اخبار داغ

به دنبال افزایش 40 برابری سطح زیر کشت کلزا بررسی شد؛

«کلزا» محصولی استراتژیک در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی/ امنیت غذایی جامعه با حمایت از کشاورزان تأمین می‌شود

«کلزا» محصولی استراتژیک در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی/ امنیت غذایی جامعه با حمایت از کشاورزان تأمین می‌شود
کشت کلزا به عنوان یکی از محصولات استراتژیک و سازگار با شرایط آب و هوایی در رشتخوار چند سالی است که مورد استقبال کشاورزان این شهرستان قرار گرفته و هر سال سطح زیر کشت این محصول افزایش پیدا می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ کشت کلزا به عنوان یکی از محصولات استراتژیک و سازگار با شرایط آب و هوایی در رشتخوار چند سالی است که مورد استقبال کشاورزان این شهرستان قرار گرفته و هر سال سطح زیر کشت این محصول افزایش پیدا می کند، به گونه ای که در سال 95 سطح زیر کشت کلزا کمتر از 10 هکتار بوده که این سطح امسال به بیش از 400 هکتار در این شهرستان رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,


کلزا جز مهم ترین دانه روغنی محسوب می‌شود، که در راستای اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی و به دلیل تأثیر آن در بهبود ساختمان خاک، افزایش مواد آلی و حاصلخیزی خاک (به دلیل پوسیده شدن سریع بقایا)، کاهش جمعیت آفات و کنترل علف های هرز همواره کشت این محصول توصیه شده است.

در همین رابطه سید محمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار با اشاره به روند رو بر رشد کشت محصول کلزا و آغاز برداشت این محصول در رشتخوار، گفت: عملیات برداشت مکانیزه دانه روغنی کلزا در سطح بیش از 400 هکتار از اراضی کشاورزی بخش جنگل رشتخوار آغاز شده و تا نیمه خرداد ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه با تاکید بر فواید محصول کلزا، افزود: دانه روغنی کلزا یکی از محصولات اساسی و راهبردی است که علاوه بر قطع وابستگی کشور به واردات روغن، باعث حاصلخیزی و بهبود ساختمان خاک، استمرار ، پایداری تولید ، کاهش آفات ، بیماری‌ها و علف‌های هرز می‌‎شود.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار، با اشاره به پیش بینی برداشت بیش از 3 تنی در هر هکتار، یادآور شد: با توجه به تجربیات سالیان گذشته کشاورزان، در سال جاری نیز کشت کلزا در سطح 400 هکتار از اراضی کشاورزی اسن شهرستان در زمان مناسب کشت شد، که امیدواریم با برداشت به موقع آفت این محصول به حداقل برسد.

اعظمی ضمن اشاره به نظارت مدیریت جهاد کشاورزی بر عملیات برداشت محصول کلزا تصریح کرد: بیش از 50 دستگاه کمباین عملیات برداشت گندم، جو و کلزای شهرستان را بر عهده خواهند داشت و با توجه به حساسیت کلزا به ریزش، همکاران مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی آستانه و جنگل، طبق چارت تشکیل شده بر عملیات برداشت در مزارع نظارت خواهند کرد.

وی در پایان با تاکید بر روند و اجرای خرید تضمینی محصول کلزا از کشاورزان این شهرستان، بیان داشت: محصول کلزای تولیدی توسط دولت با قیمت هر کیلو 11 هزار تومان به صورت تضمینی خریداری می شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه