اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

افزایش و کاهش قیمت ارز و سکه ربطی به وین ندارد/کنترل کننده قیمت ارز و سکه بانک مرکزی است

افزایش و کاهش قیمت ارز و سکه ربطی به وین ندارد/کنترل کننده قیمت ارز و سکه بانک مرکزی است
رجایی با اشاره به اینکه در سکه و ارز یک نوع تقاضای سفته بازی وجود دارد، گفت: افزایش وکاهش قیمت ارز و سکه ربطی به وین ندارد چرا که کنترل کننده قیمت ارز و سکه بانک مرکزی و دولت است و بانک مرکزی تنها عرضه کننده آنها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام رجایی، اقتصاد دان حوزوی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مسئله کاهش قیمت های اخیر در ارز، سکه و طلا، اظهار داشت: معمولا در بازار کالا و خدمات یک مکانیزم بازار وجود دارد که در این بازار قیمت ها شکل می گیرد و تعیین می شود در اینجا عرضه و تقاضا است که تعیین کننده قیمت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

وی ادامه داد: اما برخی از کالا ها بازار ندارد. ارز کالایی است که عرضه کننده آن یکی، آنهم بانک مرکزی است. ارز و سکه با نخود و لوبیا و گوشت متفاوت است.این کالا مجموعه عرضه کنندگانی و مجموعه تقاضاکنندگانی دارد فلذا قیمت های این کالا بر اساس عوامل پشت صحنه بازار اعم از پشت صحنه عرضه و پشت صحنه تقاضا تعیین می شود.به عنوان مثال وقتی خشکسالی می شود قیمت حبوبات افزایش می یابد و یا وقتی کرونا می آید کالایی به نام ماسک مورد احتیاج می شود که این تقاضا باعث افزایش قیمت خواهد شد.

,

این کارشناس اقتصادی بیان داشت:  این جا یک سوال پیش می آید آیا ارز و سکه مانند کالای دیگر است که مجموعه ای از تقاضا کننده و مجموعه عرضه کننده داشته باشد؟ نه اینگونه نیست. عرضه کننده ارز و سکه فقط بانک مرکزی است.

,

وی افزود: وقتی در بازار برای کالایی فقط یک عرضه کننده باشد قیمت توسط آن عرضه کننده انحصاری تعیین می شود.

,

رجایی با اشاره به اینکه در سکه و ارز یک نوع تقاضای سفته بازی وجود دارد، خاطرنشان کرد: دولت و بانک مرکزی موظف است نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند اما متاسفانه این مسئله انجام نمی شود و به همین دلیل بر سر راه تولید مانع ایجاد می شود.

,

وی تاکید کرد: راه های جهت دهی نقدینگی به سمت تولید بسته است. سود سمت تولید با تمام ریسک های سنگین آن نسبت به سود سفته بازی در ارز و سکه و زمین و مسکن و حتی بازار ثانویه بورس بسیار ناچیز است  به همین دلیل این مسئله موجب می شود که سرمایه داران نقدینگی خود را به سمت سفته بازی ببرند تا سود بیشتری را کسب کنند.

,

این اقتصاد دان حوزوی ادامه داد: این بازار کاذب ایجاد شده ناشی از سیاست های بانک مرکزی است که فقط سمت تقاضا است یعنی یک مجموعه تقاضا کننده شکل گرفته است ولی همچنان عرضه کننده سکه و ارز بانک مرکزی است.

,

وی عنوان کرد: پس باید گفت این بازاری نیست که وقتی قیمت ها افزایش پیدا می کند دنبال دلایل آن باشیم چرا که این قیمت ها باید توسط بانک مرکزی کنترل شود.

,

رجایی با اشاره به اینکه کنترل کننده قیمت ارز و سکه بانک مرکزی است، گفت: باید مالیات بر عایدی سرمایه در ارز و سکه هم ایجاد شود.

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه