اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد:

هدف از ثبت تفت تنها حفظ بافت آن است و اعتباری تعلق نخواهد گرفت

هدف از ثبت تفت تنها حفظ بافت آن است و اعتباری تعلق نخواهد گرفت
فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد گفت: هدف از ثبت تفت به‌عنوان شهر باغ‌های ایرانی تنها حفظ بافت این شهر است و اعتباری به آن تعلق نمی‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید مصطفی فاطمی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به ثبت شهر تفت به‌عنوان شهر باغ‌های ایرانی، گفت: شهر تفت هم از نظر معماری، تاریخی و باغاتی که در آنجا قرار دارد حائز اهمیت بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با بیان اینکه برای ثبت شهر تفت به‌عنوان شهر باغ‌های ایرانی دو سال به طول انجامید، گفت: زمانیکه پرونده شهر تفت بسته شد و آن را برای ثبت به تهران بردیم چون ایراداتی به آن گرفته بودند، انتظار ثبت را نداشتیم که با سختی‌هایی که داشت بالاخره این کار صورت پذیرفت.

,

وی گفت: ما باغ‌های بسیاری را در شهرهای مختلف ایران داریم که توسط آن احاطه‌شده ولی باغ در کویر معنا پیدا می‌کند و شهر تفت از این لحاظ بی‌نظیر بود.

,

فاطمی با بیان اینکه از نظر تاریخی شهر تفت بسیار غنی است، اضافه کرد: در دوران ابتدایی سکونت بشر در قالب سکونت‌گاه‌های موقت آثاری را در شهر تفت داریم ولی این شهر در دوره پیش از اسلام نیز جایگاه شهری پیدا می‌کند که حتی قبل از یزد در کتب تاریخی به قلعه المجوز مشهور بود.

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد اعلام کرد: در دوره تیموری اوج شکوفایی شهر تفت مشخص می‌شود و اواخر این دوره ساختار شهر امروزی آن شکل می‌گیرد.

,

وی با اشاره به اینکه بزرگان یزد در شهر تفت باغاتی را ایجاد کردند که قدمت تاریخی دارد، اذعان داشت: باغ علی‌نقی خان که در شهر تفت قرار دارد به‌عنوان یکی از باغ‌های باشکوه ایرانی از آن نام‌برده می‌شود. باغ نمیر یا صدری از دیگر باغ‌های شهر تفت است که ساختار باغ ایرانی را به‌خوبی نمایان می‌کنند که قابلیت ثبت جهانی هم را دارد.

,

فاطمی به شهرهای استان یزد با تأکید بر اینکه در بحث ثبت شهر تفت به‌عنوان شهر باغ‌های ایرانی بیشتر به دنبال حفظ آن هستیم و اعتبار خاصی به شهر اضافه نخواهد شد، گفت: چون قوانین ثبت بازدارنده و عاملی برای جلوگیری تخریب و ساخت‌وساز در این مناطق تاریخی می‌شود، استفاده خواهیم کرد و تلاشمان حفظ این باغات تاریخی است و دنبال مسئله دیگری نیستیم.

,

انتهای پیام/
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه