اخبار داغ

در بیانیه علمای اهل تسنن خراسان شمالی عنوان شد؛

تابع اذن مقام معظم رهبری در اعلام عید سعید فطرهستیم

تابع اذن مقام معظم رهبری در اعلام عید سعید فطرهستیم
در بیانیه علمای اهل تسنن خراسان شمالی آمده است: ما ائمه جمعه، جماعت مساجد، مدیران و مدرسین حوزه های علمیه اهل سنت خراسان شمالی همچون سال های گذشته، ثبوت رؤیت هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر را منوط به اعلان ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری می دانیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، نخستین روز ماه شوال در فرهنگ اسلامی به عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت شناخته می شود. مسلمانان در طول یک ماه روزه داری و ارتباط نزدیک با خدای متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگی های ظاهری و باطنی که بر خلاف فطرت آنها است، خود را پاک کرده و به فطرت واقعی خود بر می گردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

در ایران اسلامی نیز همه مسلمانان به ویژه شورای تقریب اهل سنت خراسان شمالی هرساله ضمن صدور بیانیه ای، حکم حاکم شرع و اطلاعیه ولی امر مسلمین؛ برای ثبوت رؤیت هلال ماه را حجت دانسته و با تبعیت از ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) عید سعید فطر را اعلام می کنند.

در این بیانیه آمده است:

,
,
,

"شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ."

,

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمامی مسلمانان جهان بالأخص ملت عزیز ایران و تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر بر محضر مبارک رهبر معظم انقلاب؛ به خدمت جامعه اهل تسنن استان خراسان شمالی می رسانیم ما ائمه جمعه، جماعت مساجد، مدیران و مدرسین حوزه های علمیه اهل سنت خراسان شمالی همچون سال های گذشته، ثبوت رؤیت هلال ماه شوال و اعلان عید سعید فطر را منوط به اعلان ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری می دانیم.

,

 

,

بحث استهلال یک بحث کاملا شرعی است، اختلاف نظر هم در بین فقهاء موجود است. یکی از دلیل های اصلی اثبات ماه حکم حاکم است که همه قبول داریم. نتیجه ای که ما علمای اهل سنت با بررسی منابع معتبر اهل سنت به ویژه فقه احناف گرفته ایم این می باشد که الحق والانصاف در عصر ما حاکم مسلمین همانند حضرت آیت الله خامنه ای که به جهت اثبات اول ماه، طبق مبانی فقهی اهمیت دهد به جز در کشور ایران اسلامی نداریم.

,

 

,

جهت اثبات ماه خیلی حرف است و آن هم یکی از راه هایش حکم حاکم است که رفع اختلاف می کند، حکم مقام معظم رهبری که از طرف دفتر ایشان اطلاعیه و اهمیت داده می شود برای ایجاد وحدت بهترین راه است. احتیاجی نیست که کشورهای دیگر چه می گویند و چه دیده شده و از آنجا اطاعت کنند. و مردم ایران را ما همینطوری تفهیم کنیم بهترین راه، همین است.

,

 

,

فلذا نمازگزاران عزیز باید توجه داشته باشند در اکثر کتب اهل سنت احناف، رؤیت با چشم غیر مسلح را شرط دانسته و بر اختلاف مطالع اعتبار داده اند، لذا امروز به جهت آنکه هرگونه خبر در آن واحد در سرتاسر جهان منتشر می شود و اینکه فلان کشور در شرقی ترین نقطه جهان،  عید ندارد و فلان کشور در غربی ترین نقطه عید فطر اعلام نموده و یا روزه گرفته است، این مسأله ساز شده و هرساله مباحثی را پیش می آورد و همین مسأله باعث شده تا دشمنان اسلام به هر دستاویزی متوسل شوند و با استفاده از این امر، به اتحاد دنیای اسلام ضربه بزنند.

,

 

,

خوشبختانه از آنجایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفتر حضرت آقا، تشکیلات خاص و امکانات مجهز جهت پیگیری و رصد رؤیت هلال ماه فراهم نموده است و برای اقامه نماز عید فطر، جایگاه خاصی قائل است و اینکه مسلمانان یک کشور یک روز را عید می دانند؛ مهم است.

,

 

,

اما نکته مهمی که باید اشاره کنیم این است که مباحث مربوط به رؤیت هلال ماه در میان عامه مردم به زمانی برمی‌گردد که حاکم اسلامی در رأس حکومت نبوده، یا اگر حاکم اسلامی در رأس حکومت بود، حکمی صادر نمی کرد. حال اگر حاکم اسلامی حکم صادر کند و حکم به رؤیت هلال ماه بدهد به هر طریقی که برایش ثابت شده باشد، حکم او لازم الاجرا است که با این کار اختلاف از میان امت برداشته می‌شود.

,

 

,

در نتیجه ما بر اساس احساسات قومی و مذهبی نباید حرفی که مورد قبول نظام اسلامی نیست بیان کنیم؛ فلذا جامعه اهل سنت خراسان شمالی به اطاعت از فرامین صادره از دفتر مقام معظم رهبری که مسئولیت را برعهده گرفته و با ضرافت و دقت تمام و پشتوانه علمی موضوع را رصد و ابلاغ می فرمایند، با صراحت تمام اعلام می نماییم که بیش از پیش رهنمود های رهبری عزیز را اجرایی نموده و هر روزی را که حضرت آقا عید سعید فطر اعلام نمایند، آن روز را عید فطر می دانیم.

,

من الله توفیق

,

شورای تقریبی اهل سنت خراسان شمالی

انتهای پیام/گ

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه