اخبار داغ

کارشناس مذهبی؛

عید فطر روزِ تولد فطرت و جشن بندگی است

عید فطر روزِ تولد فطرت و جشن بندگی است
حجت الاسلام محمد علی انصاری گفت: عید فطر، عید بندگی و اطاعت از معبود بوده و پاداش آن با خود خداوند است. با پرداخت زکات فطره این جشن را بین سایر بندگان خداوند تقسیم کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: عید به معنای بازگشت است. مومنان در عید فطر به شادی و سرور می پردازند نه به خاطر اینکه ماه مبارک رمضان به اتمام می رسد، بلکه به دلیل خودسازی و تزکیه حاصل از مدت کوتاه که توانستند مسیر سعادت و هدایت خود را تسریع کنند و به قله های تقوا دست یابند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

"حجت الاسلام محمد علی انصاری" ادامه داد: روز عید سعید فطر، روز شرف حضور در پیشگاه الهی و فخر و مباهات به این که توفیق اطاعت و پیروی از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان را کسب نمایند و از بندگی خود در محضر عشق و خدای خود سربلند بیرون آیند که در روایات متعدد به پاداش بندگی و خلوص اشارات فراوان شده است که به برخی روایات می پردازیم: رَوَى جَابِر عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السّلام قَالَ: قَالَ النَّبِی [صلّى اللَّه علیه و آله]: جابر از امام باقر(ع) روایت کرده‏ که آن حضرت فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: «إِذَا کَانَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ: یا أَیهَا الْمُۆْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِکُمْ» ؛ چون روز اول شوّال فرا مى ‏رسد منادی ندا مى‏ کند: اى مومنان در این صبحگاه بشتابید براى جوائزتان.(که به پاداش عبادات رمضان می دهند)

,

وی افزود: در برخی روایات دیگر، عید سعید فطر به قیامت تشبیه شده است. به عنوان مثال؛ حضرت علی(ع) در مورد نماز عید فطر فرمودند:ذ"زمانی که از خانه‌هایتان به قصد خواندن نماز عید خارج می‌شوید، انگار که از قبر خارج می‌شوید و برایحشرمی‌روید. وقتی به جایگاه نماز می‌رسید، انگار در پیشگاه خدا در روز قیامت ایستاده‌اید و زمانی که نماز تمام می‌شود و به منازل خود بازمی‌گردید، انگار به خانه‌های خود در بهشت بازمی‌گردید."

,

این کارشناس تصریح کرد: به عبارت دیگر عید فطر، عید بندگی و اطاعت از معبود بوده و پاداش آن با خود خداوند است. خداوند فرمود که روزه برای من است. من خودم پاداش روزه داران را می‌دهم، و برخی هم جمله را مجهول خواندهاندذبه این معنا که من خودم پاداش روزه هستم و دوستی و محبت خودم را به آنها می‌دهم.

,

حجت الاسلام انصاری ادامه داد: بنابراین باید تلاش کرد در طول سال و ماه های دیگر اهل نماز، روزه، اخلاق خوب، انجام حسنات و ترک سیئات باشیم چرا که ماه رمضان فرصت تربیت روح را برای انسان فراهم می کند و اینکه بدانیم و بفهمیم و فراموش نکنیم خدا همیشه ناظر بر اعمال و گفتار ماست پس سعی کنیم بنده خوبی برای خدا باشیم.

,

وی افزود: امام حسین(ع) در روز عید سعید فطر به مردمی که در حال کارهای بیهوده بودند می‌فرمود: "خداوند رمضان را برای بندگانش قرار داد تا به واسطه اطاعت پروردگار، در آن روز به رضوان الهی سبقت بگیرند. قومی پیشی گرفتند و گروهی بازماندند. در این روز که به نیکوکاران پاداش داده می‌شود گناهکاران زیان می‌بینند و مشغول کارهای بیهوده هستند."

,

این کارشناس با بیان اینکه در کلام معصومان روز عید فطر روز تولد فطرت است گفت: از بین تمام موجودات، تنها بشر است که صفات خداوند را در خود متجلی می‌کند که با بندگی پروردگار، فطرت درونی زنده می‌شود و از بالقوه به بالفعل تبدیل می‌شود.

,

حجت الاسلام انصاری در خاتمه خاطرنشان کرد: باید ظاهر و باطن انسان این عید را جشن بگیرد و با پرداخت زکات فطره این جشن را بین سایر بندگان خداوند تقسیم کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه