اخبار داغ

گزارشی از وضعیت صنعت چاپ در ایام کرونا؛

کرونا؛ نفس صنعت چاپ را گرفت/ مالیات؛ نمکی بر زخم چاپخانه‌داران

کرونا؛ نفس صنعت چاپ را گرفت/ مالیات؛ نمکی بر زخم چاپخانه‌داران
صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران با دو قرن سابقه فعالیت در کشور این روزها با مشکلات زیادی روبرو شده، این مشکلات از یکسو افزایش قیمت و کاهش کیفیت مواد اولیه و از سوی دیگر کاهش سفارش و تعطیلی پی‌درپی چاپخانه‌ها بر اثر شیوع ویروس کرونا است که این صنعت را از رمق انداخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، کمتر صنفی وجود دارد که بعد از همه گیری کرونا متحمل ضرر نشده باشد اما  در این میان چاپخانه ها مشکلات زیادی را تحمل می کنند، چرا که پیش از شیوع کرونا هم گرانی کاغذ داغی بر دل های آنها گذاشته بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

یکی از صنایعی که به علت گردش مالی بالا، اشتغال زیادی ایجاد کرده، صنعت چاپ است، این صنعت در فعالیت‌های فرهنگی بسیار تأثیرگذار بوده و از عوامل مهم در تولید آثار فرهنگی محسوب می‌شود اما نوسانات ارزی و افزایش قیمت  مواد اولیه و کاهش سفارش‌ها مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده است.

,

گرانی ها از یک سو و کرونا از سوی دیگر رمق و نفس بسیاری از چاپخانه ها را گرفته است، تعطیلی‌های پی‌درپی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نیز موجب شده تا رسته‎های زیر نظر اتحادیه چاپخانه‌داران استان بیش‌ازپیش متضرر شوند و در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.

,

در حال حاضر بسیاری از چاپخانه‌های خراسان شمالی تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و سفارش‌های چاپی آن‌ها کاهش داشته تا حدی که برای تأمین حقوق کارگران با مشکل دست و پنجه نرم می کنند و بعضی از آنها از سر اجبار عده  زیادی از نیروها را تعدیل کرده اند تا بتوانند از پس هزینه ها بربیایند.

,

 

,

, ,

 

,

افزایش 100 درصدی قیمت کاغذ یک فاجعه است

, افزایش 100 درصدی قیمت کاغذ یک فاجعه است, افزایش 100 درصدی قیمت کاغذ یک فاجعه است,

حیدرقلی ابراهیمی، رئیس انجمن صنعت چاپ استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: گرانی کاغذ،  زندگی چاپخانه داران را متلاطم کرده است، بی منطقی که به هیچ وجه قابل درک نیست.

,

وی ادامه داد: گویا واردکنندگان هر لحظه ای که اراده کنند، از موقعیت طلایی نبود نظارت استفاده کرده و قیمت کاغذ را دو برابر یا بیشتر بالا می برند، این در حالی است که نرخ دلار متغییر است اما ظاهرا تاثیری در روند قیمت کاغذ ندارد.

,

ابراهیمی با اشاره به اینکه در سال جاری انتظار راکد ماندن قیمت کاغذ وجود داشت،اظهارکرد: این در حالی است که چاپخانه داران با افزایش قیمت 100 درصدی کاغذ مواجه شدند که به موجب این وضعیت در سراسر کشور بیش از 400 چاپخانه در صف تعطیلی قرار گرفتند و زندگی افرادی که در آنجا مشغول به کار بودند، تحت تاثیر قرار گرفت.

,

وی یادآور شد: با تعطیل شدن چاپخانه ها، دستگاه های چاپ مانند دستگاهی بی ارزش افت شدید قیمت داشته اند که این نیز مشکلی مضاعف بر مشکلات چاپخانه داران است.

,

 

,

افزایش قیمت کاغذ، باعث گرانی 25 درصدی کتاب های درسی شده است

, افزایش قیمت کاغذ، باعث گرانی 25 درصدی کتاب های درسی شده است, افزایش قیمت کاغذ، باعث گرانی 25 درصدی کتاب های درسی شده است,

ابراهیمی بیان داشت: افزایش قیمت کاغذ باعث شده کتاب های درسی دانش آموزان نیز حدود 25 درصد گران تر شود و  باعث دردسرهایی برای خانواده های طبقه ضعیف شود.

,

رئیس انجمن صنعت چاپ استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در مقایسه افزایش قیمت کاغذ با سایر اقلام همچون دلار، طلا و ... متاسفانه گرانی کاغذ گوی سبقت را از سایر کالاها ربوده و این یک فاجعه است.

,

وی گفت: با این روند روز به روز وضعیت چاپ وخیم تر، کارگران بیکار و صاحبان این حرفه فرهنگی و صنعتی متضرر و بر تعداد تعطیلی چاپخانه ها اضافه خواهد شد.

,

 

,

, ,


مالیات، نمکی بر زخم متولیان چاپ

,
, مالیات، نمکی بر زخم متولیان چاپ, مالیات، نمکی بر زخم متولیان چاپ,

ابراهیمی افزود: نکته قابل توجه این است که ظاهرا در این اوضاع بازار، مسئولان مالیاتی از شرایط بی خبر هستن چراکه علاوه بر افزایش مالیات طبق مصوبات هر ساله،  با صدور متمم های سالهای قبل نمک به زخم متولیان چاپ می پاشند.

وی با اشاره به اینکه اکثر مدیران چاپخانه ها، طعم بهره های بالای بانکی را چشیده اند، گفت: در شرایط فعلی بسیاری از چاپخانه داران به ناچار اقدام به فروش ماشین آلاتی که مشتری کمتری دارند،کرده اند که این تجهیزات نیز با افت قیمت زیادی مواجه شده اند.

,
,
,

ابراهیمی با بیان اینکه کار چاپ و بسته بندی به نقدینگی بالایی نیاز دارد، ادامه داد: در حال حاضر چاپخانه ها سرمایه نقدی ندارند و همچنین نحوه پرداخت سازمان های دولتی بسیار کند است چراکه چندماه طول می کشد تا طلب، وصول شود.

,

این فعال صنعت چاپ تصریح کرد:  باتوجه به روند صعودی قیمت کاغذ، مقوا، مرکب و  راکد بودن چندماه پول چاپخانه داران ، ضرر هنگفتی نصیب چاپخانه می شود.

,

 

,

گلایه مندی مشتری از نبود ثبات قیمت کاغذ در بازار

, گلایه مندی مشتری از نبود ثبات قیمت کاغذ در بازار, گلایه مندی مشتری از نبود ثبات قیمت کاغذ در بازار,

وی با بیان اینکه مشکل بعدی نبود ثبات قیمت کاغذ در بازار است که باعث آزردگی مشتریان می شود، گفت: تغییرات قیمت در بازه زمانی بین ثبت سفارش مشتری تا آماده سازی سفارش و اخذ قیمت روز از مشتری باعث گلایه مشتریمی شود.

,

ابراهیمی با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا و گرانی کاغذ، مشکلات زیادی بر سر راه چاپخانه ها قرار گرفت، گفت: تسهیلاتی که دولت عرضه می کند، کافی نیست و اکثرا فعالان این عرصه بخاطر شرایط سخت دریافت وام ها نسبت به دریافت آن خودداری می کنند و همین عامل باعث شده صنعت چاپ با بحران جدی روبرو شود و تسهیلات در نظر گرفته شده دردی را دوا نکند.

,

وی گفت: صنعت چاپ به عنوان یک صنعت مادر مورد بی مهری مسئولان و متولیان چاپ و نشر قرار گرفته است که نتیجه آن بیکاری کارگران، تعطیلی چاپخانه ها و کاهش فعالیت را در بر داشته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه