اخبار داغ

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان:

کشت چغندر قند جایگزین برنج شود/ حمایت همه‌جانبه از چغندرکاران

کشت چغندر قند جایگزین برنج شود/ حمایت همه‌جانبه از چغندرکاران
صالحیان با اشاره به افزایش قیمت چغندر قند، گفت: کشت چغندر با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب، جایگزین برنج‌کاری شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد صالحیان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، با بیان اینکه برداشت چغندرقند از اول مهرماه شروع می‌شود، اظهار داشت: پیش‌بینی می کنیم امسال در لرستان حدود ۴۰۰ هزار تن برداشت چغندر قند داشته باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

وی افزود: چغندر یک کشت آبی است و تقریباً ۸۰ درصد آن به شیوه‌ بارانی آبیاری می‌شود، به همین دلیل خشکسالی امسال تاثیر زیادی بر آن نداشته ولی چون جز محصولات استراتژیک و اساسی است و محصولی چون شکر حساسیت‌های خاص خودش را دارد، استان ما تلاش می‌کند که تعهد اجرایی خود را عملی کند.

,

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: کشت چغندر قند معمولا به صورت قرارداد با کارخانه‌های قند انجام می‌شود و ما با پنج یا شش کارخانه قند که فقط یکی از آنها در استان و در شهرستان بروجرد فعال است، قرداد بسته‌ایم و مابقی در شهرستان‌های دیگر از جمله اصفهان، شوش، دزفول و چهارمحال و بختیاری است که با کشاورز قرارداد می‌بندند و فروش به این شهرستان‌ها انجام می‌شود.

,

پیش‌بینی تولید ۴۰۰ هزار تن چغندر قند در لرستان

,

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمتی که چغندر نسبت به سال گذشته داشته از نظر اقتصادی توجیه خوبی برای کشاورزی دارد و از آنجایی که حداقل میزان برداشت در هر هکتار ۵۰ تا۶۰ تن است و حتی کشاورزانی داریم که ۱۲۰ تن برداشت می‌کنند بهتر است کشاورزان به جای برنج به کشت چغندر روی بیاورند.

,

صالحیان با بیان‌ اینکه حمایت‌های لازم در زمینه نهاده، خدمات‌آموزشی، پشتیبانی و تسهیلات از چغندرکاران به عمل می‌آید، گفت: با توجه به مشکل کم‌آبی که استان را تهدید می کند، با کشت چغندر قند می‌توان از آب محافظت و در مصرف آن صرفه‌جویی کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه