شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان فارس
ساعت: 18:50 منتشر شده در مورخ: 1400/02/19 شناسه خبر: 1732383
متخصص تغذیه عنوان کرد؛

بهترین زمان برای داشتن فعالیت بدنی در فاصله بین افطار و شام است

بهترین زمان برای داشتن فعالیت بدنی در فاصله بین افطار و شام است
از آنجا که تعداد زیادی از مخاطبان «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» خواستار درج مطالب مرتبط با تغذیه در ماه مبارک رمضان در این رسانه را داشتند، بر آن شدیم تا با کارشناسان و پزشکان متعدد تغذیه گفتگویی پیرامون تغذیه در این ماه داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، از آنجا که تعداد زیادی از مخاطبان « پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» خواستار درج مطالب مرتبط با تغذیه در ماه مبارک رمضان در این رسانه را داشتند، بر آن شدیم تا با کارشناسان و پزشکان متعدد تغذیه گفتگویی پیرامون تغذیه در این ماه داشته باشیم.

 
در این مطلب گفتگویی با دو تن از متخصصین تغذیه در خصوص اختلالات گوارشی و رژیم غذایی افراد چاق در زمان روزه‌داری انجام داده‌ایم.
 
شیوا فقیه دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ابتدا گفتگو با خبرنگار این رسانه به بررسی اختلالات گوارشی در زمان روزه‌داری پرداخت و گفت: یکی از شایعترین اختلالات گوارشی رفلاکس معده به مری است که زمانی که این علائم بروز می کنند می تواند آزار دهنده باشد.
 
 
 
وی با بیان اینکه در همین راستا توصیه هایی به روزه داران عزیز می‌کنیم، افزود: توصیه می‌شود برای کاهش تعداد دفعات بروز اختلال و یا کاهش شدت این اختلال، در طول روزه داری از مصرف کردن غذاهای پر ادویه و تند خودداری کنند.
 
فقیه ادامه داد: سعی کنند مایعات را همراه با غذا مصرف نکنند و بین وعده‌های غذایی مایعات مصرف شود، علاوه بر آن افطار را به دو وعده غذایی تقسیم کنند، یکی بلافاصله بعد از باز کردن روزه و یکی هم تحت عنوان وعده شام و این به کار خاطر کاهش حجم غذا است و از طرفی نیزاحتمال بروز رفلاکس کمتر می‌شود.
 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: علاوه بر آن خصوصاً در وعده سحر توصیه ما این است که دو سه ساعت بعد از مصرف غذا افراد از دراز کشیدن خودداری کنند و اگر فکر می‌کنند که این کار امکان‌پذیر نیست و بلافاصله بعد از مصرف وعده سحری باید استراحت کنند بهتر است که در وعده سحری تا جایی که ممکن است از غذاهای کم حجم استفاده کنند.
 
فقیه در پایان توصیه کرد: در نهایت بهتر است مصرف چای و قهوه به دلیل اینکه محرک معده به حداقل کاهش پیدا کند و یا اینکه از چای خیلی کمرنگ استفاده شود.
 
در ادامه این مطلب گفتگویی با مرضیه اکبرزاده متخصص تغذیه و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجام شده است.
 
 
 
توصیه هایی به افراد چاقی که در ماه رمضان در کنار رژیم غذایی تمایل به روزه داری دارند
 
مرضیه اکبرزاده متخصص تغذیه و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص رژیم‌های غذایی در زمان روزه داری برای افراد چاقی که تمایل به کاهش وزن دارند، عنوان کرد: بسیاری از افراد ممکن است به دلیل اضافه وزن و چاقی تحت درمان با رژیم‌های کاهش وزن باشند و هنگامی که ماه رمضان آغاز می‌شود این افراد شاید دچار سردرگمی شوند و ندانند که رژیم را به چه شکلی باید ادامه دهند.
 
اکبرزاده با بیان اینکه برای این افراد در ماه مبارک رمضان چند توصیه کاربردی داریم، افزود: اول اینکه این افراد نباید هیچکدام از وعده های غذایی را حذف کنند، بلکه باید وعده غذای سحری را به شکل وعده غذایی ناهار و معادل همان استفاده کنند، وعده غذایی افطاری را معادل وعده صبحانه و وعده شام را هم به شکل همان وعده شامی که همیشه مصرف می‌کردند در برنامه شان داشته باشند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه اظهار کرد: این افراد باید به هنگام سحری و یا هنگام وعده غذایی شام از مصرف غذاهای نشاسته‌ای پرهیز کرده و یا یک مقداری کمتر مصرف کنند و مصرف غذاهای پر حجم را محدود کنند.
 
وی اضافه کرد: افراد چاقی که رژیم غذایی دارند نباید در هنگام وعده غذای سحری و یا افطاری و شام غذاهای چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشند، چرا که باعث افزایش وزن می‌شود.
 
اکبرزاده در پایان به نکته دیگری برای افراد دارای رژیم در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: افراد باید در کنار رژیم غذایی کاهش وزن یک برنامه ورزش و فعالیت بدنی هم داشته باشند، چراکه در ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای داشتن فعالیت بدنی در فاصله بین افطار و شام است که باید به شکل یک پیاده‌روی آهسته بسیار مناسب باشد تا به سوختن کالری و کاهش وزن کمک کند.
 

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1732383
ارسال نظر
نظرات