اخبار داغ

در گفت‌وگو با دانا مطرح شد؛

دولت دلار را سیاسی گران کرد؛ انتخاباتی ارزان!/ بمبی خطرناک که دولت در اقتصاد کار گذاشت

دولت دلار را سیاسی گران کرد؛ انتخاباتی ارزان!/ بمبی خطرناک که دولت در اقتصاد کار گذاشت
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت با نرخ ارز بازی می‌کند و به دلیل اهداف سیاسی نرخ دلار را پایین می‌آورد، گفت: آقایان بعد از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، نرخ دلار را کاهش دادند و فکر می‌کردند بایدن سریع به برجام بر می‌گردد، ولی بایدن این کار را نکرد و دولت با دستپاچگی کاهش قیمت ارز را عقب انداخت.
[
عطا بهرامی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در مورد کاهش نرخ ارز در دو هفته گذشته، اظهار کرد: افزایش قیمت دلار از زمستان سال ۹۸ آغاز شد و در تابستان سال گذشته به اوج خودش رسید.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا،,
 
,
 
,
 
,
دولت در اوج افزایش درآمد ارزی کشور دلار را گران کرد/ پیش بینی دولت محقق نشد
, دولت در اوج افزایش درآمد ارزی کشور دلار را گران کرد/ پیش بینی دولت محقق نشد, دولت در اوج افزایش درآمد ارزی کشور دلار را گران کرد/ پیش بینی دولت محقق نشد,
 
,
وی افزود: نرخ دلار از مرداد تا مهر ماه سال گذشته به اوج قیمتی خود یعنی ۳۲ هزار تومان رسید این در حالی است که در این بازه زمانی درآمد نفتی ایران یک‌باره خیلی زیاد شد و ورودی ارز کشور بالا رفت اما در این دوره دولت دلار را گران کرد.
, نرخ دلار از مرداد تا مهر ماه سال گذشته به اوج قیمتی خود یعنی ۳۲ هزار تومان رسید این در حالی است که در این بازه زمانی درآمد نفتی ایران یک‌باره خیلی زیاد شد و ورودی ارز کشور بالا رفت اما در این دوره دولت دلار را گران کرد.,
 
,
این کارشناس توضیح داد: هدف دولت از افزایش نرخ ارز، نخست تامین مالی و تامین کسری بودجه خودش بود تا درآمد بیشتری کسب کند و دوم  افزایش سود آوردی بنگاه‌های خصولتی مانند پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و ... بود که ارز حاصل از صادرات خود را در بازار آزاد می‌فروختند و با همان میزان تولید قبل، سودهای هنگفتی شناسایی می‌کردند که بخشی از این سود به دلیل افزایش نرخ جهانی و بخشی هم به دلیل نرخ تبدیل دلار به ریال بود.
,
 
,
بهرامی ادامه داد: آقایان بعد از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، نرخ دلار را کاهش دادند و فکر می‌کردند بایدن سریع به برجام بر می‌گردد، ولی بایدن این کار را نکرد و دولت با دستپاچگی کاهش قیمت ارز را عقب انداخت.
, آقایان بعد از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، نرخ دلار را کاهش دادند و فکر می‌کردند بایدن سریع به برجام بر می‌گردد، ولی بایدن این کار را نکرد و دولت با دستپاچگی کاهش قیمت ارز را عقب انداخت.,
 
,
وی تصریح کرد: پیش بینی دولت این بود که نرخ را تا اسفنده ۹۹ به حدود ۱۸ هزار تومان برساند ولی با عدم بازگشت آمریکا به برجام، این کار عقب انداخت و به سال ۱۴۰۰ کشیده شد.
,
 
,
 
,
 
,
تصمیم کاهش نرخ ارز تصمیم سیاسی و انتخاباتی دولت است/ نرخ دلار تا کجا پایین می‌آید؟
, تصمیم کاهش نرخ ارز تصمیم سیاسی و انتخاباتی دولت است/ نرخ دلار تا کجا پایین می‌آید؟, تصمیم کاهش نرخ ارز تصمیم سیاسی و انتخاباتی دولت است/ نرخ دلار تا کجا پایین می‌آید؟,
 
,
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مطمئنا دولت قیمت ارز را پایین می‌آورد که این یک تصمیم سیاسی و انتخاباتی است. آقای روحانی باید دولت را تا سه  آینده را تحویل دهد و نمی‌خواهد دلار را با نرخ بالای ۲۵ هزار تومان تحویل دهد یعنی بیش از ۸ برابر نرخ سال  ۱۳۹۲ که دلار را ۲۹۶۰ تومان تحویل گرفتند؛ به همین دلیل دولت نرخ دلار را حتما پایین می‌آورد.
,
 
,
بهرامی با اشاره به اعلام نرخ تسعیر ۱۵۹۰۰ تومانی ارز توسط بانک مرکزی، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که نرخ دلار در بازار حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد شد؛ البته عده‌ای معتقدند دولت نرخ را تا ۱۵ هزار تومان هم کاهش خواهد داد که فکر نمی‎کنم  این اتفاق رخ دهد. به نظرم قیمت دلار در محدوده ۱۷ الی ۱۸ هزار تومان متوقف می‌شود.
,
 
,
وی در مورد اینکه رئیس جمهور می‌گوید تحریم‌ها شکسته شد و کاهش نرخ دلار به دلیل آن است، بیان کرد: این سخنان در راستای اهداف سیاسی دولت است و هنوز اتفاقی نرخ نداده است.
,
 
,
 
,
 
,
فروش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت
, فروش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت, فروش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت,
 
,
کارشناس مسائل اقتصادی افزود: تحریم نفتی کشور از تابستان سال گذشته جمع شده بود و براساس گزارش‌های مکشوف غربی، صادرات نفت ایران بیش از ۷۰۰ هزار بشکه و گزارش‌های واقعی ۵۰۰ تا بیشتر از آن را نشان می‌دهد یعنی ایران حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز فروش نفت دارد؛ همچنین حدود۷۰ الی ۸۰ میلیارد دلار واردات کالا داشتیم و این یعنی تحریم نیستیم.
,
 
,
بهرامی گفت: الان ایران فقط تحریم بانکی است و تحریم نفتی و اقتصادی وجود ندارد؛ از طرفی معادل ۷ میلیارد دلار صادر گاز داریم و با توجه به فروش معیانات گازی و فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، درآمد ارزی کشور عدد بالایی است؛ یعنی تحریم در کار نیست.
,
 
,
 
,
سیاسی کار در بانک مرکزی
, سیاسی کار در بانک مرکزی, سیاسی کار در بانک مرکزی,
 
,
وی تضویح داد: تحریم فقط ابزاری برای امضای دوباره برجام و اهرم فشاری برای نرخ دلار است؛ که دولت با آن نرخ دلار بالا و پایین می‌برد تا از منافع سیاسی آن برای اهدافش استفاده کند و دقیقا با این مسئله بازی می‌کنند. واقعاً در تاریخ بانک مرکز هیچ وقت این میزان سیاست‌زدگی و سیاسی کاری وجود نداشت.
, تحریم فقط ابزاری برای امضای دوباره برجام و اهرم فشاری برای نرخ دلار است؛ که دولت با آن نرخ دلار بالا و پایین می‌برد تا از منافع سیاسی آن برای اهدافش استفاده کند و دقیقا با این مسئله بازی می‌کنند.,
 
,
 
,
تزریق ۵ میلیارد دلار ارز در نیما/ بمبی که دولت در اقتصاد کار گذاشت
, تزریق ۵ میلیارد دلار ارز در نیما/ بمبی که دولت در اقتصاد کار گذاشت, تزریق ۵ میلیارد دلار ارز در نیما/ بمبی که دولت در اقتصاد کار گذاشت,
 
,
این کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی با تیتر رسانه‌های غربی قیمت ارز را پایین و بالا می‌برد؛ در حالی که ماه گذشته در سامانه نیما بیش از ۴.۵ الی ۵ میلیارد دلار تزریق ارز داشتیم که رقم بالایی است، از طرفی مگر نیاز ارزی کشور چقدر است؟.
, بانک مرکزی با تیتر رسانه‌های غربی قیمت ارز را پایین و بالا می‌برد؛,
 
,
بهرامی اضافه کرد: کل کشش بازار ارز به زور به حدود ۵۰ میلیون دلار (۳۰ الی ۵۰ میلیون دلار) در روز می‌رسد و به یک میلیارد دلار در ماه هم نمی‌رسد و عملاً بازار هیچ کاره است و خود دولت نرخ و بازار را مدیریت می‌کند.
,
 
,
وی در مورد وضعیت قیمت از در دولت آینده، گفت: میزان نقدینگی کشور به مرز ۴ تریلیون تومان رسیده و تا پایان امسال با توجه به چاپ روزانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان پول، به سمت ۴.۵ هزار هزار میلیارد تومان می‌رود؛ دولت بعدی در دوره نخست خود با بحران ارزی مواجه خواهد شد و یک بمب سیاسی-اقتصادی در اقتصاد ایران کار گذاشتند.
, میزان نقدینگی کشور به مرز ۴ تریلیون تومان رسیده و تا پایان امسال با توجه به چاپ روزانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان پول، به سمت ۴.۵ هزار هزار میلیارد تومان می‌رود؛ دولت بعدی در دوره نخست خود با بحران ارزی مواجه خواهد شد و یک بمب سیاسی-اقتصادی در اقتصاد ایران کار گذاشتند.,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه