ در شهرداری اقدام به تملک، تهاتر غیرقانونی ،قیمت‌گذاری غیر واقعی و تبانی با اشخاصی در شهرداری نموده اند که در مجموع منجر به خسارت و تضییع حقوق بیت المال بوده که در دست تحقیق و بررسی است و در این راستا و چند موضوع دیگر تاکنون ۱۸ نفر به این تخلفات متهم هستند که در برخی موارد حکم صادر شده و بقیه احکام در اردیبهشت ماه امسال پس از تایید به متهمان ابلاغ و اجرا خواهد شد.

سرانجام بعد از بازنشستگی تاجران شورای شهر «ابوالفضل شالی بیگ» معاونت خدمات شهری شهردار اراک به‌عنوان گزینه پیشنهادی اصلاح‌طلبان تا انتخاب شهردار جدید، به‌عنوان سرپرست شهرداری اراک انتخاب شد.

اما مدتی بعد اصلاح‌طلبان، نایب‌رئیس شورای شهر را برای شهرداری اراک پیشنهاد کردند و حدود دو ماه بعد «سعید نادری» یکی از اعضای شورای شهر اراک و عضو فراکسیون امید در تاریخ ۱۰ دی‌ماه ۹۷ با ۸ رأی اعضای این فراکسیون به‌عنوان شهردار اراک انتخاب و به وزارت کشور معرفی شد اما وزارت کشور با توجه به دستورالعمل‌های مربوطه و نیاز به وجود سابقه‌ی مدیریت دولتی در گزینش شهرداران، این انتخاب را نپذیرفت و صلاحیت نادری برای تصدی این پست احراز نشد و بعد از یک ماه کش‌وقوس دوباره شهرداری اراک بلاتکلیف بود.

پس از عدم احراز شرایط سعید نادری شهردار منتخب اراک در وزارت کشور، نشست بررسی انتخاب شهردار از میان ۲ گزینه نهایی با حضور منتخبان شورای شهر در ۲۷ بهمن‌ماه سال ۹۷ برگزار شد که «مهدی فاتحی» گزینه فراکسیون امید این شورا با کسب هفت رأی از ۱۱ رأی مأخوذه به‌عنوان شهردار منتخب اراک انتخاب شد.

«محمدجعفر پور» نیز به‌عنوان گزینه اصولگرایان شورای اسلامی شهر اراک بود که در انتخابات این شورا سه رأی به دست آورد و یک رأی از مجموع آرا نیز ممتنع اعلام شد.

 این انتخاب به دلایلی همچون بومی نبودن فاتحی و حاشیه‌هایی که در دوران شهرداری وی در بهارستان ایجادشده سروصدای بسیاری در پی داشت؛ اما تنها باگذشت کمتر از ۴۸ ساعت از انتخاب وی، پیامی به نقل از او در فضای مجازی منتشر شد که گویای نامه‌ی استعفای فاتحی از سمت شهرداری اراک بود که دلیل آن جلوگیری از بروز تنش در شهر عنوان شد.

حواشی انتخاب شهردار پس از تاجران و نگاه کاملاً سیاسی شورای شهر به این موضوع باعث شد تا حتی نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی نیز در جلسه شورای اداری ۲۰ دی ۹۷ نسبت به این رویکرد شورا انتقادات تندی را مطرح کند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در این جلسه از انجام برخی اقدامات ضعیف توسط شورای شهر اراک انتقاد کرد و گفت: «هفته قبل اعضای شورای شهر با بنده دیدار کردند و من نصیحت‌های لازم را انجام دادم، قبلاً هم استاندار صحبت‌هایی را انجام دادند و از اعضای شورای شهر انتظار داشتم برای ریش‌سفید من ارزش قائل باشند. برای نظام، انقلاب و مردم باید احترام قائل شد، به خون شهدا ارزش بگذارید؛ حرمت‌ها را حفظ کنید تا حرمت‌ها حفظ شود. ما امانت‌دار نظام، مردم، شهدا و انقلاب هستیم، باید دست از بازی‌های سیاسی برداریم. اگر پرده از کارهای بعضی‌هایتان بردارم باید سر به خاک فرو برید. برای انتخاب شهردار باید فردی متعهد، آشنا به مبانی، امین، آگاه به مسائل شرعی و شهری و خدمتگزار انتخاب شود.»

محمد کریمی شفیعی از انتخاب تا استیضاح!

سرانجام اعضای شورای اسلامی کلان‌شهر اراک چند روز بعد و در ۲۹ بهمن‌ماه سال ۹۷ با تشکیل جلسه‌ای برای انتخاب شهردار باز هم یکی دیگر از گزینه‌های فراکسیون امید یعنی «محمد کریم شفیعی» را با ۸ رأی موافق به‌عنوان شهردار منتخب اراک معرفی کردند.

قائم‌مقامی شهردار کلان‌شهر کرج، مشاور عالی شهردار منطقه ۱۸ تهران، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری منطقه چهار تهران، معاون عمرانی و شهرسازی شهرداری اسلامشهر، مسئول شهرسازی و معماری شهرداری پاکدشت، مدیرعامل شرکت توسعه شهری و سرپرست شرکت خدمات سبز چابهار ازجمله سوابق شفیعی است.

شفیعی هم هرچند دوره مدیریت طولانی‌تری را نسبت به افراد پیش از خود سپری کرد اما حواشی او با شورای شهر هم کم نبود، وی یک‌بار در تیرماه سال ۹۹ علیرغم اصرار اکثریت اعضای شورا بر استیضاح با لابی فراکسیون امید و پس گرفته شدن تعدادی از امضاها از استیضاح گریخت اما یک اظهارنظر جنجالی این بار باب تنش‌های شخصی بین شفیعی و برخی اعضای اصلاح‌طلب شورا را گشود.

هرچند عدم تفاهم و اختلاف برخی اعضا با شفیعی حتی در جلسات علنی شورا نیز مشخص بود اما پس از اظهارنظر جنجالی شهردار اراک در یک مصاحبه ویدئویی و پاسخ وی به سؤال مجری درباره دو عضو شورای شهر اراک یعنی فرزانه رحمتی و طوفان محمدی که گفته بود: «اگر مردم در انتخاب اعضای شورای شهر دقت بیشتری بکنند شهرها کمتر آسیب می‌بینند.» بار دیگر روابط شورای و شهردار اراک دچار التهاب شد.

با بالا گرفتن تنش‌ها بین شفیعی و تعدادی از اعضای فراکسیون امید در نهایت طی جلسه فوق‌العاده ۹ بهمن‌ماه شورای شهر اراک که به‌منظور رسیدگی به درخواست ۸ عضو شورا برای استیضاح شهردار اراک برگزار شد و محمد کریم شفیعی بعد از حدود دو سال حضور بر مسند مدیریت شهری اراک با اکثریت آراء (۸ رأی موافق و ۳ رأی مخالف) استیضاح و برکنار و در ادامه «سعید بیاتیان» با رأی اکثریت به‌عنوان سرپرست شهرداری اراک انتخاب شد و البته با سرعت و شبانه معارفه شد.

شورای پنجم شهر اراک که در شهریورماه ۹۶ با انتخاب «سعید بیاتیان» به‌عنوان سرپرست شهرداری اراک کار خود را آغاز کرد حالا پس از انتخاب وی به‌عنوان سرپرست و سپس موافقت با ادامه کار وی به‌عنوان شهردار گویا قرار است در صورت عدم رخ داد حوادث غیرمترقبه‌ای کار خود را با وی به پایان ببرد!

خلاصه‌ی عملکرد شورای شهر اراک در دوره پنجم را می‌توان در انتخاب ۵ شهردار و ۲ سرپرست خلاصه کرد و بدون تردید یکی از دلایل اساسی این تغییرات پرتعداد در رأس مجموعه‌ی شهرداری اراک را باید در رویکرد غیرتخصصی شورای شهر جستجو کرد، با توجه به اینکه همه‌ی این شهرداران توسط فراکسیون امید معرفی و موردحمایت قرارگرفته‌اند و این فراکسیون ریاست و اکثریت شورای شهر اراک را در اختیار دارد اما چنین تغییراتی در بازه‌های زمانی کوتاه نشان از تزلزل آرا در شورای شهر و اهدافی به‌غیراز بهبود وضعیت خدمات شهری و بعضاً سیاسی در این مجموعه دارد.

درصورتی‌که شورای شهر باید با جمع‌بندی و در نظر گرفتن تمامی صلاحیت‌ها دست به انتخاب شهردار بزند و در نهایت با حمایت از اقدامات قانونی شهردار از این انتخاب خود دفاع کند اما حتی نگاهی گذرا به عملکرد و مواضع شورای شهر اراک برآیند و خروجی قابل قبولی را نشان نمی‌دهد.

به‌هرحال علیرغم تعریف و تقدیر اصلاح‌طلبان از خود آنچه در تمام این فراز و فرودهای سه سال اخیر شورای پنجم به چشم می‌خورد تزلزل آرا و دخالت دادن منافع حزبی و جناحی توسط فراکسیون امید در تصمیم‌گیری‌هاست.

و حال فضاسازی و ایجاد هجمه در زمینه بررسی صلاحیت داوطلبین دوره ششم نمی‌تواند سرپوشی بر عملکرد نامطلوب شورای شهر اراک در دوره‌ی پنجم به‌خصوص در رفع دغدغه‌های مردم در حوزه‌ی مدیریت شهری باشد چراکه حل مسائل و معضلات خدمات و عمران شهری اولویت دست چندم این شوراست.

فارغ از اینکه طی سالهای اخیر با همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا چند پروژه بزرگ شهری علیرغم مسائلی همچون بدهکاری مجموعه شهرداری به قرارگاه در اراک به بهره برداری رسید اما دست شهرداری و شورای شهر به جز پروژه پیاده راهی که حواشی خاص خود را از هزینه ها تا نحوه اجرا به همراه داشت خالی است، کما اینکه مسائل مناطق حاشیه ای، عدم سازماندهی ساختار منابع انسانی شهرداری و... از جمله موضوعاتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

,

پنجمین دوره شورای شهر اراک در شهریورماه سال ۹۶ نیز در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که اکثریت قاطع آن یعنی ۸ عضو از ۱۱ عضو اصلی را منتخبین لیست امید موردحمایت اصلاح‌طلبان در شهر اراک تشکیل می‌دادند، مرتضی سورانه، کاوه فلک افلاکی، محمدحسین فدایی، ایرج رضایی، سعید نادری، پیمان رشیدی، فرزانه رحمتی و طوفان محمدی اصلاح‌طلبانی بودند که در کنار سه عضو اصولگرا یعنی صادق محصولی، علیرضا مردای و حامد آجرلو بر صندلی شورای شهر اراک در دوره پنجم تکیه زدند.

,

کلان‌شهر اراک با جمعیت بیش از ۶۲۰ هزار نفر طی سال‌های اخیر در حوزه‌ی مدیریت شهری همواره با نوسانات و تنش‌هایی روبه‌رو بوده است و درحالی‌که بسیاری از مناطق حاشیه این شهر و حتی مناطق مرکزی شهر به‌شدت نیازمند توجه به توسعه‌ی زیرساخت‌های شهری است ولی عدم ثبات در بخش سیاست‌گذاری‌های عمران شهری، آلودگی هوا، چاره‌اندیشی برای رفع معضلات و مهم‌تر از آن تزلزل در جایگاه عالی‌ترین مسئول اجرای این سیاست‌ها یعنی شهردار باعث می‌شود کارنامه شورای شهر پنجم اراک که اکثریت قاطع آن را اعضای لیست امید اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند و شهرداران انتخابی آن به‌هیچ‌وجه موردقبول نباشد.

, .,

, ,

شورای پنجم شهر اراک در ابتدای شروع به کار «سعید بیاتیان» را تا انتخاب شهردار به‌عنوان سرپرست شهرداری اراک انتخاب کرد و در اولین روزهای شروع به کار دوره‌ی پنجم درنهایت «داوود تاجران» با ۱۰ رأی از ۱۱ رأی اعضای شورا در تاریخ ۱۲ شهریور ۹۶ به‌عنوان شهردار منتخب اراک معرفی شد و بیاتیان سکان شهرداری اراک را کمتر از دو هفته به تاجران واگذار کرد.

,

داود تاجران بومی استان مرکزی نبود و در دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی، مسئولیت شهرداری منطقه ۲۰ تهران را بر عهده داشت.

,

هرچند طی دوران فعالیت وی در شهرداری اراک نیز اختلاف‌نظرهایی با شورا وجود داشت اما درنهایت پس از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس و اجرایی شدن آن تاجران نیز مشمول این قانون شد و به‌ناچار سکان شهرداری اراک در آبان ماه سال ۹۷ را تحویل داد، در این دوره حاشیه هایی پیرامون بازداشت چند مدیر و کارمند شهرداری در خصوص مسائل مالی و تهاتر برخی املاک شهرداری خبر ساز شد.

,

دادستان عمومی و انقلاب اراک در فروردین ماه سال ۹۸ طی نشست خبری با خبرنگاران از تشکیل پرونده ۳۴ صفحه ای تملک ، تهاتر و ارتشا در شهرداری اراک خبر داد و گفت: کیفرخواست ۱۸ متهم در پرونده تملک و تهاتر غیرقانونی در شهرداری اراک پس از یک سال بررسی و تحقیقات مختلف صادر شد.

,

او گفت: در این پرونده اشخاص با نفوذ در شهرداری اقدام به تملک، تهاتر غیرقانونی ،قیمت‌گذاری غیر واقعی و تبانی با اشخاصی در شهرداری نموده اند که در مجموع منجر به خسارت و تضییع حقوق بیت المال بوده که در دست تحقیق و بررسی است و در این راستا و چند موضوع دیگر تاکنون ۱۸ نفر به این تخلفات متهم هستند که در برخی موارد حکم صادر شده و بقیه احکام در اردیبهشت ماه امسال پس از تایید به متهمان ابلاغ و اجرا خواهد شد.

,

سرانجام بعد از بازنشستگی تاجران شورای شهر «ابوالفضل شالی بیگ» معاونت خدمات شهری شهردار اراک به‌عنوان گزینه پیشنهادی اصلاح‌طلبان تا انتخاب شهردار جدید، به‌عنوان سرپرست شهرداری اراک انتخاب شد.

,

اما مدتی بعد اصلاح‌طلبان، نایب‌رئیس شورای شهر را برای شهرداری اراک پیشنهاد کردند و حدود دو ماه بعد «سعید نادری» یکی از اعضای شورای شهر اراک و عضو فراکسیون امید در تاریخ ۱۰ دی‌ماه ۹۷ با ۸ رأی اعضای این فراکسیون به‌عنوان شهردار اراک انتخاب و به وزارت کشور معرفی شد اما وزارت کشور با توجه به دستورالعمل‌های مربوطه و نیاز به وجود سابقه‌ی مدیریت دولتی در گزینش شهرداران، این انتخاب را نپذیرفت و صلاحیت نادری برای تصدی این پست احراز نشد و بعد از یک ماه کش‌وقوس دوباره شهرداری اراک بلاتکلیف بود.

,

پس از عدم احراز شرایط سعید نادری شهردار منتخب اراک در وزارت کشور، نشست بررسی انتخاب شهردار از میان ۲ گزینه نهایی با حضور منتخبان شورای شهر در ۲۷ بهمن‌ماه سال ۹۷ برگزار شد که «مهدی فاتحی» گزینه فراکسیون امید این شورا با کسب هفت رأی از ۱۱ رأی مأخوذه به‌عنوان شهردار منتخب اراک انتخاب شد.

, .,

«محمدجعفر پور» نیز به‌عنوان گزینه اصولگرایان شورای اسلامی شهر اراک بود که در انتخابات این شورا سه رأی به دست آورد و یک رأی از مجموع آرا نیز ممتنع اعلام شد.

, «, .,

 این انتخاب به دلایلی همچون بومی نبودن فاتحی و حاشیه‌هایی که در دوران شهرداری وی در بهارستان ایجادشده سروصدای بسیاری در پی داشت؛ اما تنها باگذشت کمتر از ۴۸ ساعت از انتخاب وی، پیامی به نقل از او در فضای مجازی منتشر شد که گویای نامه‌ی استعفای فاتحی از سمت شهرداری اراک بود که دلیل آن جلوگیری از بروز تنش در شهر عنوان شد.

,

حواشی انتخاب شهردار پس از تاجران و نگاه کاملاً سیاسی شورای شهر به این موضوع باعث شد تا حتی نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی نیز در جلسه شورای اداری ۲۰ دی ۹۷ نسبت به این رویکرد شورا انتقادات تندی را مطرح کند.

,

, ,

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در این جلسه از انجام برخی اقدامات ضعیف توسط شورای شهر اراک انتقاد کرد و گفت: «هفته قبل اعضای شورای شهر با بنده دیدار کردند و من نصیحت‌های لازم را انجام دادم، قبلاً هم استاندار صحبت‌هایی را انجام دادند و از اعضای شورای شهر انتظار داشتم برای ریش‌سفید من ارزش قائل باشند. برای نظام، انقلاب و مردم باید احترام قائل شد، به خون شهدا ارزش بگذارید؛ حرمت‌ها را حفظ کنید تا حرمت‌ها حفظ شود. ما امانت‌دار نظام، مردم، شهدا و انقلاب هستیم، باید دست از بازی‌های سیاسی برداریم. اگر پرده از کارهای بعضی‌هایتان بردارم باید سر به خاک فرو برید. برای انتخاب شهردار باید فردی متعهد، آشنا به مبانی، امین، آگاه به مسائل شرعی و شهری و خدمتگزار انتخاب شود.»

,

محمد کریمی شفیعی از انتخاب تا استیضاح!

, محمد کریمی شفیعی از انتخاب تا استیضاح!, محمد کریمی شفیعی از انتخاب تا استیضاح!,

سرانجام اعضای شورای اسلامی کلان‌شهر اراک چند روز بعد و در ۲۹ بهمن‌ماه سال ۹۷ با تشکیل جلسه‌ای برای انتخاب شهردار باز هم یکی دیگر از گزینه‌های فراکسیون امید یعنی «محمد کریم شفیعی» را با ۸ رأی موافق به‌عنوان شهردار منتخب اراک معرفی کردند.

,

قائم‌مقامی شهردار کلان‌شهر کرج، مشاور عالی شهردار منطقه ۱۸ تهران، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری منطقه چهار تهران، معاون عمرانی و شهرسازی شهرداری اسلامشهر، مسئول شهرسازی و معماری شهرداری پاکدشت، مدیرعامل شرکت توسعه شهری و سرپرست شرکت خدمات سبز چابهار ازجمله سوابق شفیعی است.

, .,

شفیعی هم هرچند دوره مدیریت طولانی‌تری را نسبت به افراد پیش از خود سپری کرد اما حواشی او با شورای شهر هم کم نبود، وی یک‌بار در تیرماه سال ۹۹ علیرغم اصرار اکثریت اعضای شورا بر استیضاح با لابی فراکسیون امید و پس گرفته شدن تعدادی از امضاها از استیضاح گریخت اما یک اظهارنظر جنجالی این بار باب تنش‌های شخصی بین شفیعی و برخی اعضای اصلاح‌طلب شورا را گشود.

,

هرچند عدم تفاهم و اختلاف برخی اعضا با شفیعی حتی در جلسات علنی شورا نیز مشخص بود اما پس از اظهارنظر جنجالی شهردار اراک در یک مصاحبه ویدئویی و پاسخ وی به سؤال مجری درباره دو عضو شورای شهر اراک یعنی فرزانه رحمتی و طوفان محمدی که گفته بود: «اگر مردم در انتخاب اعضای شورای شهر دقت بیشتری بکنند شهرها کمتر آسیب می‌بینند.» بار دیگر روابط شورای و شهردار اراک دچار التهاب شد.

, .,

با بالا گرفتن تنش‌ها بین شفیعی و تعدادی از اعضای فراکسیون امید در نهایت طی جلسه فوق‌العاده ۹ بهمن‌ماه شورای شهر اراک که به‌منظور رسیدگی به درخواست ۸ عضو شورا برای استیضاح شهردار اراک برگزار شد و محمد کریم شفیعی بعد از حدود دو سال حضور بر مسند مدیریت شهری اراک با اکثریت آراء (۸ رأی موافق و ۳ رأی مخالف) استیضاح و برکنار و در ادامه «سعید بیاتیان» با رأی اکثریت به‌عنوان سرپرست شهرداری اراک انتخاب شد و البته با سرعت و شبانه معارفه شد.

,

شورای پنجم شهر اراک که در شهریورماه ۹۶ با انتخاب «سعید بیاتیان» به‌عنوان سرپرست شهرداری اراک کار خود را آغاز کرد حالا پس از انتخاب وی به‌عنوان سرپرست و سپس موافقت با ادامه کار وی به‌عنوان شهردار گویا قرار است در صورت عدم رخ داد حوادث غیرمترقبه‌ای کار خود را با وی به پایان ببرد!

,

, ,

خلاصه‌ی عملکرد شورای شهر اراک در دوره پنجم را می‌توان در انتخاب ۵ شهردار و ۲ سرپرست خلاصه کرد و بدون تردید یکی از دلایل اساسی این تغییرات پرتعداد در رأس مجموعه‌ی شهرداری اراک را باید در رویکرد غیرتخصصی شورای شهر جستجو کرد، با توجه به اینکه همه‌ی این شهرداران توسط فراکسیون امید معرفی و موردحمایت قرارگرفته‌اند و این فراکسیون ریاست و اکثریت شورای شهر اراک را در اختیار دارد اما چنین تغییراتی در بازه‌های زمانی کوتاه نشان از تزلزل آرا در شورای شهر و اهدافی به‌غیراز بهبود وضعیت خدمات شهری و بعضاً سیاسی در این مجموعه دارد.

,

درصورتی‌که شورای شهر باید با جمع‌بندی و در نظر گرفتن تمامی صلاحیت‌ها دست به انتخاب شهردار بزند و در نهایت با حمایت از اقدامات قانونی شهردار از این انتخاب خود دفاع کند اما حتی نگاهی گذرا به عملکرد و مواضع شورای شهر اراک برآیند و خروجی قابل قبولی را نشان نمی‌دهد.

,

به‌هرحال علیرغم تعریف و تقدیر اصلاح‌طلبان از خود آنچه در تمام این فراز و فرودهای سه سال اخیر شورای پنجم به چشم می‌خورد تزلزل آرا و دخالت دادن منافع حزبی و جناحی توسط فراکسیون امید در تصمیم‌گیری‌هاست.

,

و حال فضاسازی و ایجاد هجمه در زمینه بررسی صلاحیت داوطلبین دوره ششم نمی‌تواند سرپوشی بر عملکرد نامطلوب شورای شهر اراک در دوره‌ی پنجم به‌خصوص در رفع دغدغه‌های مردم در حوزه‌ی مدیریت شهری باشد چراکه حل مسائل و معضلات خدمات و عمران شهری اولویت دست چندم این شوراست.

,

فارغ از اینکه طی سالهای اخیر با همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا چند پروژه بزرگ شهری علیرغم مسائلی همچون بدهکاری مجموعه شهرداری به قرارگاه در اراک به بهره برداری رسید اما دست شهرداری و شورای شهر به جز پروژه پیاده راهی که حواشی خاص خود را از هزینه ها تا نحوه اجرا به همراه داشت خالی است، کما اینکه مسائل مناطق حاشیه ای، عدم سازماندهی ساختار منابع انسانی شهرداری و... از جمله موضوعاتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه