اخبار داغ

چالش مدیریت شهری با رنگ باختن معماری ایرانی بیشتر شده است؛

وصله های ناجور سیمای شهر کرمانشاه/ ساختمان‌هایی که ایرانی نیست

وصله های ناجور سیمای شهر کرمانشاه/ ساختمان‌هایی که ایرانی نیست
چند سالی است که نمای ساختمان های‌ شهر کرمانشاه اشکال متفاوتی به خود گرفته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، چند سالی است که نمای ساختمان های‌ شهر کرمانشاه اشکال متفاوتی به خود گرفته اند. اگر در یک خیابان که ساختمان های بلند جدیدی در آن احداث شده است، برویم قطعا تفاوت شکلی ساختمان ها را خواهیم دید.

فارغ از آنکه شکل ها با هم تناسبی ندارند و این باعث شلوغی ظاهر خیابان ها و شهر می شود، اشکال برخی از ساختمان ها به نوعی است که شباهتی با معماری ایرانی ندارند.  با توجه به اینکه معماری هر منطقه در طول سالیان طولانی برگرفته از فرهنگ و اقلیم آن منطقه است، تضاد با این موضوع از طریق ساخت نماهای غیر بومی و ایرانی، یک نوع بر هم زدن ساختار سیمای شهری محسوب می شود.

نمای ساختمان ها در کنار هم یک مجموعه را می سازند

محمدرضا حقی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، در خصوص نماهای ساختمانی که سنخیتی با برخی از خیابان‌ها و شهرها ندارد، اظهار داشت: فرم شهرها منبعث از بحث‌های فرهنگی و اجتماعی است که در طول سال‌ها شکل گرفته است.

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: در نماهای جدید که از الگوهای غربی و شرقی استفاده می کنند متاسفانه به این موضوع توجه نشده است که نماهای خاص آن مناطق هستند و با فرهنگ اقلیم و ویژگی‌های آن منطقه همخوانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس اگر قرار باشد در شهرسازی بحث معماری را دنبال کنیم و به فرم ساختمان ها توجه داشته باشیم باید از ویژگی های فرهنگی محل تبعیت کند.

حقی بیان داشت: شکل های جدیدی که الان برای نمای ساختمان استفاده می‌شوند با بحث فرهنگی و اقلیمی شهر سازگار نیست علاوه بر این با فرم ساختمان هایی که قبلاً در آن محل ساخته شده‌اند نیز همخوانی ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
, نمای ساختمان ها در کنار هم یک مجموعه را می سازند, نمای ساختمان ها در کنار هم یک مجموعه را می سازند,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

وی گفت: در بحث شهرها علاوه بر ساختمان هایی که به صورت منفرد توسط معمارها طراحی می شوند با یک اصطلاحی سر و کار داریم به اسم فضاهای شهری یعنی مجموعه ای از خیابان ها، میدان ها و ... که در کنار هم دیده می شوند.

,

این استاد دانشگاه اظهار داشت: یکی از بحث‌هایی که باید حتما پیگیری شود انسجام و هماهنگی ساختمان ها با هم است یعنی حتی اگر قبول کنیم یک نوع معماری خاص را یا الگوهای خاصی بر اساس معماری غربی و شرقی گرفته شده است حتی اگر قبول هم شوند و امکان اجرای آنها وجود داشته باشد باید در کنار ساختمان های پیرامونی دیده شوند.

,

حقی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که در شهرداری باید حتما دنبال شود مسئله زیبا سازی و طراحی فضاهای شهری و همچنین نماسازی خیابان‌ها است که ضرورت آن رعایت یکسری ضوابط است که طبق آن الگوهای معماری هر خیابان مشخص شود.

,

وی افزود: باید در مقیاس کلی کشور یکسری حد و حدود ها را برای طراحی نمای ساختمان مشخص کنیم و برای نوع و فرم ساختمان ها یک چارچوب مشخص شود و همچنین برای خیابان های مهم شهری باید به صورت مجزا طرح های منظرسازی و نماسازی خیابانها تهیه کنیم.

,

حقی گفت: نمای ساختمان نشأت گرفته از مسائل گذشته و حال از جمله فرهنگ اقلیم و... است لذا نمی شود به صورت مجزا آن را ببینیم بلکه باید با دیگر ساختمان‌های آن محل همخوانی داشته باشد.

,

وی بیان داشت: در بافت های قدیمی و حتی در روستاها می بینیم شکل و فرم ساختمان ها بر اساس اقلیم، فرهنگ و معیشت مردم طراحی می شدند در شهر هم باید به این موضوع دقت شود اگر نمایی ساخته می‌شود باید ببینیم با فرهنگ سازگار است یا نه.

,

, ,

حقی خاطرنشان کرد: نمای ساختمان ها در کنار هم یک مجموعه را می سازند که تصویر یک خیابان را برای عابرین و مردم ایجاد می کند لذا باید به این لحاظ هم بررسی شود.

,

ساختارهای معماری شهری در گذشته وابسته به شرایط اقلیمی شهر بودند

, ساختارهای معماری شهری در گذشته وابسته به شرایط اقلیمی شهر بودند, ساختارهای معماری شهری در گذشته وابسته به شرایط اقلیمی شهر بودند,

آئیژ عزمی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: ساختارهای معماری شهری در گذشته وابسته به شرایط اقلیمی شهر بودند به طور مثال در شرق کشور طوری ساختمان‌ها را طراحی می کردند که حرارت از خارج ساختمان کمتر به داخل منتقل شود و ساختمان خنک تر شود و در غرب کشور نیاز بود طراحی ها به گونه‌ای باشد که هوای گرم از داخل ساختمان به بیرون منتقل نشود.

,

استادیار گروه جغرافیای دانشگاه رازی افزود: امروز در ساختارهای شهری از نوع معماری کشورهای غرب و شرق الگوبرداری می شود که این نوع الگوبرداری ها با اقلیم کشور ما تناسب ندارد.

,

وی خاطرنشان کرد: شاید مردم احساس می‌کنند اگر نمای ساختمان را مثلا گنبدی شکل طراحی کنند بیشتر به چشم می آید اما این ممکن است استانداردهای اقلیمی و مناسب شهری را نداشته باشد.

,

عزمی گفت: در منظر و مبلمان شهری باید پدیده‌ها و عناصری که در کنار هم قرار می گیرند با هم سنخیت داشته باشند.

,

, ,

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بر این اساس نمی‌توان هر محله را به هر نحوی که دلمان خواست طراحی کنیم بلکه باید یک نظم منطقی داشته باشند یعنی باید عناصر طوری کنار هم قرار بگیرند که زیبایی‌های شهری در کنار آنها شکل بگیرد.

,

وی ادامه داد: اگر الگوهای معماری متفاوتی را در منطقه می‌گذاریم که با محیط پیرامون آن هماهنگ نیست می‌تواند به ساختار زیبایی شهر لطمه بزند و جالب هم نیست.

,

عزمی بیان داشت:  متاسفانه برای مجوز ساخت نما خیلی به این مسئله توجه ندارند مگر اینکه به لحاظ زلزله و حوادث طبیعی خطری متوجه نما باشد که به آن مجوز ندهند.

,

وی افزود: متاسفانه در شهر کرمانشاه برخلاف شهرهای دیگر و حتی تهران به نمای ساختمان خیلی توجه می کنند این در حالی است که در استانهای دیگر این موضوع خیلی اهمیت ندارد و بیشتر به نمای داخلی خانه نگاه می کنند.

,

استادیار گروه جغرافیای دانشگاه رازی گفت: در حال حاضر در کرمانشاه نماسازی ها طوری شده که خیلی مبلمان شهری را شلوغ نشان می‌دهد و نماها با هم هماهنگ نیستند و هرکس نمای متفاوتی به کار می‌برد.

,

وی اظهار داشت: نماهایی که به کار می‌رود شاید به تنهایی جذاب باشد اما وقتی در کنار ساختمان های پیرامونی قرار می گیرد جذابیت خود را از دست می دهد چراکه ما شهر را با یک سیستم باید در نظر بگیریم نه تنها یک نما.

,

وی با بیان اینکه نماسازی ها در شهر باید طوری باشد وقتی در کنار هم قرار گرفتند مجموعه ای از نمای شهر را تشکیل دهند، افزود: وقتی نماسازی‌ها سلیقه‌ای باشد مثلاً نمای یک ساختمان گنبدی نمای کناری آن ساده و تناسبی بین آنها نباشد چهره زیبایی به شهر نمی‌دهد.

,

عزمی بیان داشت: در کرمانشاه تب نماهای ساختمانی زیاد است و متاسفانه جنبه سنتی را در ساختارها نداریم و همانطور که می دانید چنین نماهایی را در تاریخ فرهنگی این شهر نداشتیم و الگوی جدیدی است که باب شده است و هر کس در حد وسعش نمایی را به ساختمان می دهد.

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه