اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

دانش ناکافی و عدم دقت ناظرین، علت اصلی ریزش بازار بورس ایران/ آزاد سازی سهام عدالت متهم اصلی نابسامانی های موجود

دانش ناکافی و عدم دقت ناظرین، علت اصلی ریزش بازار بورس ایران/ آزاد سازی سهام عدالت متهم اصلی نابسامانی های موجود
علی رئیس پور گفت: دانش ناکافی مالی عده ای و عدم دقت ناظرین بورس بر فعالیت حقوقی های بازار، علت اصلی وضعیت وخیم بورس ایران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی رئیس پور کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با راه آرمان در خصوص وضعیت بازار سرمایه و بورس اظهار کرد: مهمترین اتفاق در این روزهای بورس تغییر انتظارات آتی معامله گران از اوضاع اقتصادی کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی گفت: به خصوص این مطلب باعث تغییر رفتار هیجانی افراد کم‌ تجربه از هیجان خرید سهام به هیجان فروش سهام می باشد، از آنجایی که این افراد در ماه‌های ابتدایی سال گذشته در خرید سهام شدت زیادی داشتند همان عکس‌العمل را در کاهش بازار نشان ‌می‌دهند و به همین دلیل صف‌های فروش در بازار سهام شکل می‌گیرد.

,

آزاد سازی سهام عدالت متهم اصلی

, آزاد سازی سهام عدالت متهم اصلی, آزاد سازی سهام عدالت متهم اصلی,

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: سهام عدالت به دلیل بالابودن میل متوسط به فروش دارندگان آنها که عمده  آنها اقشار ضعیف جامعه و نوعا فاقد هرگونه تجربه و دانش سهامداری و بورسی هستند باعث ازدیاد فشار عرضه بر بازار بوده است.

,

رئیس پور بیان کرد: علت بالا بودن میل فروش سهم به طور مستقیم به شرایط اقتصادی و معیشتی این قشر برمی گردد، چون شرایط اقتصادی چندان مطلوب نیست و سهام عدالت نوعی دارایی این گروه از مردم در بورس است که برای جبران کاستی های معیشتی حاضر هستند در هر قیمتی نقد کنند.

,

تبانی حقوقی ها برای ریزش بازار و عدم دقت ناظرین بورس

, تبانی حقوقی ها برای ریزش بازار و عدم دقت ناظرین بورس, تبانی حقوقی ها برای ریزش بازار و عدم دقت ناظرین بورس,

وی تصریح کرد:  آزادی لجام گسیخته حقوقی های بورس در شاخص سازی، تغییر روند، صف سازی و شایعه سازی های مالی یکی از دلایل اصلی ریزش بورس است.

,

این اقتصاددان عنوان کرد: به علت عدم نظارت کافی ناظرین بورس بر عملکرد حقوقی ها متاسفانه منافع جمعی فدای سودهای مقطعی نوسان گیران حقوقی است که بواسطه  دسترسی به اطلاعات دست اول و سهم جمعی دراختیار می توانند روندسازی های مصنوعی بازار را رقم بزنند، این مسئله بایستی به شدت و سرعت رصد و مهار شود.

,

رئیس پور خاطرنشان کرد: در موضوع ریزش شاخص تبانی حقوقی هایی که در روند رشد بورس صدها درصد رشد مالی را تجربه کردند و الان مترصد جایگزینی سهام فروش رفته خود هستند کاملا به چشم می آید.

,

تامین کسری بودجه از بورس

, تامین کسری بودجه از بورس, تامین کسری بودجه از بورس,

وی ابراز کرد: ابتدای سال گذشته بود که با تشویق‌های مکرر دولتمردان، بسیاری از افرادی که تا به حال پایشان به معاملات بورسی باز نشده بود، برای حفظ ارزش دارایی‌های خود روانه بورس شدند و تلاش کردند تا با سرمایه‌گذاری‌های هر چند کوچک، دارایی‌های خود را از گزند کاهش ارزش پول ملی که به دلایل مختلف در اقتصاد ایران شکل گرفته بود، نجات دهند. در این بین دولت سهام فروشی گسترده ای را در این بازار حباب گونه آغاز کرد و درآمدهای کلانی را بدست آورد و توانست کسری عظیم بودجه خود را تا حدودی از این بازار تامین کند، این مقوله دیری نپایید و با تغییر روند همه چیز نه برای دولت بلکه برای مردم برعکس شد.

,

این کارشناس اقتصادی افزود: از مردادماه سال قبل، روند نزولی بازار آغاز شد و هیچیک از دولتمردانی که روزی با دادن تضامین سفت و سخت، مردم را به ورود به بازار سهام تشویق می‌کردند، در مقابل بهت و لاعلاجی هر روزه سهامداران خرد که اندک سرمایه‌هایشان از بین رفته بود، پاسخگو نبودند.

,

انتظارات تغییرات تحریمی و برجامی

, انتظارات تغییرات تحریمی و برجامی, انتظارات تغییرات تحریمی و برجامی,

رئیس پور ادامه داد: از آنجایی که در سال گذشته بازار به دلیل فشار تورم و با محوریت نرخ ارز، رشد کرده بود رفع تحریم ها و دسترسی به منابع ارزی ایران و کاهش ریسک های سیاسی می تواند یکی دیگر از دلایل فشار فروش بازار باشد.

,

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر احتمالی رویکرد سیاسی آمریکا در مقوله برجام و احتمال بازگشت آن و درخواست طرف ایرانی مبنی بر لغو همه تحریم ها و همچنین منع پذیرش مذاکرات گام به گام احتمال بازگشت طرف غربی ها به برجام و لغو تحریم ها وجود دارد این مسئله انتظارات کاهنده را تشدید کرده است از این رو فعالان بازار سرمایه تمایل به خرید های سنگین در این بازار را ندارند.

,

رمز ارزها، بازار رقیب بورس

, رمز ارزها، بازار رقیب بورس, رمز ارزها، بازار رقیب بورس,

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: با رشد چشم گیر ارزش رمز ارزها در بازارهای جهانی و به خصوص بیت کوین،‌ عده زیادی از مردم عادی و سهامداران بورسی به سراغ خرید بیت کوین رفته اند این موضوع سبب تشدید فشار فروش و خروج از این بازار شده است.

,

انتظار بازار در تعیین تکلیف سیاسی کشور؛ انتخابات ریاست جمهوری

, انتظار بازار در تعیین تکلیف سیاسی کشور؛ انتخابات ریاست جمهوری, انتظار بازار در تعیین تکلیف سیاسی کشور؛ انتخابات ریاست جمهوری,

رئیس پور با بیان اینکه بازار سرمایه در انتظار تعیین تکلیف سیاسی کشور است تا مشخص شود شرایط سیاسی به کدام سمت سوق پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در صورت لغو همه تحریم ها و برداشته شدن ریسک از سر بازار، فشاری در کوتاه مدت بر نرخ ارز وارد می شود اما نباید انتظار این وجود داشته باشد که نرخ ارز به ارقام خیلی پایین برسد و به دنبال آن بازار با ریزشی سنگین مواجه شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه