اخبار داغ

خبری که مسئولان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد را به کریک شهرستان دنا کشاند؛

نابودی یک تاریخ در سایه بی توجهی مسئولان +تصاویر

نابودی یک تاریخ در سایه بی توجهی مسئولان +تصاویر
این پایگاه خبری بنابر رسالت خبری خود در چندین گزارش خبر از نابودی و به فنا رفتن باقت تاریخی کریک داد که این گزارشات باعث مواضع مسئولان شهرستانی از فرماندار شهرستان دنا تا استاندار در زمینه احداث و بازسازی دوباره این روستا شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح زاگرس ،روستای زیبای کریک ازجمله روستاهای اصلی هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بوده که آب وهوای بسیار مطبوع و خنک دارد و چشمه های فراوانی دل طبیعت آن را شکافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

این روستا به خاطر دارا بودن معماری و بافت پلکانی به ماسوله جنوب معروف بوده که شباهتی به ماسوله پلکانی شمال داشته و از آن به عنوان ماسوله جنوب کشور یاد می شود.

,

عبور رودخانه کریک از وسط روستا یکی دیگر از جاذبه های دل انگیز آن است که صحنه ای زیبا را خلق کرده و از سوی دیگر بوی مزارع برنج آن، سرسبزی باغ های کهنسال میوه های،سیب و هلو، انگور، شلیل‌ و گردو برای آدمی بهشت گمشده ای را به تصویر می کشد.

,
 
,

وجود امامزاده مقدس از نوادگان امام هشتم شیعیان در ورودی روستا آن را به فضایی خاص و مفرح برای گردشگران تبدیل کرده و طبیعت و بافت سنتی این روستا از سویی دیگر باعث شده که به کریک لقب ماسوله جنوب نیز بدهند.

,

, ,

زلزله ای که خاطرات دنا را با خود ویران کرد؟!

,

اما حادثه های تلخ روزگار و زلزله روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه امسال در شهرستان دنا، مهمان ناخوانده ای بود که سبب رعب و وحشت مردم  این دیار شد و عده ای را مجروح و خانه های بسیاری را تخریب کرد.

,

بسیاری از خانه های قدیمی و سنتی روستای پلکانی دچار خسارت شدند و در چشم به هم زدنی یک عمر خاطرات زنان و مردان کهنسال روستا را نابود کرد.

,

روستایی  زیبای کریک که قریب 12 سال پیش به عنوان روستای پایلوت در زمینه امر گردشگری درسند هویتی استان ثبت شده بود و قرار بر این بود که ظرف مدت دو ساله مرمت و بازسازی شود با کم کاری و بی خیالی مسئولان میراث فرهنگی به یکباره در زلزله مهیب دنا فرو ریبخت.

,

, ,

همین موضوع و کم کاری مسئولان میراث باعث انتقاد شدید اهالی رسانه،گردشگران،مردم عادی و حتی مسئولان استانی و کشوری از مسئولین امر در زمینه بهسازی بافت تاریخی این روستا شده است.

,

روستای کریک یا همان ماسوله جنوب دارای ۱۹۵ خانوار با مرکزیت روستای کریک مرکزی و اسلام آباد کریک بوده که بر اساس بررسی های انجام شده توسط شورای اسلامی و دهیاری روستا منازل مسکونی ۱۵۰ خانوار دچار خسارت شده است.

,
 
,

کریک مرکزی داری بافت قدیمی که همان بافت پلکانی روستا محسوب می شود که با زلزله 29 بهمن ماه سال گذشته منازل مردم به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده و آسیب دیده اند.

,

بر اساس  آمار ۱۴۵  خانوار در بافت قدیمی روستا زندگی می کنند که هم اینک منازل ۸۰ خانوار به طور ۱۰۰ درصد آسیب دیده است.

,

, ,

خبردار صبح زاگرس به مسئولان استانی

,

پایگاه خبری صبح زاگرس بنابر رسالت خبری خود در چندین گزارش خبر از نابودی و به فنا رفتن این باقت تاریخی داد که این گزارشات باعث مواضع مسئولان شهرستانی از فرماندار شهرستان دنا تا استاندار در زمینه احداث و بازسازی دوباره این روستا شد.

,
 
,

پایگاه خبری صبح زاگرس در اولین گزاش خود گزارشی با تیتر( خداحافظی غم انگیز با ماسوله جنوب/ حکم تخریب روستای پلکانی کریک صادر شد) را انتشار داد و در این گزارش خبر از وضعیت بغرنج اهالی این روستا داد (اینجا بخوانید) که این موضوع با عکس العمل هایی از سوی مسئولان روبه شد و در دومین گزارش خود گزارش( نوش دارو بعد از مرگ سهراب در ماسوله کهگیلویه و بویراحمد/زمین لرزه ای که مسئولان استانی را از خواب بیدار کرد(اینجا بخوانید) را منتشر گرد که این دو گزارش باعث واکنش مسئولان استانی و شهرستانی در زمینه بهسازی آن شد.

, خداحافظی غم انگیز با ماسوله جنوب/ حکم تخریب روستای پلکانی کریک صادر شد, اینجا بخوانید, نوش دارو بعد از مرگ سهراب در ماسوله کهگیلویه و بویراحمد/زمین لرزه ای که مسئولان استانی را از خواب بیدار کرد, اینجا بخوانید),

ماسوله جنوب در غربت فراموشی!!

,

فرماندار دنا در واکنش به خبر صبح زاگرس و تخریب بافت تاریخی روستای کریک بعد از زلزله با انتقاد از کم کاری مسئولان امر در این زمینه به رسانه ها گفته بود:در حوزه گردشگری مجموعه مدیران استانی و شهرستانی پای کار بوده‌اند اما خود وزارتخانه عملا کار خاصی به خصوص برای روستای هدف گردشگری کریک با آن همه خرابی ناشی از زلزله انجام نداده است.

,
 
,

عبدالحمید پناهی اظهار داشته است: به دلیل گردشگرپذیر بودن و حضور گسترده گردشگران و مسافران در طول سال در شهر سی‌سخت و روستای کریک از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی برای توجه به این شهر توقع بیشتری داشتیم.

,

, ,

بی مهری به روستای کریک؟!

,

فرماندار دنا نیز گفته است: مگر چند شهر گردشگری مثل سی سخت در جنوب ایران داریم؟ چند روستای دارای بافت با ارزش در جنوب ایران مانند روستای کریک یا همان ماسوله جنوب داریم؟.

,

پناهی اظهار داشته است:انتظار بیشتر از وزارت متبوع با توجه به اهمیت بافت روستای کریک داریم که متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفت.

,
 
,

شاید اگر اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان در برنامه مدون تری این خانه ها را مرمت می‌کرد،خانه های بیشتری از آسیب این زلزله در امان می ماندند.

,

همچنین استاندار استان در نشست خبری با مسئولان به پای کار بودن و جدیدیت مسئولان استانی و کشوری برای بازسازی روستای کریک اشاره کرد و گفته است، روستاهای تاریخی شهرستان دنا از جمله (کریک) باید با همان بافت سنتی خودش ترمیم و بازی سازی شود تا به موضوع مهم گردشگری و تاریخی آن لطمه ای وارد نشود.

,

هرچند که به گفته برخی از اهالی روستا  اداره میراث فرهنگی  استان و حتی معاون استاندار در بازدید های متوالی  خواهان جدییت در بهسازی و مرمت این روستا شده اند، اما می طلبد که مسئولان هرچه سریعتر این مسئله در زمینه بازسازی این روستا را در زمزه کاری خود قرار دهند.

,
 
,

لازم به ذکر است،روستای کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا به شمار می‌رود که در آن بافت دوهزار ساله نیز وجود دارد.کریک در دامنه ارتفاعات دنا، در ۱۵کیلومتری جنوب غربی سی سخت و ۲۵کیلومتری شهر یاسوج قراردارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه