شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 13:39 منتشر شده در مورخ: 1400/02/23 شناسه خبر: 1733618
رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه صدا و سیما:

عصر مدرن مفهوم سرگرمی و ذائقه مردم را تغییر داد/ کرونا زنگ خطر تاثیرات فرهنگی شبکه نمایش خانگی را به صدا در آورد

عصر مدرن مفهوم سرگرمی و ذائقه مردم را تغییر داد/ کرونا زنگ خطر تاثیرات فرهنگی شبکه نمایش خانگی را به صدا در آورد
محسن شاکری نژاد گفت: باز هم فناوری ای در جامعه همگانی نهادینه شد که زیرساخت آن در کشور فراهم نبود و باعث شد خیلی از ارزش ها در کشور به ضد ارزش تبدیل شود و این برای بخش فرهنگ جامعه بسیار خطرناک است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رییس دانشکده ارتباطات و رسانه صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: سرگرمی، بخشی از زندگی بشر شده و انسان ها دقایقی از روز را در عصر مدرن برای فاصله گیری از جامعه صنعتی به سرگرمی اختصاص می دهند.

"محسن شاکری نژاد" ادامه داد: در صورتی که سرگرمی در دهه ۶۰ برای زمانی بود که فرد وقت کافی داشت و این وقت را به سرگرمی اختصاص می داد، ولی عصر مدرن سرگرمی را نیز دچار تحول کرد.

وی افزود: انسان در عصر کنونی اینقدر درگیر کار و تلاش و کسب درآمد است که برای فاصله گرفتن از این فضا و استراحت به سرگرمی روی می آورد.

رییس دانشگاه ارتباطات تصریح کرد: اساسا انسان ها به دو دلیل به رسانه ها روی می آورند: اول اینکه به دنبال کسب واقعیت هستند و برای کسب واقعیت با دقت، تمرکز و با داشتن سواد رسانه وارد این فضا می شوند.

شاکری نژاد ادامه داد: ولی دلیل دوم دقیقا برعکس دلیل اول است! انسان ها برای فرار از واقعیت ها به رسانه ها روی می آورند، یعنی واقعیت های زندگی و سختی روزگار انسان ها را به سمت رسانه کشانده است.

وی گفت: وقتی انسان ها به خاطر دلیل دوم به سمت رسانه ها روی می آورند دیگر به محتوا با دقت و آگاهی توجه نمی کنند و سعی می کنند از رسانه به گونه ای استفاده کنند که از آن لذت ببرند.

رییس دانشگاه صدا و سیما افزود: بیشترین تاثیری که رسانه ها بر مخاطب می گذارند در حالت سرگرمی و بی خیالی است، زیرا دیگر با گارد رسانه ای وارد این فضا نمی شوند و تهیه کننده محتوا به صورت غیر مستقم محتوا را به خورد مخاطب می دهد.

شاکری نژاد بیان کرد: رسانه ها صرفا برای سرگرمی محتوا تولید نمی کنند و ما با تلفیق کارکرد رسانه ها در سرگرمی مواجه هستیم. برای مثال؛ هالیوود یک محتوایی را تولید می کند که در خلال سرگرمی، آموزش و اطلاع رسانی نیز در این اثر به شما می دهد.

وی ادامه داد: رسانه ذائقه مردم را به سریال تماشا کردن تغییر داد، سریال هایی که یک زمانی هفته ای یکبار پخش می شد به سریال های هر شب تبدیل گشت و در این زمان، صدا و سیما با یک خلاء در تولید سریال های با کیفیت مواجه شد.

رییس دانشکده ارتباطات گفت: وقتی صدا و سیما نتوانست نیاز مخاطب امروز را تامین کند، شبکه نمایش خانگی و VOD ها ورود کردند که در ابتدا صرفا پخش کننده بودند ولی کم کم تولید کننده نیز شدند.

شاکری نژاد افزود: بعد از پدیده پاندمی کرونا در جهان نیز میزان رجوع مردم به شبکه نمایش خانگی و VOD ها به شدت افزایش یافت و زنگ خطر تاثیرات فرهنگی محتوای این شبکه ها به صدا درآمد.

وی ادامه داد: نظارت بر محتوای این رسانه ها به نسبت تلویزیون کمتر است و این رسانه ها توانستند در مدت زمان کوتاهی بر جامعه تاثیر بگذارند.

رییس دانشکده ارتباطات در خاتمه خاطرنشان کرد: باز هم فناوری ای در جامعه همگانی نهادینه شد که زیرساخت آن در کشور فراهم نبود و باعث شد خیلی از ارزش ها در کشور به ضد ارزش تبدیل شود و این برای بخش فرهنگ جامعه بسیار خطرناک است.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1733618
ارسال نظر
نظرات