اخبار داغ

گزارش؛

تبدیل شدن قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری؛ از رویا تا واقعیت/ منتظر تاثیرات مثبت اقتصادی در استان کرمانشاه باشیم؟

تبدیل شدن قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری؛ از رویا تا واقعیت/ منتظر تاثیرات مثبت اقتصادی در استان کرمانشاه باشیم؟
تبدیل شدن قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری یک رویا بود که به واقعیت تبدیل شد. اما آیا این واقعیت تاثیرات مثبتی برای استان کرمانشاه به دنبال دارد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، روز گذشته خبر تبدیل شدن قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری اعلام شد. خبری که خیلی ها با توجه به اطلاع رسانی های قبل از آن منتظر اعلام آن بودند.

قصرشیرین به عنوان یکی از شهرهای مرزی کشور همواره نام آشنایی در کشور بوده است و حال با توجه به اعلام این خبر می توان نام آن بیشتر شنیده شود.

اما در این میان نکته ای که می تواند مطرح باشد این است که تبدیل شدن قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری، چه میزان بر اقتصاد استان کرمانشاه اثرگذار خواهد بود.

منطقه آزاد اثر بسیار خوبی بر اشتغال جوانان و مردم منطقه دارد

شهریار حیدری در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت:  بیش از ۱۰ ماه تلاش وسیع با مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب مناطق آزاد تجاری و صنعتی هشت گانه انجام شد و هفته گذشته از ۲۰۰ نماینده در این رابطه امضا گرفتیم و از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستیم که موضوع را تسریع کند که در نهایت منجر به تصمیمی منطقی در مجمع شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
, منطقه آزاد اثر بسیار خوبی بر اشتغال جوانان و مردم منطقه دارد, منطقه آزاد اثر بسیار خوبی بر اشتغال جوانان و مردم منطقه دارد,
,
,

, ,

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از این مناطق هشت گانه منطقه تجاری- صنعتی قصر شیرین است که به دلیل موقعیت ژئوپولوتیکی و ژئواستراتژیکی آن باتوجه به همسایگی با بخش کردی و عربی عراق، نزدیکترین مسیر به سوریه و دریای مدیترانه تفاوت این منطقه آزاد با سایر مناطق بسیار فراوان است.

,

حیدری تصریح کرد: همچنین زمین به اندازه کافی و بدون هیچگونه معارضی در اختیار منطقه آزاد تجاری قرار می‌گیرد، انتقال فشار قوی برق، آب مناسب و همه ملزوماتی که برای منطقه تجاری ضرورت دارد نیز مهیا است.

,

, ,

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره مهمترین دستاورد این موضوع گفت: منطقه آزاد دروازه ورودی تجارت آزاد و رقابت ‌آزاد تجاری با دنیای بیرون از مرزهای کشور است و دسترسی به تجارت آزاد جهان در منطقه آزاد بدون عوارض گمرکی و مالیاتی صورت می گیرد که این تفاوت بسیار خوبی است.

,

حیدری خاطرنشان کرد: منطقه آزاد اثر بسیار خوبی بر اشتغال جوانان و مردم منطقه دارد و با توجه به اینکه قصرشیرین در این سال‌ها درگیر جنگ، محرومیت، بازسازی و زلزله بوده یعنی ۲۰ سال این منطقه از نظر توسعه زیرساخت از سایر مناطقی که در آن جنگ نبوده عقب‌تر است پس ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین آن عقب ماندگی ها را جبران خواهد کرد و اثرات بسیار خوبی برای توسعه منطقه از جهات مختلف به دنبال دارد.

,

وی افزود: امیدواریم دولت به سرعت هیئت مدیره و مدیرعامل مشخص کند تا کار اجرایی و عملیاتی منطقه آزاد آغاز شود.

,

به گزارش مرصاد، با توجه به امیدواری های موجود برای تاثیرات مثبت تبدیل شدن قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری، این موضوع را با یک کارشناس مسائل اقتصادی در میان گذاشتیم و نظر وی را نیز جویا شدیم.

,

افشین باغ فلکی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: منطقه آزاد تجاری قلمرو معینی از سرزمین اصلی یک کشور است که در آن تجارت آزاد با سایر نقاط جهان خصوصاً کشورهای همسایه با قوانین خاص و متفاوت مجاز انجام می‌شود.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: این مناطق با ایجاد مشوق ها و معافیت های متنوع سعی دارند سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب و آن را در تولید کالاهای صادراتی مورد استفاده قرار دهند سپس با صادرات این کالاها کشور را از آثار و مزایای مثبت صادرات و تجارت منتفع کنند.

,

باغ فلکی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد تجاری برای دستیابی به هدف هایی نظیر توسعه اقتصاد محلی و ملی، جذب سرمایه‌های خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی، تربیت نیروی انسانی و افزایش درآمدهای ناشی از فعالیت های خدماتی و تبدیل بخش های عقب مانده به قطب‌های توسعه صورت می‌گیرد.

,

, ,

وی عنوان کرد: روز گذشته هشت منطقه آزاد که مصوب مجلس دهم بود در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و قصرشیرین نیز در میان این هشت منطقه قرار دارد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: طی بررسی‌های انجام شده در ۲۰سال گذشته در مورد مناطق آزاد هدف اصلی آنها جذب سرمایه‌گذاری و ایفای نقش فعال در صادرات است د حالی که در خوشبینانه ترین ارزیابی ها حتی به سمت آن نیز حرکت نکرده ایم.

,

باغ فلکی گفت: سخن گفتن درباره میزان جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد کار آسانی نیست زیرا به طور کلی اطلاعات دقیقی در این باره در دسترس نیست.

,

وی افزود: آمارهای موجود حاکی از آن است که روند جذب و تحقیق سرمایه‌گذاری در حدی نیست که بتواند اهداف توسعه ای مناطق را محقق کند و مناطق آزاد تاکنون در جذب سرمایه گذاری ها به ویژه سرمایه گذاری خارجی چندان موفق عمل نکرده اند که امیدواریم منطقه آزاد قصرشیرین از این قاعده مستثنی باشد.

,

استاد دانشگاه رازی تصریح کرد: شاید بتوان عملکرد ضعیف تاثیر مناطق آزاد کشور در چند سال گذشته را به عواملی نظیر تحریم‌های اعمال شده علیه کشور نسبت داد اما عملکرد بلند مدت هم همین است.

,

باغ فلکی خاطرنشان کرد: بررسی مناطق آزاد در ایران نشان می دهد که امتیازات ویژه‌ای که به مناطق آزاد داده شده مانند معافیت‌های مالیاتی و کم کردن تعرفه های گمرکی بیشتر مورد سوء استفاده سودجویان و واردکنندگان کالاهای مصرفی قرار می‌گیرد تا حدی که تراز تجاری این مناطق همیشه منفی بوده است و در مورد قصرشیرین هم روال به همین منوال خواهد بود و چشم‌انداز مثبتی را نمی‌توان درباره آن متصور شد.

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه