اخبار داغ

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران اعلام کرد؛

هزینه ۱۱ میلیون تومانی هر مترمربع ساختمان در مازندران/ جهش قیمت زمین بی‌سابقه است

هزینه ۱۱ میلیون تومانی هر مترمربع ساختمان در مازندران/ جهش قیمت زمین بی‌سابقه است
سیف‌الله علی‌نیا با بیان اینکه در حال حاضر هزینه هر متر مربع ساخت یک ساختمان معمولی در مازندران با احتساب زمین به طور متوسط کمتر از ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان است؛ گفت: افزایش چند برابری قیمت برخی مصالح ساختمانی و جهش بی رویه قیمت زمین اثر مستقیمی بر گرانی قیمت تمام شده در ساخت‌وسازها داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیف‌الله علی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت ساخت‌وساز طی سال‌جاری در مازندران و چالش‌های پیش رو در این صنعت، اظهار کرد: البته باید در ابتدای سخنانم به این نکته اشاره کنم که در سال گذشته برخلاف تمام تصورها، صدور پروانه بسیار عالی بوده است و علیرغم شرایط کرونایی اما آمار ساخت‌وساز ما نسبت به سال ۹۸ بهتر بوده است.

وی افزود: اما در مجموع، به جهت افزایش بی رویه قیمت زمین در مازندران، بالا رفتن دستمزدها و همچنین به لحاظ اوضاع روانی جامعه در خصوص مذاکرات و انتخابات پیش رو بنظر می‌رسد طی سال جاری به لحاظ صدور پروانه ساختمان نسبت به سال گذشته، شاهد روند کاهشی باشیم.

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران، خاطرنشان کرد: واقعا قیمت زمین در مازندران به صورت جهش افزایش پیدا کرده است، نرخ دستمزدها تا چند برابر بالاتر از سال‌های قبل شده است و لذا در حال حاضر هزینه هر متر مربع ساخت یک ساختمان معمولی با احتساب زمین به طور متوسط کمتر از ۱۰ تا ۱۱ میلیون تمام نمی‌شود.

علی‌نیا، ادامه داد: در حالیکه در شرایط فعلی قیمت هر متر مربع آپارتمان در مناطق متوسط استان کمتر از ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان نیست و لذا خیلی آورده چندانی برای سرمایه‌گذار و سازنده ندارد.

وی بیان کرد: نباید در این ماجرا به یک سری مناطق خاص و آپارتمان‌های لوکس نگاه کرد که قیمت هر متر مربع آن بعضاً بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است، اما به طور متوسط اکنون در مازندران قیمت هر متر مربع ساخت و ساز با احتساب زمین بالای ۱۰ میلیون تومان است و این رقم در شهرهای مختلف استان عمومیت دارد و تفاوت چندانی بین غرب و مرکز استان وجود ندارد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران، عنوان کرد: در شرایط کنونی اگر شما مالک زمین باشید، هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان نزدیک به ۶ تا ۷ میلیون تومان است و به طور متوسط قیمت ۴ تا ۵ میلیونی هر متر مربع زمین در نقاط گوناگون استان رقم تمام شده ۱۰ تا ۱۲ میلیونی را در پی دارد.

علی‌نیا، اعلام کرد: البته شایان ذکر است که هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان بدون احتساب زمین در سال ۹۹ حدود ۶ میلیون تومان و در سال ۹۸ نصف این میزان یعنی ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان بود که رشد بیش از دو برابری را طی سال گذشته شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: البته در برخی از اقلام مصالح ساختمانی طی سال گذشته شاهد افزایش چند برابری بودیم و هر چند در استان شاهد کمبود مصالح نبودیم و نیستیم اما باید بگوییم مصالح ساختمانی هست، اما گران است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران، اضافه کرد: به عنوان مثال طی سال گذشته شاهد افزایش قیمت آهن آلات، آلومینیوم، سیمان، ماسه، لوله و اتصالات و سایر مصالح مورد نیاز ساختمانی بودیم که اثر مستقیمی بر قیمت تمام شده داشته است.

علی‌نیا، تاکید کرد: البته در طی یک سال و نیم اخیر نرخ دستمزد استادکاران ساختمانی به طور متوسط ۳ تا ۵ برابر شد و این امر نیز نقش بسزایی در قیمت تمام شده داشته است.

وی متذکر شد: بحثی که در شرایط فعلی وجود دارد آن است که استفاده از خدمات مهندسی اکنون ارزان‌ترین بخش هزینه ساخت‌وساز است که به نوعی در این شرایط تورمی تقریبا با سهم ۱.۵ درصدی در واقع خدماتی رایگان به نسبت سایر هزینه‌ها دارد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران، اذعان کرد: هزینه ۷ میلیون تومانی هر متر مربع ساخت در برابر هزینه ۱۰۰ هزار تومانی هر متر مربع خدمات مهندسی، رقمی نیست و توصیه ما به تمام کارفرمایان، استفاده از خدمات مهندسی در راستای ساخت مهندسی ساختمان‌ها با تمام معیارهای روز است.

علی‌نیا، یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ هزار مهندس، عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران هستند که از این تعداد نزدیک به ۱۷ هزار نفر از مهندسین ما دارای پروانه اشتغال هستند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه