اخبار داغ

یک تولیدکننده الکل از غلات آلوده:

جابه‌جایی غلات آلوده به‌کرات ممنوع است/ معاونت غذا و دارو به شائبه های مطرح شده پاسخ دهد

جابه‌جایی غلات آلوده به‌کرات ممنوع است/ معاونت غذا و دارو به شائبه های مطرح شده پاسخ دهد
تولیدکننده الکل از غلات آلوده گفت: اگر غلات آلوده‌ای بدون تخریب افلاتوکسین به شربت تبدیل شود و وارد یا محیط‌زیست شود قطعاً سفره‌های آب زیرزمینی منطقه آسیب خواهد دید و اگر هم در حال انتقال شربت به سایر نقاط کشور به محیط اطراف نشت داشته باشد قطعاً مشکل آفرین خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهرام مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد:  مسئله غلات آلوده مربوط به یک سال و چند سال قبل نیست بلکه سالیان متمادی در کشور به‌عنوان یک معضل اجتماعی مطرح بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مدیر عامل جهان الکل تنها واحدی که تکنولوژی تولید الکل از غلات آلوده را در کشور داراست، تصریح کرد: در حقیقت بخشی از غلات وارداتی که به دلیل نگهداری غیراصولی در بنادر و مبادی کشور به دلیل آلودگی سموم قارچی محکوم به امحا بود.
وی ادامه داد: البته امحا آن ازنظر زیست‌محیطی و هم از بابت تضییع بیت‌المال به خاطر اختصاص ارز دولتی مشکلاتی به همراه داشت؛ ازاین‌رو شرکت جهان الکل با درک موضوع با همکاری پروفسور یارسکو پتروویچ از مهندسان دانشمند روسی نسبت به انتقال تکنولوژی تبدیل غلات آلوده اقدام و تاکنون توانستیم از تضییع بیت‌المال جلوگیری کنیم.

,
,

*جابه‌جایی غلات آلوده به‌کرات ممنوع است

, *جابه‌جایی غلات آلوده به‌کرات ممنوع است, *جابه‌جایی غلات آلوده به‌کرات ممنوع است,

مرتضوی در رابطه با نقطه نظرات ابوالفضل اصلانی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو جابجایی غلات آلوده به‌کرات از محلی به محل دیگر ممنوع بوده و بایستی صفر تا صد درصد عملیات تبدیل اعم از ذخیره‌سازی غلات آلوده و تخریب افلاتوکسین و هیدرولیز آنزیمی و تخمیر و تقطیر تحت خلا و تصفیه فاضلاب درون خود واحد انجام شود و برون سپاری هم ممنوع است.
شهرام مرتضوی این‌طور ادامه داد: اینکه شرکتی بدون تخریب سم افلاتوکسین اقدام به تهیه شربت نماید و آن را صدها کیلومتر آن‌سوتر تخمیر و تقطیر کند، آیا این امر با دستورالعملهای غذا دارو منطبق است.
مرتضوی در تشریح این موضوع گفت: برای تبدیل هر کیلو غلات به شربت ۵ لیتر آب نیاز است و اگر آن را بخواهیم این شربت را به الکل تبدیل کنیم ۵ لیتر دیگر آب نیاز دارد در صورتیکه استان اصفهان منطقه کم آب و از بی‌آبی رنج می‌برد و تأمین آب یکی از معضل شهرک صنعتی اسفرجان شهرضا محسوب می‌شود.

,
,
,

*شهرک صنعتی اسفرجان شهرضا فاقد زیرساخت‌های لازم و تصفیه‌خانه فاضلاب است

, *شهرک صنعتی اسفرجان شهرضا فاقد زیرساخت‌های لازم و تصفیه‌خانه فاضلاب است, *شهرک صنعتی اسفرجان شهرضا فاقد زیرساخت‌های لازم و تصفیه‌خانه فاضلاب است,

این تولیدکننده الکل از غلات آلوده بیان کرد: حتی اگر در این شرایط، تأمین آب محقق شده باشد ارزش معنوی شربت بیش از محصول نهایی خواهد بود و من اطلاعی که از شهرک صنعتی اسفرجان دارم این شهرک فاقد زیرساخت‌های لازم و تصفیه‌خانه مجهز فاضلاب است.
وی افزود: اگر غلات آلوده‌ای بدون تخریب افلاتوکسین به شربت تبدیل شود و اگر مقدار کمی از آن وارد فاضلاب و یا محیط‌زیست شود قطعاً سفره‌های آب زیرزمینی منطقه آسیب خواهد دید و اگر هم در حال انتقال شربت به سایر نقاط کشور به محیط اطراف نشت داشته باشد قطعاً مشکل آفرین خواهد بود.
مرتضوی خاطرنشان کرد: به خاطر این است که سازمان غذا و دارو تأکید دارد صفر تا صد در صد فرآیند درون خود واحد صورت گیرد آنچه که مبرهن است فلسفه حضوری اقای ابوالفضل اصلانی در معاونت علوم پزشکی اصفهان نظارت بر اجرای صحیح قانون و جلوگیری از دور زدن قانون توسط افراد غیرمسئول است..
این تولیدکننده الکل از غلات آلوده در ادامه گفت: بهتر این بود اصلانی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میزان غلات خریداری شده در مدت‌زمان ٩۶-٩٩توسط مدعیان مربوطه را استعلام و با تطبیق آن با میزان برق و آب و گاز مصرفی در همان زمان به روشنگری مسئله کمک خواهند کرد.

,
,
,
,

*برج‌های تقطیر الکل سازی با برج‌های مخصوص تحت خلأ غلات متفاوت است

, *برج‌های تقطیر الکل سازی با برج‌های مخصوص تحت خلأ غلات متفاوت است, *برج‌های تقطیر الکل سازی با برج‌های مخصوص تحت خلأ غلات متفاوت است,

مرتضوی ادامه داد: مسئله دیگر اینکه برج‌های تقطیر موجود در صنایع الکل سازی ها مخصوص تقطیر از ملاس بوده و با برج‌های تحت خلأ غلات آلوده متفاوت است و اینکه معاونت علوم پزشکی و ریاست غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در وبینار 6/10/99 به‌درستی مطرح کردند که ما پیشنهاد می‌دهیم غلات آلوده به شرکتی واگذار شود که صفر تا صد در صد تجهیزات را داخل واحد خود داشته باشد.
شهرام مرتضوی با اشاره به وبینار فوق و بیان اینکه در جلسه فوق مدیرعامل صنایع شیمیائی اصفهان نه تنها به سؤالات مطروحه پاسخ نداد بلکه بی‌دلیل جلسه را ترک کرد، گفت: سپس یکی از مدیران غذا و دارو اصفهان از انتقال ذرت آلوده متعلق به یک شرکت توسط شرکت صنایع شیمیائی اصفهان به یک شرکت نشاسته سازی اصفهان پرده برداشت.
وی اذعان کرد: در صورتیکه کارخانه مذکور جزء صنایع غذایی محسوب گشته و اگر در فرآوری غلات آلوده به نشاسته و یا شربت دقت نشود و مقدار کمی از آن وارد بونکر ذخیره و تانک‌های ته‌نشینی شود چه مشکلاتی و عواقبی به همراه خواهد داشت.
وی از معاونت محترم غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخواست کرد: که ایشان از بازرگانی دولتی ایران و سازمان اموال تملیکی استعلام کرده تا میزان غلات آلوده خریداری شده و وارده طی سالهای 96-99 به شرکت‌های صنایع شیمیائی اصفهان و شرکتی دیگر را اخذ و محموله‌های دریافتی را با میزان آب و برق مصرفی طی ماه‌های دریافت غلات بررسی شود تا به تمامی شبهات به وجود آمده پایان بدهند.

,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه