اخبار داغ

مشکلات قشر مولد و کم هزینه جامعه همچنان پابرجاست؛

چرخ پربار اقتصاد عشایر، امیدوار به حمایت مسئولین/ آبرسانی به جامعه عشایری نیازمند منابع دولتی است

چرخ پربار اقتصاد عشایر، امیدوار به حمایت مسئولین/ آبرسانی به جامعه عشایری نیازمند منابع دولتی است
عشایر، قشر مولد و کم هزینه جامعه همواره با یک سری مشکلات از جمله تامین کاه و کلش، فروش دام مازاد و تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی روبرو بوده و هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار ، عشایر استان ایلام با جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر به عنوان یکی از ظرفیت‌های شاخص و مهم اقتصادی استان ایلام به شمار می رود و تامین لبنیات محلی، روغن حیوانی و گوشت قرمز حتی مازاد بر نیاز مصرفی استان بخشی از محصولات تولیدی توسط این قشر زحمتکش است که میزان قابل توجهی از تولید مازاد بر مصرف آنها به استان‌های همجوار صادر می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

بی تردید در بحث تولید مولد و کارآمد، کیفیت بر کمیت تقدم دارد و هرگز به منظور افزایش تولید، سطح کیفی کالا تنزل نمی‌یابد. از همین رو محصولات پروتئینی به خصوص گوشت تولیدی در استان ایلام طبق تایید کارشناسان  این حوزه از سطح کیفی بسیار بالا و مرغوبی برخوردار است، به نحوی که می‌تواند در سطح کشور، با دیگر استانها رقابت نماید.

,

, ,

 

,

موانع سر راه تولید صنایع دستی و دامپروری عشایر استان

, موانع سر راه تولید صنایع دستی و دامپروری عشایر استان, موانع سر راه تولید صنایع دستی و دامپروری عشایر استان,

عشایر ایلام علاوه بر تولید فراورده‌های لبنی و پروتئینی، در ساخت صنایع دستی از جمله چیت بافی، دوخت تخته های دوار، نخ ریسی، بافت گیوه و ... نقش پررنگی دارند. بنابراین با توجه به قابلیت و پتانسیل بالای عشایر در زمینه تولید صنایع دستی، باید نگاه ویژه ای نیز به توسعه این صنعت که جلوه ای از هنر گذشتگان این دیار است، داشت.

,

نقش و پتانسیل بالای عشایر استان در توسعه صنعت دام و دامپروری و صنایع دستی به عنوان پیشگامان اصلی صنعت بر کسی پوشیده نیست؛ اما این قشر مولد و کم هزینه جامعه همواره با یک سری مشکلات از جمله تامین کاه و کلش، فروش دام مازاد و تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و ... روبرو بوده و هستند.

,

البته با پیگیری‌های "علی اکبر بسطامی"، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی، موافقت وزارت جهاد کشاورزی  برای خرید تضمینی دام مازاد عشایر استان به جهت حذف واسطه‌ها و بازگشت سود لازم به جیب تولیدکنندگان عشایر گرفته شده و ظاهرا این موضوع تا حدودی مرتفع شده است. لذا باید تلاش شود که این توافق در حد حرف و مصوبه باقی نماند و با جدیت پیگیری های لازم صورت گیرد تا  اجرای این توافقات صورت گرفته نیز به خوبی محقق شود تا از اقدام اجباری عشایر به فروش دام با قیمت پایین به دلالان ممانعت گردد.

,

اما با وجود تلاش های صورت گرفته برای رفع موانع سر راه عشایر، باز هم یک سری از مشکلات به وجود آمده به دلیل کاهش نزولات جوی در کل استان از جمله قاچاق کاه و کلش و تامین آب آشامیدنی سالم و ... هنوز پابرجاست و بار سختی‌های وارده به آنها را دو چندان کرده است و این قشر زحمتکش همچنان با این مشکلات بزرگ و کوچک دست و پنجه نرم می‌کنند.

,

ضرورت ورود مسئولین استانی و کشوری به مشکلات عشایر استان

, ضرورت ورود مسئولین استانی و کشوری به مشکلات عشایر استان, ضرورت ورود مسئولین استانی و کشوری به مشکلات عشایر استان,

بنابراین ضرورت دارد تا مسئولین استانی و کشوری به این موضوع با جدیت بیشتری ورود کرده و مشکلات عشایر را با جلوگیری و برخورد قاطع با خاطیان در زمینه قاچاق کاه و کلش و نیز دلالانی که از موقعیت به وجوده آمده سوء استفاده کرده و تولیدات یکساله عشایر را با کمترین قیمت به تاراج می برند، برطرف نموده و همچنین در راستای تحقق شعار سال رهبری ( تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها) حمایت های لازم را در عمل و نه حرف صورت دهند. همچنین توجه داشته باشند که حل مشکلات عشایر به افزایش تولید، اشتغال و کاهش بسیاری از معضلات اقتصادی و اجتماعی کمک شایانی می‌کند.

,

 

,

, ,

 

,

دستگاههای متولی، نسبت به تامین آب شرب و علوفه دام های عشایر استان اقدام کنند

, دستگاههای متولی، نسبت به تامین آب شرب و علوفه دام های عشایر استان اقدام کنند, دستگاههای متولی، نسبت به تامین آب شرب و علوفه دام های عشایر استان اقدام کنند,

در همین رابطه "جهانگیر رستمزاد"، معاون اقتصادی استاندار در دیدار با مدیر کل امور عشایری استان ایلام با تاکید بر رفع مشکلات جامعه عشایری گفت: باتوجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی های اخیر دستگاههای متولی خاصه امور عشایری نسبت به رفع مشکلات، تامین آب شرب و علوفه دام های عشایر استان اقدام نمایند.

,

وی اظهار کرد: تامین نیازهای عشایر استان در اولویت قرار دارد و در تلاش برای جذب اعتبار از ردیف های مورد نظر برای تامین آب شرب به جامعه عشایر هستیم تا امسال با مشکل کم آبی مواجه نشوند.

,

معاون اقتصادی استاندری ایلام با بیان اینکه عشایر جزو قشر مولد و تولیدکننده جامعه هستند و  همواره نیازهای اساسی و محصولات و فرآورده های گوشتی و پروتئینی جامعه را تامین می کنند، افزود: مکاتبات لازم جهت تامین علوفه و نهاده های دامی مورد نیاز عشایر با مرکز انجام شده است.

,

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش ۴۰ درصدی میزان تولید علوفه و به منظور تعلیف دام های عشایر،  جهاد کشاورزی  و امور عشایری می‌بایست هر چه سریعتر نسبت به تامین ۴۲ هزار تن علوفه مورد نیاز استان اقدام نماید.

,

رستمزاد با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: با همراهی دادستانی از خروج کاه و کلش استان جلوگیری بعمل امده و همچنین با رایزنی انجام شده با بانک های استان و مرکز درصدد استمهال تسهیلات اعطایی به جامعه عشایری مقدمات استنهال وان ها را فراهم اورده ایم که بزودی اجرایی می شود.

,

آبرسانی به جامعه عشایری در مناطق صعب العبور نیازمند منابع دولتی است

, آبرسانی به جامعه عشایری در مناطق صعب العبور نیازمند منابع دولتی است, آبرسانی به جامعه عشایری در مناطق صعب العبور نیازمند منابع دولتی است,

"فرشاد یاسمی"، مدیر کل امور عشایری استان نیز در این نشست گفت: اکنون ۱۵ دستگاه تانکر کار آبرسانی به جامعه عشایری را انجام می دهند اما در برخی از مناطق صعب العبور که قبلا از خودروهای کمک دار استفاده می شد و هزینه اجاره آنها از منابع دولتی تامین شده،  اکنون به دلیل نبود اعتبار با مشکل مواجه ایم.

,

وی اظهار کرد: از طریق ستاد بحران برای رفع مشکلات عشایر درخواست ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار کرده ایم تا بتوانیم وضع موجود را حفظ کنیم.

,

یاسمی افزود: عشایر استان با ۳۰۰ هزار دام مازاد مواجه اند که برای خرید این دام ها با پشتیبانی امور دام مذاکره شده و قرار است به قیمت هر کیلوگرم ۴۵۰ هزار ریال خریداری شوند.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه