اخبار داغ

یادداشت؛

مرگ بافت تاریخی شهر، مرگ فرهنگ و هویت

مرگ بافت تاریخی شهر، مرگ فرهنگ و هویت
به زعم کارشناسان بافت تاریخی هر شهر نشان از فرهنگ و هویت آن دارد اما در شهر کرمان در اثر بی توجهی مسئولان در سالهای متمادی، نه تنها شاهد مرگ بافت تاریخی بلکه مرگ فرهنگ و هویت شهر کرمان را نظاره گر هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ کرمان از جمله شهرهایی است که دارای بافت تاریخی قابل توجهی است، محلّه‌ شهر، شاه عادل، قبّه سبز، علویان، خواجه خضر، دولت خانه، ته باغ لله، گلبازخان، بازارشاه، میدان قلعه، گودال خشت مال‌ها، چهارسوق کهنه، مسجد ملک، گبر محلّه، دروازه ریگ آباد و قلعه محمود از جمله محله های قدیمی کرمان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

باید دانست که بافتهای تاریخی و فرهنگی شهرها آثار گرانبهایی از فرهنگ، دانش معماری و شهرسازی بومی اند و به عنوان جزئیاز هویت اجتماعی هر قوم، شه و در دید بالاتر کشور تلقی می شوند و از آنجا که بخش های قدیمی شهرها حامل روح اجتماعی وفرهنگی شهر هستند حفظ هویت شهرها که اغلب در مرکز شهر و بافت های تاریخی قرار دارند بهترین روش برای بیان تاریخ و هویت هر شهر محسوب می شوند.

,

در دل هر یک از این محله ها خانه های قدیمی با حال و هوای خاص خودش همچنان پا برجا است به واقع پشت هر یک از ساختمان های بلند با زرق و برق امروزی و خیابان های بزرگ شهر، خانه های قدیمی پنهان شده که در اثر بی توجهی رنگ باخته و ریخته اند.

,

البته در خیابان های کرمان که نگاهی بیاندازی ساختمان ها یکی در میان بهسازی شده اند و به رنگ کلان شهر در آمده اند.

,

حال شهر کرمان را با آن همه محله قدیمی نه می توان شهری با بافت قدیم دانست و نه با آن تعداد محله های جدید و ساختمان های امروزی، کلان شهری مدرن نامید.

,

آنچه که در شهرهای بزرگی چون یزد و شیراز اتفاق افتاده می توانست درس و الگویی برای شهر کرمان باشد اما در اثر بی توجهی برخی مسئولان و شاید بی کفایتی شان ، شهر کرمان روز به روز به عقب خوانده شد.

,

به گفته محمد علی گلاب زاده رئیس مرکز کرمانشناسی شهر های یزد و حتی شیراز به خوبی توانسته اند محله های قدیمی خود را حفظ کنند به طوری که یک محله قدیمی در یزد به نام فهادان همچنان پابرجاست.

,

اما آنچه که از محله های قدیمی کرمان شاهد هستیم ساختمان های قدیمی و مخروبه هایی که اتباع خارجی یا همان افغان ها بر آن ساکن شده اند و یا انباری برای مغازه های گردیده اند، از این رو محله های قدیمی که در دل شهر وجود دارند به همت برخی مسئولان نه تنها زنده نشدند بلکه روز به روز در تنهایی و بی توجهی به ازلت کشیده شدند تا جائیکه دیگر شهروندان کرمانی چنین مکان هایی را برای زندگی خود انتخاب نمی کنند و ترجیح می دهند در محله های جدید آپاتمان نشینی را برگزینند.

,

اگر چه چند سالی است که میراث فرهنگی چشم گشوده و در تلاش است تا برخی خانه های قدیمی را بازسازی کند اما باید گفت بهای این بی توجهی های اخیر در سالهای گذشته چیزی جز از بین رفتن بخش عظیمی از هویت و فرهنگ کرمانی ها بود.

,

حال تمام این بی توجهی را بگذارید در کنار ساختمان های بزرگی که در محله های قدیمی و راسته بازار بزرگ کرمان بدون توجه مسئولان ساخته شد و در نهایت آثار و ابنیه هایی که می توانست به ثبت ملی  یا جهانی برسد اما به دلیل این ساخت و سازها از اعتبارشان کاسته شد.

,

یادداشت از: اعظم پسند

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه