اخبار داغ

شکوه و عظمت وحدت مسلمانان در عید فطر تجلی پیدا می‌کند؛

عید فطر؛ نماد رستاخیز/ جشن دوری از معصیت و اوج امیدواری به مغفرت الهی در ماه بندگی

عید فطر؛ نماد رستاخیز/ جشن دوری از معصیت و اوج امیدواری به مغفرت الهی در ماه بندگی
عید سعید فطر از راه رسید، عید فطر، تجلی اوج یک ماه بندگی و عبودیت پروردگار متعال و یک ماه وارستگی و معراج انسانی است، طلوع اشعه پرفروغ خورشید این عید، برای کسانی که از برکات این ماه استفاده کرده اند، ظهور بارقه ملکات و فضائل انسانی را نوید می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، رمضان ماه خدا به آخر رسید و عید سعید فطر از راه رسید. عید فطر، تجلى اوج یک ماه بندگى و عبودیت پروردگار متعال و یک ماه سازندگى، وارستگى و معراج انسانى است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

طلوع اشعه پرفروغ خورشید این عید سعید، براى کسانیکه برکات این ماه را درک کرده و نهایت استفاده را از این فرصت داشته اند، رسیدن به فضائل پاک انسانى را نوید مى دهد که این روز را سرآغازی نوین برای استمرار حرکت سازنده خود می داند.

این گروه نهالى را که در طول این یک ماه فضائل پاک انسانى و الهى، در  وجود خویش با بهره گیری از بندگی خالصانه و متواضعانه خالق هستی و همچنین انجام اعمال شایسته پرورش داده، مراقب خواهند بود که پس از ماه مبارک رمضان این فضائل را از دست ندهند.

در واقع آنها تلاش می کنند که فضائل را بخوبی حفظ کرده و در تلاش خواهند بود تا آنها را پرورش و گسترش دهند.

عید فطر مظهر عظمت، شوکت و تجلیگاه صلابت، عزت و کرامت مسلمانان است . این روز بزرگ براى کسانى عید و موجب افتخار، مباهات، سرور و خشنودى است که از حضیض حیوانیت و رذیلت به اوج انسانیت و فضیلت و از مدارج پست و منحط به معارج والا و متعالى آزادى و آزادگى و زندگى در سایه حاکمیت خدا و دین او و مبارزه و ایستادگى در برابر دشمنان خدا پرواز کردند.

عید فطر، عید بندگی است

ماه مبارک رمضان، ماه پربرکتى است که لحظه ‏لحظه آن به سرعت از دست رفت . همه شاهد این گذشت زمان بودیم و اغلب با حسرت به گذشته نگاه مى ‏کنیم چرا که این ماه پر برکت و سرشار از رحمت و مغفرت گذشت و ما نمى ‏دانیم که آیا توانستیم آنگونه که شایسته است از این فرصت یکساله استفاده کنیم و آیا توانستیم بهره لازم را کسب کنیم.

در این میان عید فطر، عیدى است که به مناسبت‏ بازگشت انسانها به فطرت پاکیزه آنها قرار داده شده است .

خداوند متعال، این عید را بهانه ارائه پاداش به بندگان قرار داده است . عید فطر، روزى است که درگاه الهى، براى بندگان خاص الهى باز است.

عید فطر روزى است که نتیجه یک ماه روزه‏ دارى در آن به ثمر نشسته است و برات ایمنى از عذاب الهى و جواز رسیدن به بهشت زیباى خداوندى را در آن روز به بندگان خاص عطا می کنند.

این ‏روز را به خاطر انجام ندادن گناه در ماه پیش از آن و نیز به واسطه پاکیزگى انسانها عید اعلام کرده‏ اند، یعنى اى ابنای بشر! این عید، روزى است که پاکیزه و بى‏ گناه باشید.

خداوند متعال، در این ماه به ما یادآورى کرده است که غناى همه فقراى عالم را از او بخواهیم، رفع گرفتاری دردمندان و آزادى همه اسرا را خواستار باشیم و بالاخره دغدغه همه را داشته باشیم و دعا کنیم براى روزى که بشر از این گرفتاریها نجات یافته، به عید واقعى و آرامش راستین برسد . 

عید سعید فطر مظهر شکوه دنیای اسلام

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران نیز از عید سعید فطر به عنوان مظهر شکوه، عظمت و وحدت دنیای اسلام یاد کرد.

حجت الاسلام ناصر شکریان امیری با اشاره به اهمیت حفظ طهارت و دستاوردهای معنوی ماه مبارک رمضان و با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان منشأ برکات معنوی در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است و باید از تمامی این دستاوردهای معنوی ماه بندگی خدا حفظ و حراست کرد.

وی در ادامه با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر به همه مؤمنان، مسلمانان به ویژه همه شیعیان جهان، افزود: عید سعید فطر یکی از اعیاد بزرگ در دین مبین اسلام است که در بین بزرگان دین و مسلمانان جهان از جایگاه و حرمت فوق العاده ای برخوردار است که نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) در خصوص این عید و فضیلت‌های آن بسیار مورد اهمیت و سفارش قرار می‌دادند.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت برگزاری نماز عید سعید فطر در مصلی، مساجد و اماکن مذهبی شهرها و روستاهای مازندران با رعایت دقیق شیوه نامه‌ها، بیان داشت: تمامی مصلی‌های جمعه، مساجد و اماکن مذهبی مازندران آماده برگزاری نماز وحدت آفرین عید فطر هستند و نماز عید سعید فطر در این مکان‌ها با رعایت دقیق شیوه نامه‌ها، پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان و حتی الامکان در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

شکریان امیری در ادامه سخنان خود، روز عید فطر را روز دریافت جایزه الهی بواسطه یک ماه روزه داری بندگان و مؤمنان دانست و تصریح کرد: عید سعید فطر پاداش، مؤمنان و روزه دارانی است که پس از یک ماه روزه داری، قلب و جان خود را پاک و نورانی کرده‌اند و از تمامی فیوضات ماه مبارک رمضان بهترین بهره را دریافت کرده‌اند و عید فطر جشن عبادات مؤمنان و پاداش بندگی بندگان خوب خداست.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه‌های مازندران با اشاره به اهمیت اعمال عید سعید فطر در شب و روز عید، خاطر نشان کرد: روایت شده که شب عید سعید فطر، کمتر از شب قدر نیست و برای درک این عید بزرگ مسلمان اعمالی هم سفارش شده است که پرداخت فطریه یکی از اعمال واجب این روز است که باید در راستای حمایت از نیازمندان و مستمندان برنامه ریزی شود و توصیه می‌شود کسانی که توانایی پرداخت بیشتری را دارند برنج را محاسبه کنند که برای رفع مشکلات نیازمندان برنامه ریزی شود و غسل روز عید، اقامه نماز عید سعید فطر، دعای ندبه، استغفار و زیارت نامه حضرت سیدالشهداء امام حسین (ع) مورد سفارش بزرگان دین بوده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
, عید فطر، عید بندگی است, عید فطر، عید بندگی است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, عید سعید فطر مظهر شکوه دنیای اسلام , عید سعید فطر مظهر شکوه دنیای اسلام ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


عید فطر روز تجلی وحدت و اتحاد


حجت الاسلام محمد سبحانی کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تبریک عید سعید فطر گفت: با آمدن بهار طبیعت سرسبز می شوند و همین مسئله موجب شادی می شود، عید هم این گونه است. بعد از یک ماه بندگی و اطاعت انسان به روزی پاداش عمل و شادی و طراوت می رسد.

وی افزود: اسلام برای عید فطر و سایر اعیاد ارزش خاصی قائل است از جمله آن عید غدیر است. عید غدیر دارای پیشینه ای است. در آن روز خاص پیامبر اسلام همه را در منطقه ای جمع می کنند و نهایتا مسئله غدیرو جانشینی را مطرح می کنند و قرآن هم از این مسئله به عنوان تکامل دین نام می برد.

سبحانی بیان کرد: خدا در آن بزرگترین نعمت را بر ما تمام کرد و آن پذیرش ولایت بود و اگر کسی به غیر از این دین و ولایت را انتخاب کند، خدا از او نمی پذیرد. بهر حال آن روز به دلیل اهمیت، روز غدیر نام گذاری و همه خوشحال می شوند.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: اما عید فطر هم نشان دهنده عقبه و پیشنیه دیگر یعنی یک ماه بندگی و اطاعت از خدا و دوری از وسوسه های شیطانی است.

وی بیان کرد: ماه رمضان ماه توبه و ماه تضرع و مناجات با خدا و دریافت و درک شب های قدر است که یک شبش مساوی با هزار ماه است. آن کسی که توانسته یک ماه بندگی و پاک سازی داشته باشد و خود را محبوب خدا کند جا دارد برای او هم عید باشد.

سبحانی اظهار کرد: فلسفه عید فطر را شکرانه یک ماه بندگی توصیف کرد و گفت: واژه فطر به معنای شکفتن و شکافته شدن به شمار می رود. اگر یک هسته گیاه بخواهد شکوفا، بارور و تبدیل به درخت شود از کلمه فطر استفاده می کنند.

,
, عید فطر روز تجلی وحدت و اتحاد , عید فطر روز تجلی وحدت و اتحاد ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

وی گفت: عید فطر یعنی انسان مرحله بسیار سختی را پشت سر گذاشته و توانسته خود را به خدا نزدیک کند.

این کارشناس دینی افزود: عید فطر در نگاه دیگر بیانگر آن دستورات دینی و معنوی و بیانگر روز قیامت است. در این روز مردم از خانه هایشان مانند صحنه قیامت از قبرها خارج می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه متوجه شویم اعمال ما در این ماه قبول شده است گفت: خدا می فرماید ما اعمال شما را با ملاک تقوا می پذیریم. اگر کسی اهل تقوا و پاکی بود، خدا عملش را می پذیرد.

سبحانی اظهار کرد: عمل ما در صورتی مورد پذیرش واقع می شود که پاک، خالص و از روی آگاهی باشد. انسان با آگاهی مسیر خود را انتخاب می کند و برمی گزیند. آیا عمل ما باعث معرفت ما شده است.

وی گفت: انسان باید مواظب باشد روزه که به این سختی گرفته است، آن را از بین نبرد. در حقیقت تنها نباید به گرفتن عمل توجه کرد بلکه باید به بعدش یعنی مراقبت از آن دقت کرد و توجه کرد.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به آن که دین اسلام پس از یک ماه روزه، فطر را به عنوان عیدی بزرگ معرفی می کند، تصریح کرد: در حقیقت فطر، عید بندگی خداست و در تعابیر نورانی امیرمومنان(ع) و امام سجاد(ع) آمده است که می فرمایند که عید واقعی برای افرادی است که توانسته اند در این یک ماه تمرین بندگی را انجام دهند و به مرحله شکوفایی برسند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه