اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی ازنا خبرداد؛

خسارت سنگین خشکسالی به بخش کشاورزی ازنا/ کشت محصولات آب‌دوست ممنوع شود

خسارت سنگین خشکسالی به بخش کشاورزی ازنا/ کشت محصولات آب‌دوست ممنوع شود
درویشی با اشاره ممنوعیت کشت محصولات آب‌دوست به دلیل بحران آب، گفت: خشک‌ترین زمستان ۲۰ سال گذشته را پشت سر گذاشتیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خیرالله درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به بحران کمبود آب، اظهار داشت: میزان بارندگی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون معادل ۲۳۰ میلی‌متر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵۵۶ میلی‌متر بوده ۶۰ درصد کاهش داشته و این مورد در‌۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

وی افزود: متأسفانه در سال زراعی جاری خشک‌ترین زمستان ۲۰ سال گذشته را پشت سر گذاشته‌ایم که این خشک‌سالی همچنان ادامه دارد و تاکنون خسارات سنگینی به کشت‌های پائیزه اعم از زراعی و باغی واردشده است.

,

مدیر جهاد کشاورزی ازنا عنوان کرد: شرایط آب و هوایی سال جاری بسیار حساس است به‌طوری‌که بحران آب‌های زیرزمینی مخصوصاً از اوایل مردادماه خود را نشان خواهد داد بنابراین بهره‌برداران کشاورزی باید در مورد کشت‌های بهاره بسیار بااحتیاط عمل کنند و به‌هیچ‌عنوان دنبال کشت محصولات آب‌دوست نباشند.

,

وی تصریح کرد: علاوه بر چالش بارندگی، امسال با یک پدیده نادر به نام آلبیدو نیز برخورد داشته‌ایم به این صورت که در فروردین‌ماه اقلیم شهرستان ازنا ۱۲ روز ممتد با گردوغبار همراه بوده است که این هوا با فرونشستن در سطح برف اشترانکوه و کدر نمودن آن موجب جذب هر چه بیشتر انرژی خورشیدی گردیده که باعث شده برف ذخیره‌شده در اشترانکوه سریع‌تر از روال معمول، ذوب شود.

,

درویشی یادآور شد: علاوه بر خشک‌سالی، سرمازدگی بهاره که در اوایل فروردین‌ماه اتفاق افتاد موجب کاهش ۳۲ درجه‌ای دمای هوا شد به‌طوری‌که در دهم فروردین‌ماه دمای منفی ۵ درجه به ثبت رسید که این در نوع خود کم‌سابقه است.

,

مدیر جهاد کشاورزی ازنا بیان کرد: علاوه بر خشک‌سالی، پدیده سرمازدگی که ناشی از چهار روز یخبندان مداوم در فروردین‌ماه بود نیز خسارت به کشت‌های پاییزه را تشدید کرد به‌طوری‌که برابر ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده از ۲۰ هزار هکتار مزارع گندم دیم شهرستان حدود هشت هزار هکتار و از ۱۱ هزار و ۳۰۰ هکتار مزارع گندم آبی حدود سه هزار هکتار متحمل خسارات سنگین گردید که در این راستا بالغ‌بر ۸۰ درصد از باغات میوه شهرستان نیز با خسارت قطعی مواجه شد.

,

وی گفت: شرایط آبی سال جاری بسیار حساس و شکننده است و بهره‌برداران بخش کشاورزی در مورد کشت‌های بهاره باید کاملاً بااحتیاط اقدام کرده و به‌هیچ‌عنوان مانند سال‌های گذشته عمل نکنند.

,

درویشی اظهار داشت: عدم کشت محصولات آب‌دوست نظیر هویج، کاهش دادن سطح کشت‌های بهاره و استفاده از ۳۰ درصد زمین، عدم اجاره زمین به افراد غیربومی و … را می‌توان عوامل مؤثردر عبور از بحران کم آبی باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه