اخبار داغ

گام‌های عملی به سوی توسعه؛

وقتی خودکفایی ِقطب تولید کشور در باتلاق تحریم جوانه زد/ استانی که با ظرفیت‌های اقتصادی شاخ انحصار آمریکا و آسیا را شکست

وقتی خودکفایی ِقطب تولید کشور در باتلاق تحریم جوانه زد/ استانی که با ظرفیت‌های اقتصادی شاخ انحصار آمریکا و آسیا را شکست
البرز با پنج هزار و ۸۳۳ کیلومتر مربع، کوچکترین استان کشور به لحاظ وسعت است اما در زمینه تولید و خودکفایی گام‌های بزرگی برداشته است به گونه‌ای که از آن به‌عنوان قطب صنعتی ایران نام برده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، مرداد ماه سال ۹۶ بود که دو وزارت خانه علوم و ارتباطات استان البرز را به واسطه ظرفیت های ظرفیت‌ های موجود در بخش داروسازی، کشاورزی، صنعت، علم و فناوری در معدن به عنوان قطب علم و فناوری کشور معرفی کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی ۱۴۰۰ به رسم سال های گذشته سال جدید را سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامگذاری کردند و خطاب به مسئولان کشور فرمودند؛ «چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایتهای همه‌ جانبه‌ قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد.».
,
 
,
به همین دلیل و با توجه به سفارش رهبر معظم انقلاب بر آن شدیم تا ۱۰ مورد از ظرفیت های تولیدی البرز را که در کشور به عنوان شاهراه اقتصادی شناخته می شود مورد بررسی قرار دهیم.
,
 
,
استان البرز هاب صنعت قطعه سازی خودرو در کشور
, استان البرز هاب صنعت قطعه سازی خودرو در کشور,
 
,
بر اساس اعلام فرامرز طیبی، عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی البرز، این منطقه در میان ۳۱ استان فعال در زمینه ساخت قطعات خودرو جزء استان‌های برترکشور است، به عبارتی البرز قطب صنعت قطعه سازی کشور نام دارد.
,
 
,
به گفته وی مقرر شده که خودروی تارا در تابستان ۱۴۰۰ به بازار عرضه شود، قطعه های این خودرو که طی یک طرح ۱۴ ماهه به تولید رسیده است و در ساخت آن ۹۲ درصد قطعات با تکیه بر توان و تولید داخلی بوده است در البرز تولید شد. همچنین تولید برخی قطعات خودرو درکشور که پیش از این وارد می شد علاوه بر خودکفایی و اشتغال‌ ارز آوری ۳۴۱ میلیون یورویی دارد. 
,
 
,
البرز پیشتاز در تولید مواد ضدعفونی دامی کشور
, البرز پیشتاز در تولید مواد ضدعفونی دامی کشور,
 
,
غلامرضا توکلی مدیر‌کل دامپزشکی استان البرز به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ استان به لحاظ تعداد کارخانه های داروسازی، واکسن و تولید مواد ضدعفونی کننده دامی جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده است به گونه ای که در البرز ۲۱ داروخانه دامپزشکی و ۵۶ واحد درمانی شامل ۴۹ مرکز درمانگاهی، ۲ مرکز پلی کلینیک و پنج بیمارستان دامپزشکی فعال هستند.
,
 
,
بر اساس اعلام وی استان البرز از جایگاه ویژه ‌ای در تولید مکمل، دارو، واکسن، ضد عفونی‌کننده و مواد بیولوژیک دامپزشکی برخوردار است و ۴۰ درصد محصولات مورد استفاده در صنعت دام و طیور کشور در این استان تولید می‌ شود، در واقع یکی از قطب ‌های تولید این محصولات البرز است که در نوع خود یک مزیت بسیار خوب خواهد بود.
,
 
,
البرز قطب تولید توت فرنگی گلخانه ‌ای در کشور
, البرز قطب تولید توت فرنگی گلخانه ‌ای در کشور,
 
,
شهرک گلخانه ‌ای شهر جدید هشتگرد قدیمی‌ ترین و بزرگترین شهرک گلخانه‌ای هیدروپونیک ایران است. بیش از ۹۰ درصد محصول تولیدی این شهرک توت فرنگی است که با استفاده از تکنولوژی‌های روز جهان تولید می ‌شود. بخشی از محصول توت فرنگی شهرستان ساوجبلاغ به دلیل کیفیت بالا به کشورهای همسایه صادر می شود.
,
 
,
بر اساس اعلام فاطمه بشیری رئیس گروه محیط زیست و سلامت سازمان جهاد کشاورزی البرز در سال گذشته ۱۷۰ تن محصول توت فرنگی سالم از این استان به خارج از کشور صادر شد، همچنین در سال ۹۹ کشاورزان البرزی ۳ هزار و ۷۰۸ تن محصولات زراعی و باغی ارگانیک سالم تولید کردند.
,
 
,
تولیدکنندگان محصولات باغی البرز در کشورهای حوزه خلیج فارس به یک برند تبدیل شده اند، کسب رتبه نخست کشوری در زمینه تولید محصولات باغی از جمله هلو، شلیل، آلو، گوجه و یا محصولات گلخانه ای مانند توت فرنگی از جمله موفقیت های فعالان اقتصادی البرز در حوزه کشاورزی است.
,
 
,
در استان البرز خوشبختانه ظرفیت صادراتی بسیار بالایی وجود دارد و جزو اولین استان هایی است که محصولات کشاورزی زیادی را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کند، همچنین در زمینه تولیداتی مانند فرآورده های لبنی، تخم مرغ و گوشت مرغ هم البرز از استان های مطرح کشور است.
,
 
,
ماکارونی و نان صنعتی البرز؛ برند خاورمیانه
, ماکارونی و نان صنعتی البرز؛ برند خاورمیانه,
 
,
نبی الله نوری نسب عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ حدود ۸۰ درصد ماکارونی کشور در این استان تولید می شود و واحدهای صنعتی استان که در زمینه تولید ماکارونی فعالیت دارند از دستگاه های مدرن، پیشرفته و بروز دنیا استفاده می کنند.
,
 
,
, ,
 
,
به گفته پرهام رضایی رئیس اتاق بازرگانی البرز این استان با وجود بیش از ۳۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی و بالغ بر ۸۰ هزار واحد صنفی در زمینه ‌های مختلف از جمله دارو و ماکارونی قطب صنعتی کشور است. محصولات برخی از کارخانه های ماکارونی البرز به ۸۰ کشور جهان صادر می شود.
,
 
,
فارغ از تولید ماکارونی: بزرگترین و مطرح ترین واحدهای تولید نان صنعتی کشور در البرز فعال هستند و بر اساس اعلام استاندار البرز این استان قطب تولید مواد غذایی در کشور بوده و یکی از این بخش های مهم، تولید و استحصال آرد و فرآورده های آن محسوب می شود.
,
 
,
صادرات ۱.۶ میلیون دلاری ماهی از البرز به آسیای جنوب شرقی
, صادرات ۱.۶ میلیون دلاری ماهی از البرز به آسیای جنوب شرقی,
 
,
لاله ضیاییان مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی البرز به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ البرز با ۱۳۲ واحد پرورش ماهی، سال گذشته ۲۵۵۰ تن انواع ماهیان پرورشی شامل ماهیان سردآبی و گرم آبی تولید کرده است. البته البرز سال گذشته ۱۴.۵میلیون قطعه ماهی زینتی هم از طریق ۲۶ واحد پرورش ماهی زینتی خود تولید کرده است.
,
 
,
 وی با اشاره به اینکه بخشی از این تولیدات صادر شده، توضیح داد: در مجموع ۲۴۷ تن انواع آبزیان به ارزش ۱.۶ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده که خوشبختانه از نظر وزنی ۶۰ درصد و از نظر ارزشی ۷۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. آبزیان مصرفی به کشورهای اروپایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، آسیای جنوب شرقی و استرالیا و ماهیان زینتی استان نیز به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده است.
,
 
,
البرز پنجمین سازنده روتور توربین جهان
, البرز پنجمین سازنده روتور توربین جهان,
 
,
البرز با ساخت نخستین روتور توربین بخار ایران را در میان پنج کشور برتر سازنده روتور توربین جهان قرار داد، مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران از ساخت نخستین روتور توربین بخار ساخت ایران در البرز خبر می دهد.
,
 
,
عبدالرسول پیشاهنگ می گوید؛ برای خرید این توربین از خارج کشور به ۹۰۰ میلیارد ریال (حدود سه میلیون یورو) ارز نیاز بود که با ساخت داخل این روتور، تمامی هزینه‌های صرف شده به ۳۵۰ میلیارد ریال کاهش یافته است.

صادرات دارو از البرز به ۴۰ کشور جهان
,
,
, صادرات دارو از البرز به ۴۰ کشور جهان,
 
,
البرز به عنوان کوچکترین استان کشور سهم بزرگی از مقابله با کرونا داشت، ساخت ۱۴ تن ماده موثره هیدروکسی کلروکین  از مواد اولیه دارویی درمان کرونا است تا کارگاه های تولید ماسک و کمک های مومنانه به ۵ هزار خانواده نیازمند و هزاران اتفاق دیگر از جمله ایثارهایی بود که مردم البرز در قالب جهادگر، کارگر، کارمند و ...انجام دادند.
,
 
,
شرکت تولید مواد اولیه داروپخش (تماد) به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد اولیه دارویی در خاورمیانه از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده و هم اینک یکی از شرکت معتبر در زمینه تولید محصولات نارکوتیک و غیر نارکوتیک در سطح جهانی شناخته می شود. این شرکت توانست با صرفه جویی ارزی  ۹ میلیون دلاری برای کشور قرص هایی  بسازد که زمینه درمان ۱ میلیون و پانصد هزار نفر را فراهم می کند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
تماد در یک سال با تولید ۱۰ هزار کیلوگرم ماده موثره هیدروکسی کلروکین توانسته است برای مقابله با کووید ۱۹ گام مهمی بردارد، کمیت قبلی ماده موثره هیدروکسی کلروکین در بازارهای جهانی ۱۶۰ دلار، و قیمت فعلی آن در بازارهای جهانی ۸۰۰ دلار است در نتیجه با توجه به اینکه تفاوت قیمت قبل و بعد از کرونا ۶۴۰ دلار است، قریب به ۹ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است.
,
 
,
تولید با کیفیت ترین پارچه ماسک کشور در البرز
, تولید با کیفیت ترین پارچه ماسک کشور در البرز,
 
,
دی ماه سال ۹۹ بود که خط تولید پارچه ملت بلون که همان لایه میانی و اصلی ترین بخش ماسک‌ های مورد استفاده این روزهای مردم کشور است، در شهرستان اشتهارد و با حضور جانشین سازمان بسیج مستضعفین به بهره برداری رسید.
,
 
,
این لایه در راستای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا مهمترین نقش را ایفا می‌کند و نخستین بار است که در کشور به صورت انبوه و با این درصد فیلتراسیون تولید می‌شود. پارچه ملت بلون لایه فیلتری است که در ماسک‌های سه لایه، پنج لایه و فیلتردار استفاده می‌شود که از امروز با فیلترینگ ۹۵ درصد در اشتهارد تولید خواهد شد.
,
 
,
پیش از این کشور چین در این حوزه پیش قدم بوده و با آغاز فعالیت ایران انحصار کشور چین شکسته شد.
,
 
,
منطقه اقتصادی پیام مولد دستگاه سونوگرافی در خاورمیانه
, منطقه اقتصادی پیام مولد دستگاه سونوگرافی در خاورمیانه,
 
,
یک شرکت دانش بنیان که در فرودگاه پیام مستقر است، با اعتماد و استفاده از نخبه های ایرانی توانسته به عنوان تنها تولید کننده دستگاه اولتراسوند «سونوگرافی» را تولید و علاوه بر تامین نیاز داخلی، وارد بازار صادرات هم بشود.
,
 
,
این شرکت با ساخت دستگاه های اولتراسوند که تاکنون تکنولوژی آن در اختیار چندین کشور خاص مثل «ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و کشورهای اروپایی» بود، توانسته به عنوان اولین شرکت دانش بنیان در غرب آسیا دستگاه های « سونوگرافی » را تولید و وارد عرصه صادرات شود.
,
 
,
همچنین منطقه اقتصادی و فرودگاهی پیام به عنوان بزرگترین و تنها فرودگاه کارگو (پایانه بار هوایی) کشور شناخته می شود. بخش مسافری این فرودگاه نیز هم اکنون به مقصدهای کیش، مشهد مقدس و اهواز فعال است.
,
 
,
استقبال چهارمین جاده زیبای دنیا از ۱۳ میلیون گردشگر در سال
, استقبال چهارمین جاده زیبای دنیا از ۱۳ میلیون گردشگر در سال,
 
,
جاده کرج - چالوس در هر فصل به رنگی درمی آید و گاه تضاد رنگ ها همزمان با هم منظره های باشکوه، منحصر به فرد و چشم نوازی پدید می آورد. سال ۱۳۱۲ جاده کرج - چالوس مورد بهره برداری قرار گرفت تا مسیر تهران به ساحل دریاچه خزر هموار و کوتاه شود.
,
 
,
سالانه حدود ۱۳میلیون جهانگرد و گـردشگر داخلی از این جـاده بازدید می کنند و بخش آسارا بـا دارا بودن ۳ قله بالای ۴ هزار متر، پیست اسکی بین المللی دیزین از مناطق مهم گردشگری ورزشی محسوب می شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه