اخبار داغ

سناریوهای عجیب در پالایش یکم/ تصویب تمامی پیشنهادات سازمان بورس در جلسه سران قوا

سناریوهای عجیب در پالایش یکم/ تصویب تمامی پیشنهادات سازمان بورس در جلسه سران قوا
در مصوبه های پیشنهادی سازمان بورس همچنان ایراداتی دیده می شود که یکی از آن ها نحوه جبران ضرر کسانی است که صندوق پالایش یکم دولتی را خریداری کرده اند؛ در این مصوبه شرط عدم فروش این صندوق مطرح شده است و آن هم به شکل سهام جایزه این جبران عنوان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ بازار سرمایه هر روز در مسیر نزول قرار دارد و روزهای سبز آن نیز به چند نماد محدود می شود و حتی برخی از نمادها روزهای متوالی است که قفل در صف فروش هستند و البته برای آن ها خریداری وجود ندارد؛ این موضوع با توجه به اتفاقات  نیمه سال گذشته باعث نارضایتی مخصوصاً در بین سهامدارن حقیقی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

موضوع تا جایی پیش رفت که بسیاری از نمایندگان مجلس نیز از این موضوع گله کردند و به این موضوع ورود کرده و خواهان حمایت نهادهای مربوط از بازار سرمایه به عنوان پشتوانه تولید شدند و بالاخره این موضوع در دیدار سران سه قوه نیز مورد توجه کرد و مصوباتی در این جلسه تصویب شد.

,

*تصویب تمامی پیشنهادات سازمان بورس در جلسه سران قوا

, *تصویب تمامی پیشنهادات سازمان بورس در جلسه سران قوا, *تصویب تمامی پیشنهادات سازمان بورس در جلسه سران قوا,

محمد علی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نظر مساعد روسای محترم سه قوه  در خصوص بسته پیشنهادی سازمان بورس که پیشتر در هیات دولت مصوب شده بود، از تایید نهایی این مصوبات با اصلاحات جزیی خبرداد و گفت: بر اساس مصوبات امروز، مقرر شد ۸۰ درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.

وی افزود: در این جلسه با انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت شد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به  مفاد ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید تصریح کرد: پیرو مصوبه این جلسه بانک‌ها و موسسات اعتباری برای برنامه های حمایت از بازار سرمایه در چارچوب مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی از شمول ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید خارج خواهند بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در این جلسه به منظور تشویق حمایت از بازار سرمایه مقرر شد شرکت هایی که ازسهام  خود یا شرکت های زیر مجموعشان حمایت کنند مالیات بر درآمد آنها در سال جاری امهال  و به سال بعد موکول شود. همچنین شرکت هایی  که سود تقسیم نشده سال ۱۴۰۰  آنها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

دهقان دهنوی از اجازه سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه براساس مصوبات  جلسه سران قوا خبرداد و گفت: بر اساس این مصوبه صندوق توسعه ملی مجاز به سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی داخلی  از جمله بازار سرمایه  شد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مصوبه  مربوط به جبران زیان خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای مذکور را از دولت خریداری کرده‌ و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام  جبران شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با ابراز امیدواری از تاثیرات مطلوب اجرای این مصوبات برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه خاطر نشان کرد: این مصوبات در صورت تایید مقام معظم رهبری برای اجرا ابلاغ خواهند شد.
وی  در ادامه با اشاره به پیشنهادات خوب  ارایه شده  از سوی سران قوای مقننه و قضائیه اظهار داشت: از جمله این موارد پیشنهاد مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری از محصولات شرکتهای بورسی بود که مقرر شد  تمامی این پیشنهادات  در کمیسیون مقدماتی شورای عالی هماهنگی اقتصادی بررسی و سپس در جلسات بعدی سران قوا مطرح شوند بدین ترتیب حمایت سران سه قوه به  مصوبات این جلسه بسنده نشده و ادامه خواهد داشت.

,
,

البته در مصوبه های پیشنهادی سازمان بورس همچنان ایراداتی دیده می شود که یکی از آن ها نحوه جبران ضرر کسانی است که صندوق پالایش یکم دولتی را خریداری کرده اند؛ در این مصوبه شرط عدم فروش این صندوق مطرح شده است و آن هم به شکل سهام جایزه این جبران عنوان شده است.

,

این نکته بسیار قابل اهمیت است کسانی که در این صندوق سرمایه گذاری کردند و به دعوت دولت نیز حضور یافتند بعد از نزدیک به دو ماه که این نماد در روند بازگشایی بلوکه بود پس از آن کاهش بیش از 40 درصدی را تجربه کرد بسیاری از سرمایه گذاران خرد و مردم عادی که با افت پول خود رو به رو بودند برای فرار از ضرر بیشتر سهام خود را فروختند.

,

و شاید امر طبیعی بود و حتی بسیاری از بازار بلدها نیز با فعال شدن حد ضرر خود در این راه قدم نهاده و سهام این صندوق را فروختند و شاید درصد کمی از خریدارن همچنان سهام خود را نگه داشتند؛ بنابراین اگر سازمان بورس می خواهد ضرر خریداران را در این صندوق جبران کند باید ما به تفاوت فروش تا قیمت عرضه را حساب کند و به همان میزان ضرر، جبران ضرر داشته باشد.

,

البته راهکار جبران ضرر نیز در نوع خود جالب است چرا که سهام جایزه و عرضه دوباره آن در بازار در نهایت و در میان مدت و در این بازار یعنی افزایش عرضه و دوباره تکرار ماجرای  قبلی که در نهایت کمکی به سهام دارن نخواهد کرد؛ این در حالی است که عرضه این صندوق نیز با نکات قابل توجه روبرو بود.

,

بدون شک حمایت از بازار می تواند سهام این صندوق را از قیمت هفت هزار تومان کنونی خیلی زود بالاتر از قیمت عرضه قرار دهد و ساز و کار خاصی را برای حمایت از این نماد نیز به خود نمی بیند؛ به نظر می رسد مسئولان بورس کشور می خواهد با اخبار روانی و همچنین با تغییر دامنه و ایجاد دامنه نامتقارن زمان بخرند و برنامه مدونی برای برگشت اعتماد بر بازار در آستین ندارند.

,

البته حمایت سران سه قوه و تصویب تمام پیشنهادهای سازمان بورس به معنای دست باز این مسئولان است که هر آنچه برای بهبود بازار نیاز داشتند در اختیار دارند اما همچنان بازار نیاز به حمایت دارد تا راهکارهای عملی را به خود ببیند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه