اخبار داغ

یادداشتی به بهانه یک جنبش؛

وقتی اولین مبارزه با استعمار، سلطه ۵۰ ساله انگلیس به ایران را زمین زد/ برجام؛ معاهده‌ای از جنس یاغی گری "امتیاز توتون و تنباکو" در کشور

وقتی اولین مبارزه با استعمار، سلطه ۵۰ ساله انگلیس به ایران را زمین زد/ برجام؛ معاهده‌ای از جنس یاغی گری "امتیاز توتون و تنباکو" در کشور
امروز ۲۴ اردیبهشت ماه است، سالروز فتوایی که به یک نهضت مبدل شد، نهضت تنباکو را می‌توان اولین تجربه مبارزه با استعمار با ماهیت اسلامی دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، امروز ۲۴ اردیبهشت ماه است، سالروز فتوایی که به یک نهضت مبدل شد، نهضت تنباکو را می توان اولین تجربه مبارزه با استعمار با ماهیت اسلامی دانست، مهم تر آنکه این قیام در اوج استبداد داخلی پادشاهان قاجار شکل گرفت.

نهضت تنباکو از جایگاه ویژه ای برخوردار است چرا که توانست پرده ظالمانه ترس و وحشت را از دل ملتی که شاهد چپاول و غارت ثروت ‌های مادی و معنوی خود بود بیرون بیاندازد زیرا خرید و فروش کل توتون و تنباکوی ایران به مدت ۵۰ سال از ۱۲۶۹ به تالبوت تبعه انگلیسی واگذار شده بود.

تلخ تر آنکه در مقابل صاحب ‌امتیاز متعهد شد که هر سال مبلغ پانزده هزار لیره انگلیسی و یک چهارم از سود شرکت تالبوت، پس از کسر مخارج به دولت ایران پرداخته شود. پس از انعقاد این معاهده توسط ناصرالدین شاه قاجار میرزای شیرازی فتوای خود را صادر کرد.

این امتیاز وسیله ای برای نفوذ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و باورهای دینی مردم بود که میرزای شیرازی دو نامه به ناصرالدین شاه تلگراف کرد تا به جای اعتماد به خارجی ها به مردم ایران اعتماد کند و او را از فرجام این قرارداد ذلت بار آگاه کند و او گوش نکرد.

فتوای این شخص قدرت مرجعیت را در جهان به همگان شناساند و قدرت اسلام و شیعه را نشان داد اگر چه عده ای عناصر نفوذی داخلی و خارجی برای از کار انداختن این قدرت معنوی تلاش کردند اما تا کنون موفق نبوده اند.

به جرات می توان گفت که روش غرب و دنیای استکباری، همیشه سلطه گری بوده است. همان کاری که در دوره قاجار با تنباکو می ‌خواستند بر سر ایران بیاورند امروز هم با برجام به دنبال آن هستند اما مرحوم میرزای شیرازی وارد صحنه شد.

آن زمان این شخص فتوای تاریخی خود را صادر کرد و کار به نفع ملت تمام شد. امروز هم درباره برجام و آینده منافع ملت نیاز به چنین قاطعیتی در مسئولین اجرائی کشور داریم، البته نهضت تنباکو ۴ مولفه داشت که نمی توان از آن غافل شد.

اسلامی بودن نهضت توده های مردم را برای تحقق اهداف و به ثمر رسیدن آن به حرکت انداخت زیرا مردم با اعتقاد و باورشان پای کار آمدند. اطاعت از روحانیت، عمومی شدن قیام و استقامت و فداکاری مردم هم از دیگر مولفه هایی بود که نهضت میرزای شیرازی را در ایران ماندگار کرد.

در خاتمه باید گفت با توجه به اینکه مقاومت مردم در برابر امتیاز ناصرالدین شاه به تالبوت مانع ۵۰ سال سلطه انگیسی ها شد، امروز هم ایستادگی همین ملت باید مانع اعطای امتیاز به آمریکا شود، کشوری که به بهانه برجام به بن بست خورده، به دنبال دریافت امتیاز از ایران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه