اخبار داغ

مربی قرآن پاسخ می دهد؛

آیا عربی بودن زبان قرآن بهانه خوبی برای ترک قرائت آن است؟

آیا عربی بودن زبان قرآن بهانه خوبی برای ترک قرائت آن است؟
مدیر دارالقرآن اهل بیت(ع) گفت: وقتی از حاذق بودن پزشک، اطمینان حاصل می کنیم، فوراً و بر اساس همان دستورالعمل، نسبت به تهیه دارو و مصرف آن، اقدام می کنیم و از ندانستن معنای نسخه گلایه نمی کنیم. اگر قرآن را به عنوان کتاب آسمانی پیامبر اسلام(ص) و بزرگترین معجزه ایشان و کتاب زندگی و دستورالعمل بی نقص پروردگار عالم برای سعادت بشر قبول داریم، باید به آثار مختلف آن در سطوح مختلف هم ایمان داشته باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ به برکت ماه رمضان، بر اساس رسم دیرینه ای که وجود دارد، قرآن ها از طاقچه ها بیرون می آیند و قرائت روزانه قرآن کریم تا ختم یکباره و چند باره آن در ماه، در منازل شیعیان صورت می گیرد. بزرگان و علمای شیعه قرائت قرآن کریم را دارای آثار و برکات ویژه و بزرگ می دانند. این عادت واره ماه رمضان، اگر در طول سال، استمرار داشته باشد، خیر و رحمت آن همه جامعه را فرا خواهد گرفت. اما برخی سعی می کنند تا عربی بودن قرآن را بهانه ای برای دوری از آن معرفی کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در این رابطه با حجت الاسلام حمیدرضا قربانیان، مدیر اجرایی دارالقرآن اهل بیت(ع)، به بحث و گفت و گو نشستیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضور می شود.

,

*یکی از مسائلی که امروزه به خصوص در میان نسل جوان درباره قرآن کریم مطرح می شود، عربی بودن زبان قرآن و سختی و مشقت در فهم و درک آیات الهی از این منظر است و همین سبب شده است تا برخی از مردم نسبت به قرائت قرآن میل چندانی نداشته باشند و صِرف خواندن متن را مفید ندانند. نظر شما در این رابطه چیست؟

, *یکی از مسائلی که امروزه به خصوص در میان نسل جوان درباره قرآن کریم مطرح می شود، عربی بودن زبان قرآن و سختی و مشقت در فهم و درک آیات الهی از این منظر است و همین سبب شده است تا برخی از مردم نسبت به قرائت قرآن میل چندانی نداشته باشند و صِرف خواندن متن را مفید ندانند. نظر شما در این رابطه چیست؟, *یکی از مسائلی که امروزه به خصوص در میان نسل جوان درباره قرآن کریم مطرح می شود، عربی بودن زبان قرآن و سختی و مشقت در فهم و درک آیات الهی از این منظر است و همین سبب شده است تا برخی از مردم نسبت به قرائت قرآن میل چندانی نداشته باشند و صِرف خواندن متن را مفید ندانند. نظر شما در این رابطه چیست؟,

دانستن و درک معنا و مفهوم آیات قرآن کریم دارای اثرات بسیار مهم و مثبت است و بنا بر روایات از ناحیه مقدسه اهل بیت(ع) که بزرگترین خیرخواهان بشریت از ازل تا ابد هستند، نه تنها صیرف خواندن قرآن، بلکه حتی نگاه کردن به صفحات قرآن هم عبادت است و به انسان نور می دهد و دارای آثار مثبت فراوان است. حتی اگر ما معنای آیات قرآن را هم درک نکنیم، باز هم برای ما مفید است و از فواید آن بهره مند خواهیم شد.

,

آثار روحی و معنوی و مادی در دنیا و اجر اخروی از قرائت قرآن برای انسان حاصل می شود. همانطور که ما معنا و مفهوم نسخه پزشک را نمی فهمیم، اما به پزشک مراجعه می کنیم و نسخه را تهیه می کنیم و از فواید آن بهره مند می شویم، در قرائت قرآن کریم هم حتی اگر مفهوم آیات را هم به خوبی درک نکنیم، باز هم از برکات و فواید آن آیات بهره مند خواهیم شد. ما هیچ گاه به پزشک اظهار گلایه و شکایت نمی کنیم که ما معنا و مفهوم تجویز شما را نمی فهمیم و عموماً وقتی از حاذق بودن و متخصص بودن پزشک، اطمینان حاصل می کنیم، بی چون و چرا و فوراً و بر اساس همان دستورالعمل، نسبت به تهیه دارو و مصرف آن، اقدام می کنیم. اگر قرآن را به عنوان کتاب آسمانی پیامبر اسلام(ص) و بزرگترین معجزه ایشان و کتاب زندگی و دستورالعمل بی نقص پروردگار عالم برای سعادت بشر قبول داریم، باید به آثار مختلف آن در سطوح مختلف هم ایمان داشته باشیم.

,

قرائت، درک مفهوم و عمل به دانسته های قرآنی، سه مرحله از انس با قرآن هستند. همان قرائت قرآن هم به تنهایی موضوعیت دارد و در روایات ما اجر عظیمی برای آن در نظر گرفته شده است و افزون بر اجر اخروی آثار دنیایی مثبت هم برای انسان دارد و این آثار در ماه مبارک رمضان چند برابر است که امیدواریم تا بتوانیم در باقیمانده این ماه میهمانی خدا، هرچه بیشتر از این سفره الهی و حبل الله المتین بهره مند شویم. آثار عجیب انس با قرآن در طول تاریخ شامل حال بسیاری از مردم و علما شده است و این یک حقیقت انکارناپذیر است. قرائت قرآن، مقدمه ای برای فهم و عمل به آن است که اگر آن مرحله اول را حذف کنیم، دیگر به مراحل بعدی نخواهیم رسید.

,

اینکه عده ای عربی بودن زبان قرآن را مستمسک برای نخواندن آن قرار می دهند، به هیچ وجه حرف صحیحی نیست که چون قرآن عربی است و زبان مادری ما نیست و نمی توانیم معنای آن را به خوبی بفهمیم، پس دیگر قرآن نخوانیم، بلکه باید مرحله به مرحله پیش برویم و اگر بتوانیم به مرحله درک و سپس، عمل به آیات قرآن برسیم، توانسته ایم گام بزرگی را برداریم و به موفقیت مهمی دست یافته ایم.

,

اگر واقعاً بدانیم که قرآن کریم، مطابق قول خداوند متعال در قرآن، شفا و رحمت برای مؤمنین است و در راه انس با قرآن تلاش کنیم، قطعاً از رحمت واسعه پروردگار در این مسیر بهره خواهیم برد و شفای دردهای روحی و جسمی خود را در این کتاب نجات بشریت و برنامه زندگی سعادتمندانه پیدا خواهیم کرد.

,

کسانی که اینگونه فکر می کنند، لازم است تا نگاه خودشان را به آیات الهی قرآن مجید تغییر دهند، اگر قرآن را به عنوان یک نسخه شفابخش در نظر بگیریم و حقیقتاً به آن معتقد باشیم، قطعاً از قرائت تنهای قرآن کریم هم نور خواهیم گرفت و مشمول فواید دنیوی و اخروی آن خواهیم شد.

,

*برای فهم و درک ترجمه و آشنایی با تفسیر قرآن به خصوص برای قشر جوان و با تحصیلات متوسط، چه آثاری را پیشنهاد می دهید که جوانان بتوانند به راحتی با آن ها ارتباط برقرار کنند؟

, *برای فهم و درک ترجمه و آشنایی با تفسیر قرآن به خصوص برای قشر جوان و با تحصیلات متوسط، چه آثاری را پیشنهاد می دهید که جوانان بتوانند به راحتی با آن ها ارتباط برقرار کنند؟, *برای فهم و درک ترجمه و آشنایی با تفسیر قرآن به خصوص برای قشر جوان و با تحصیلات متوسط، چه آثاری را پیشنهاد می دهید که جوانان بتوانند به راحتی با آن ها ارتباط برقرار کنند؟,

انواع ترجمه و تفسیر از قرآن مجید از سوی مترجمان و مفسران بزرگ شیعه و سنی وجود دارد که همه می توانند آن ها را مطالعه کنند و از مطالب و نکات آن ها استفاده ببرند. اما در میان همه ترجمه ها، ترجمه استاد حسین انصاریان یک سادگی خاصی دارد و متن روان و همه فهمی دارد وشاید برای نسل جوان ما از این نظر قابل استفاده باشد و بتوانند ارتباط خوبی با ترجمه قرآن از این طریق، برقرار کنند. در میان تفاسیر هم، از نظر بنده تفسیر نمونه که حاصل تلاش آیت الله مکارم شیرازی است، از حیث روان و همه فهم بودن آن، قابل توجه است و افرادی که در سطح متوسط فهم قرآنی هستند می توانند به خوبی و راحتی این تفسیر را مورد استفاده قرار دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه