اخبار داغ

در گفت‌وگو با عضو کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شد؛

پاسخ به یک ادعا؛ دولت به بانک مرکزی بدهکار است یا برعکس؟!/ محرمانه ماندن میزان فروش نفت برای تامین منافع عده‌ای خاص

پاسخ به یک ادعا؛ دولت به بانک مرکزی بدهکار است یا برعکس؟!/ محرمانه ماندن میزان فروش نفت برای تامین منافع عده‌ای خاص
طی چند روز گذشته دو عضو اقتصادی دولت یعنی نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و همتی رئیس کل بانک مرکزی، مدعی طلبکاری نهادهای متبوعشان از یکدیگر شدند؛ دولت ادعا می کند، بانک مرکزی بزرگترین بدهکار به دولت است و بانک مرکزی نیز دولت را بزرگترین بدهکار به خود می داند.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چندی پیش عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک‌مرکزی در یک برنامه تلویزیونی گفت: بانک‌مرکزی به ناچار باعث چاپ پول شده و این موضوع به رشد پایه پولی و به تبع آن رشد نقدینگی منجر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛,

وی درباره علل رشد تورم گفت: بگذارید با مردم شفاف باشیم برای مثال در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمدهای تسعیر صندوق توسعه ملی تامین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه‌اش تورم خواهد بود، اما در بانک‌مرکزی با توجه به کسری‌های بودجه کاری غیر از این نمی‌توانستیم انجام دهیم.

,

اعتراف صریح همتی به استقراض دولت از بانک‌مرکزی و رفع کسری بودجه با چاپ پول موضوعی است که باعث ابراز نارضایتی از طرف دولتی‌ها شده است.

,

 

,

نوبخت: بانک مرکزی به دولت بدهکار است

, نوبخت: بانک مرکزی به دولت بدهکار است,

پس از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر موضوع بدهکار نبودن دولت به موضوع بدهی بانک مرکزیی به وزارت اقتصاد پرداخت و گفت: بخشی از کسری بودجه به خاطر سریع نبودن تبدیل منابع ارزی به ریالی است، بانک‌مرکزی در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل در حال حاضر، این بانک بزرگ‌ترین بدهکار دولت است.

,

وی تاکید کرد: وزیر نفت پول حاصل از صادرات نفت به حساب بانک‌مرکزی واریز کرده اما این بانک در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل در حال حاضر بانک‌مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است. در شرایطی که دولت اندوخته مالی در بانک‌مرکزی دارد چه نیاز به چاپ پول است؟.
 

, بانک‌مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است,
,

همتی ادعای رئیس سازمان برنامه و بودجه را رد کرد

, همتی ادعای رئیس سازمان برنامه و بودجه را رد کرد, همتی ادعای رئیس سازمان برنامه و بودجه را رد کرد,

بعد از اظهار نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه، همتی رئیس‌کل بانک‌مرکزی با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خودش در اینستاگرام نوشت: اخیرا به نقل از رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه مطلبی در رسانه‌ها منتشر شده است، مبنی بر اینکه بانک‌مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است.

,

او به‌عنوان نکته اول تاکید کرد: پر واضح است که بانک‌مرکزی هیچ‌گاه به دولت بدهکار نبوده و نخواهد شد. کافی است که نگاهی به ترازنامه بانک‌مرکزی شود تا بدهکار مشخص گردد.

,

همتی در نکته دوم نوشت: سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عامل مسلط در رشد پایه پولی، تبدیل منابع ارزی مسدود و غیرقابل دسترس به ریال بوده است، در حالی که در سال‌های قبل از آن، عامل مسلط، بدهی بانک‌ها بود که با تلاش بانک مرکزی در شرایط بسیار سخت مهار شد.

,

رئیس بانک مرکز به سپرده‌گذاری دولت نزد این بانک اشاره کرد و آورد: اگر روزی برسد که بانک‌مرکزی بدهکار دولت باشد، به معنای آغاز حکمرانی درست در اقتصاد و مهار و کنترل تورم خواهد بود و معنایش آن است که دولت می‌تواند نزد بانک‌مرکزی سپرده‌گذاری کند.

,

وی پایان این یاداشت نوشت: مقاومت بانک‌مرکزی در برابر تبدیل منابع ارزی مسدودی به ریال، برای مقابله با رشد بیشتر در پایه پولی ونقدینگی و لذا، جلوگیری از کاهش بیشترارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است.

 

,
,
,

زنگنه: دولت به بانک مرکزی بدهکار است

, زنگنه: دولت به بانک مرکزی بدهکار است, زنگنه: دولت به بانک مرکزی بدهکار است,

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد مناقشه ایجاد شده بین نوبخت و همتی و بدهکار بودن بانک مرکزی، اظهار کرد: در اینکه دولت به بانک مرکزی بدهی دارد، شکی نیست؛ امسال مجلس در بند (و) تبصره پنجم قانون بودجه، دستگاه‌ها و کسانی که بدهکاری بانکی دارند را ملزم کرد تا از طریق تهاتر بدهی خود را تهاتر کنند که این موضوع در تراز بدهی‌های دولت بار مالی را بیشتر دارد.

, محسن زنگنه,

وی گفت: بخشی از درآمدهای نفتی کشور هم که با توجه به سیاست بانک مرکزی که تا حدی هم منطقی است، به چرخه مالی کشور وارد نمی‌شود؛ زیرا موجب بروز مشکلاتی خواهد شد.

,

 

,

چرا آمار فروش نفت محرمانه است؟

, چرا آمار فروش نفت محرمانه است؟, چرا آمار فروش نفت محرمانه است؟,

زنگنه ادامه داد: چیزی که در این میان به وضوح دیده می‌شود و باعث مشکلات این‌چنینی شده، ضعف ساختار نظام‌مند بودن در حوزه منابع اطلاعاتی بودجه به خصوص در موضوع نفت و صادرات آن است، که باعث می‌شود، قضاوت در این زمینه سخت شود.

,

وی توضیح داد: عدم شفافیت در منابع حاصل از فروش نفت که بعضا به بهانه تحریم منتشر نمی‌شود و از نقاط تاریک ما در بخش بودجه است و فقط در وزارت نفت هم عده‌ای، از اعداد و ارقام آن مطلع هستند و به بهانه تحریم‌ها از افشای آن خودداری می‌کنند که مجلس دلیل این مخفی‌کاری را این می‌داند که عده‌ای نمی‌خواهند این شفافیت ایجاد شود تا بهره‌برداری‌های مورد نظرشان را از این روند داشته باشند.
 

,
,

رابطه مالی دولت با نفت شفاف نیست

, رابطه مالی دولت با نفت شفاف نیست, رابطه مالی دولت با نفت شفاف نیست,
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اطلاعات مالی در حوزه صادرت نفت از میزان فروش، طلب یا بدهی چه به صورت ریالی و چه به صورت دلاری و بازگشت پول به کشور در دست نیست تا نمایندگان و کارشناسان آن را مورد بررسی قرار دهند یا بر آن نظارت شود؛ البته سال گذشته هم در اصلاح ساختار بودجه به آن اشاره شد که رابطه مالی نفت و دولت باید شفاف شود تا بتوان در مورد آن و سوالات پاسخ داد.
, این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اطلاعات مالی در حوزه صادرت نفت از میزان فروش، طلب یا بدهی چه به صورت ریالی و چه به صورت دلاری و بازگشت پول به کشور در دست نیست تا نمایندگان و کارشناسان آن را مورد بررسی قرار دهند یا بر آن نظارت شود؛ البته سال گذشته هم در اصلاح ساختار بودجه به آن اشاره شد که رابطه مالی نفت و دولت باید شفاف شود تا بتوان در مورد آن و سوالات پاسخ داد.,

زنگنه در پایان گفت: به نظرم در موضوع بدهی‌ دولت به بانک مرکزی و بالعکس، هم همتی و هم نوبخت از منظر خود به موضوع نگاه می‌کنند؛ نوبخت با یک سری تعاریف بدهی بانک مرکزی را مطرح کرده و همتی هم با یک مجموعه از تعاریف دیگر اعتقاد به بدهی دولت به بانک مرکزی دارد که شفافیت در رابطه دولت با نفت است که به این سوال پاسخ منطقی را خواهد داد.

,

انتهای پیام/ط

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه