اخبار داغ

یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

طعم شیرین حکومت الهی؛ محصول انتخاب کارگزار مؤمن و کارآمد

طعم شیرین حکومت الهی؛ محصول انتخاب کارگزار مؤمن و کارآمد
یک استاد دانشگاه با تبیین مصادیق قرآنی 8 ویژگی مطرح شده از سوی رهبر انقلاب برای رییس جمهور مطلوب در داستان طالوت و یوسف(ع)، گفت: یک جوان مؤمن حزب اللهی به نام داوود(ع) در سپاه طالوت هست که جالوت را به قتل می رساند و بعد از طالوت به حکومت می رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال 1400، هشت ویژگی مهم را برای یک رییس جمهور مطلوب در جمهوری اسلامی مطرح کردند که این خصوصیت ها عبارت از با ایمان، دارای مدیریت و کفایت، عدالتخواه و ضد فساد، داری عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی های داخلی، معتقد به جوانان، مردمی و امیدوار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

درباره زمینه قرآنی این فرمایشات رهبر معظم انقلاب، با غلامعلی کریمی، استاد دانشگاه و کارشناس علوم قرآنی و حدیث و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به گفت و گو نشستیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضور می شود.

,

*آیا مصادیقی از آیات قرآن کریم برای ویژگی های ذکر شده از سوی رهبر انقلاب برای ریاست جمهوری وجود دارد؟

, *آیا مصادیقی از آیات قرآن کریم برای ویژگی های ذکر شده از سوی رهبر انقلاب برای ریاست جمهوری وجود دارد؟, *آیا مصادیقی از آیات قرآن کریم برای ویژگی های ذکر شده از سوی رهبر انقلاب برای ریاست جمهوری وجود دارد؟,

بله. رهبر انقلاب هشت شاخصه را برای رییس جمهور لازم دانستند که این ها کاملاً عینی و عملی و منطقی هستند. از آنجایی که جمهوری اسلامی مقدمه ساز حکومت امام زمان(عج) است و باید رنگ دینی و خدایی و قرآنی داشته باشد، فرمایشات رهبر انقلاب درباره ویژگی های رییس جمهور هم  کاملاً مبنای قرآنی دارند.

,

حضرت طالوت و حضرت یوسف(ع) از کارگزاران بوده اند و در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده است. البته حضرت داوود و حضرت سلیمان(ع) زمامدار بوده اند و در قرآن هم داستان هایی از آن ها نقل شده است. اما حضرت یوسف(ع) یک بحران بزرگ را مدیریت می کند و به عنوان عزیز مصر اگر ایشان نبود و آن تدابیر را در زمان معین، اتخاذ نمی کرد، سرزمین مصر به نابودی می گرایید. طالوت نزد حضرت اشموئیل(ع) می رود و از او یک مَلِک را تقاضا می کند تا به کمک او برای نابودی فرعون زمان خود که همان جالوت است، اقدام کنند. خداوند سه ویژگی کلی را در آیه 247 سوره بقره برای طالوت(ع) بیان می کند که همان ویژگی های اصلی کارگزار حکومت الهی هستند. وقتی که پیامبر قوم به آنان گفت که ﺧﺪﺍ ﻃﺎﻟﻮﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﻱ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨته است، ﮔﻔﺘﻨﺪ که ﭼﮕﻮﻧﻪ خداوند ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ حاکم کرده است ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺳﻌﺖ ﻭ ﻓﺮﺍﺧﻲ ﻣﺎﻟﻲ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﺸﺪﻩ است. حضرت داوود(ع) در پاسخ به آنان ﮔﻔﺖ که ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺟﺴﻤانی ﻓﺰﻭﻧﻲ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻋﻄﺎ ﻣﻰ  ﻛﻨﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ.

,

درباره حضرت یوسف(ع) هم قرآن در آیه 24 سوره یوسف می فرماید که او از بندگان مخلص خداوند بود. «حفیظ» و «امین» هم از دیگر صفات یوسف(ع) در قرآن هستند که بعد از تعبیر خواب صحیح پادشاه مصر این موضوع در آیه 55 سوره یوسف(ع) مطرح شده است.

,

تدین و تقوا و حزب اللهی بودن اولین ویژگی است. چرا که « اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللهِ اَتقئکُم» ، خداوند کسی را بر می گزیند که با تقواتر است. اما تقوا شرط لازم و شالوده کار است و شرط کافی نیست. دومین خصوصیت طالوت، علم او است که به کمک آن می تواند مشکلات را بشناسد و راه حل برون رفت از آن ها را هم بداند. رهبر انقلاب هم فرمودند کسی که رییس جمهور می شود باید مسائل مختلف کشور را بشناسد و برای آن ها راه حل ارائه کند. توانمندی جسمانی و کار جهادی، سومین خصلت طالوت است. رهبر انقلاب حاج قاسم سلیمانی را در دوندگی و کار جهادی و حضور میدانی در صحنه های حساس و مهم، مثال زدند. توانمندی جسمانی یعنی اینکه در برابر مشکلات کم نیاورد و کمر خم نکند و مهمتر از کار جهادی، تفکر جهادی است که اساس اقدام عملی برای حل معضلات جامعه است. به عنوان مثال، امروز که شیوع کرونا یک از معضلات مهم در جامعه است، اگر مسئولان کشور، خودشان را پشت درهای بسته و محیط های ایزوله، قرنطینه کنند، کاری از پیش نمی رود و این مانند آن است که یک فرمانده در میدان جنگ بگوید که تا زمانی که آتش بس نشده است، به میدان نمی آیم. رهبر انقلاب هم فرمودند که با مرام اتوکشیده نمی توان با فساد مبارزه کرد. طالوت با کانون های فسادزای ثروت و قدرت به مبارزه می پردازد و با عده کم و قلیل به پیروزی می رسد و با عده کمی از یارانی که دارد، اما امیدوار است و به توانایی آن ها که بیشترشان هم جوان هستند، اعتماد دارد. هر 8 ویژگی مطرح شده از سوی رهبر انقلاب، در داستان طالوت دیده می شود.

,

*مردم در انتخابات پیش رو چه کسی را انتخاب کنند تا در سایه آن انتخاب، آینده خوبی را برای خود و مملکت رقم بزنند؟

, *مردم در انتخابات پیش رو چه کسی را انتخاب کنند تا در سایه آن انتخاب، آینده خوبی را برای خود و مملکت رقم بزنند؟, *مردم در انتخابات پیش رو چه کسی را انتخاب کنند تا در سایه آن انتخاب، آینده خوبی را برای خود و مملکت رقم بزنند؟,

یک جوان مؤمن حزب اللهی به نام داوود(ع) در سپاه طالوت هست که جالوت را به قتل می رساند و بعد از طالوت به حکومت می رسد. بعد از داوود(ع) هم سلیمان(ع) به حکومت می رسد و بعد از ایشان دیگر بشریت   طعم شیرین حکومت الهی را نمی چشد. این طعم شیرین، حاصل یک انتخاب صحیح و دقیق و انتخاب یک کارگزار مؤمن و کاربلد و توانمند است.

,

حضرت طالوت سه ویژگی اصلی که سایر ویژگی ها از آن منشعب می شوند، را دارد. این ویژگی ها شامل با تقوا بودن ، برگزیده بودن به درگاه الهی ، «اصطفاه»؛ کار بلد بودن و احاطه بر موضوعات،  ” زاده بسطة فی العلم ” و  توانمندی و قادر بودن به حل مشکلات ” والجسم ” است.

,

یوسف(ع) هم به عنوان یک کارگزار در تفکر دینی سه ویژگی اصلی دارد که شامل تدین است، عبد مخلص؛ توانمند و حفیظ است و قدر حفظ حکومت و سرمایه ملی و سایر مسائل مربوطه را می داند و کار بلد و علیم است و بر مسائل مملکت، احاطه دارد و راه حل می دهد.

,

تجربه تاریخی هم نشان داده است که افراد با این ویژگی ها می توانند بشر را به سعادت برسانند. وقتی این ویژگی ها که ذیل آن ویژگی های دیگری قرار می گیرد در فردی جمع شد و آن فرد در رأس امور قرار گرفت، مجموعه عظیمی از خیرات و برکات  نصیب آن ‌ملت می شود.

,

پیامبر اسلام(ص) وقتی دست امیر مؤمنان(ع) را در غدیر خم بالا می برد و ایشان را به عنوان جانشین خود معرفی می کند که بیست سال بعد از علنی شدن اسلام، امیر مؤمنان(ع) را در منظر مردم قرار داده بود و همه دیدند که خداوند می خواهد شایسته سالاری را به فرهنگ تبدیل کند. البته مردم آن زمان واقعاً بی لیاقت بودند و رهبر شایسته الهی را واگذاشتند. خداوند متعال در داستان حضرت یوسف(ع) هم توانمندی های یوسف را به نمایش می گذارد. طالوت هم یک روستایی بوده است، اما همه او را دیده بودند و توانایی های او را می شناختند. در جمهوری اسلامی هم ما نمی توانیم یک فرد بی نام و نشان را برای ریاست جمهوری کاندیدا کنیم و ویژگی های مذکور در کلام رهبر انقلاب باید به صورت بالفعل در وجود آن ها باشد و تمام این هشت خصوصیت را به نمایش گذاشته باشند. مردم باید از افراد متخصص و صالح و با تقوا و آگاهی که می شناسند، در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری تحقیق کنند و هر کسی که به این هشت ویژگی نزدیک تر است را انتخاب کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه