اخبار داغ

شگفتی در پهناورترین استان کشور؛

"شهداد"؛ شهر باستانی ۶ هزار ساله در دل دشت لوت

"شهداد"؛ شهر باستانی ۶ هزار ساله در دل دشت لوت
نادر علیدادی سلیمانی گفت: شهر باستانی شهداد در کناره غربی دشت لوت قرار گرفته است و این محوطه باستانی مربوط به هزار سوم پیش از میلاد است که یکی از محوطه های بزرگ، با ارزش و با اهمیت عصر مفراغ ایران و حتی دنبا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ شهداد یکی از شهرهای توابع شهرستان کرمان است و این منطقه در ۸۷ کیلومتری شمال شرق شهر کرمان جای دارد. شهداد در گذشته مرکز ایالت آراتا بوده‌ است و همچنین درفش شهداد کهن‌ترین پرچم فلزی یافت شده در ایران است که اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

بر اساس اخبار منتشر شده شهر باستانی شهداد با گذشته تاریخی ۶ هزار ساله در سال ۱۳۴۷ خورشیدی توسط کاوشگران سازمان میراث فرهنگی ایران کشف شد. این محوطه به نام محوطه تاریخی، باستانی و صنعتی آراتا نام‌گذاری شده‌ است.

,

, ,

نادر علیدادی سلیمانی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه شهر باستانی شهداد در کناره غربی دشت لوت قرار گرفته است، گفت: این محوطه باستانی مربوط به هزار سوم پیش از میلاد است که یکی از محوطه های بزرگ، با ارزش و با اهمیت عصر مفراغ ایران و حتی دنبا است.

,

این باستان شناس کرمانی ادامه داد: مایه شگفتی است که در کناره بیابان وسیع و بزرگ دشت لوت چنین محوطه باستانی که مربوط به ۵ هزار و ۴۰۰ سال قبل است، وجود داشته باشد که البته این محوطه هم دوره با محوطه های بسیار بزرگ جنوب استان همانند کُنار صندل، هلیل رود، دشت جیرفت، رودبار جنوب، قلعه گنج و سایر مناطق کرمان است.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه کاوش های انجام شده توسط مرحوم عابدین کابلی از سال ۱۳۷۲ انجام شده است، عنوان کرد: در این محوطه اقشار مختلف از جمله کشاورزان، جواهر سازان و … فعالیت و به حیات خود ادامه می دادند.

,

علیدادی سلیمانی خاطر نشان کرد: اشیا فراوانی از گورستان های شهداد در دوران پیش از انقلاب به دست آمده است و درفش شهداد یکی از آثار شاخص است، سفال سنگی و دیگر اشیا مفراغی در گورستان های شهداد به دست آمده که در موزه کرمان و ایران ملی نگهداری می شود.

,

به گزارش راه آرمان؛ همان گونه که در برخی از تصاویر قابل رویت است؛ افراد به راحتی در این محوطه باستانی در حال تردد هستند و بنابراین این مسئله حائز اهمیت این است که مسئولان فرهنگی کشور باید نسبت به نگهداری و حفاظت از ابنیه تاریخی همت بیشتری را بگمارند تا این سرمایه و میراث فرهنگی به راحتی از بین نرود.

,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه