شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 13:02 منتشر شده در مورخ: 1400/02/25 شناسه خبر: 1734071
کارشناس مامایی:

ورزشِ بارداری به سلامت مادر و نوزاد کمک می‌کند/ از کاهش افسردگی تا بهبود دردهای کمری مادران باردار

ورزشِ بارداری به سلامت مادر و نوزاد کمک می‌کند/ از کاهش افسردگی تا بهبود دردهای کمری مادران باردار
زهرا مولایی گفت: ورزش سبک و منظم روزانه، باعث افزایش سطح انرژی، شور و نشاط، کاهش سطح استرس و خستگی، بهبود خلق و خو و افزایش کیفیت خواب شبانه می گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مامایی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: اگرچه ممکن است ورزش سبک در دوران بارداری نتواند به طور موثر کمر درد ناشی از بارداری را حذف کند، اما در دوره پس از زایمان اثر کاملا مطلوبی دارد و در دوره بازتوانی پس از زایمان آن را به حداقل می رساند.

"زهرا مولایی" ادامه داد: ورزش سبک در دوران بارداری هیچ تاثیر منفی در افزایش وزن ضروری و موردنیاز مادر و نیز وزن تولد نوزاد ندارد.

وی افزود: انجام تمرینات ورزشی راهی برای کاهش افسردگی در حین و پس از بارداری است و بانوان می توانند با مشورت با پزشک و یا شرکت در دوره های ورزش بارداری، متناسب با شرایط خود و جنین شان ورزش کنند.

این کارشناس تصریح کرد: در دوره ای از زمان اصلا ورزش بارداری در کشور ما جایگاهی نداشت، ولی از دهه ۹۰ به بعد خانه های بهداشت ضمن غربالگری زنان باردار، کلاس های ورزش ویژه بانوان باردار گذاشته اند و این کلاس ها به صورت رایگان برگزار می شود.

مولایی گفت: این ورزش ها ضمن سلامتی، برای روحیه مادر و جنین بسیار مفید بوده و در کاهش افسردگی مادران باردار به شدت موثر است.

وی ادامه داد: در دوران بارداری بهتر است تلفیقی از ورزش های هوازی مانند شنا، پیاده روی، دوچرخه ثابت همراه با تمرینات تقویت کف لگن، مانند یوگا و پیلاتس انجام شود.

این متخصص افزود: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده روی روزانه آرام و ملایم مناسب است و در طول پیاده روی نوشیدن آب توصیه می شود. همچنین شنا کردن در آب با دمای ۳۰ درجه پیشنهاد می شود و پیاده روی در آب باعث کاهش واضح کمر درد بارداری می شود.

مولایی تاکید کرد: ورزش هایی که احتمال سقوط دارند مانند سوارکاری، اسکی، ژیمناستیک و اسکیت و همچنین ورزش های توپی مانند فوتبال که احتمال ضربه زدن به شکم را دارند در دوران بارداری توصیه نمی شوند.

وی گفت: ورزش در بارداری از جنبه های مختلفی دارای اهمیت است و نه تنها برای مادر بلکه برای کودک نیز، به ویژه بر دستگاه عصبی مرکزی اثرات مفیدی دارد. ورزش در بارداری همچنین باعث مدیریت افزایش وزن مادر می گردد و از اضافه وزن بیش از حد و اثرات مضر آن جلوگیری می کند.

این کارشناس ادامه داد: ورزش منظم روزانه، باعث افزایش سطح انرژی، شور و نشاط، کاهش سطح استرس و خستگی، بهبود خلق و خو و افزایش کیفیت خواب شبانه می گردد.

مولایی افزود: ورزش صحیح و بهینه، باعث کاهش دردهای کمری و لگنی می گردد و همچنین باعث بهبود اجابت مزاج و کاهش یبوست می شود. ورزش همچنین باعث کاهش احتمالی عوارض بارداری مانند افزایش فشار خون و دیابت بارداری می گردد. از مهم ترین مزایای ورزش در بارداری، آماده سازی عضلات کف لگن جهت زایمان ایمن و آسان است.

وی تصریح کرد: در دوران بارداری بهتر است تمرینات ورزشی به صورت منظم انجام شود و توصیه می شود که هفته ای ۳ تا ۵ بار و هر دفعه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه تمرین شود.

این متخصص گفت: خانمی که از قبل بارداری به صورت حرفه ای ورزش می کرده، در کل بارداری با رعایت نکات لازم می تواند تمرینات خود را ادامه دهد و خانمی که برای اولین بار شروع کرده، باید از تمرین های سبک و بدفعات کمتر شروع کند.

مولایی ادامه داد: در هنگام ورزش کردن باید از افزایش شدید ضربان قلب و خستگی اجتناب نمود و به مدت طولانی در حالت ایستاده و یا خوابیده به پشت نماند.

وی افزود: در صورت بروز تنگی نفس، درد قفسه سینه، دردهای انقباضی رحم، خونریزی واژینال و سرگیجه شدید، باید ورزش را متوقف کرد و در صورت عدم بهبود به پزشک مراجعه شود.

این کارشناس تصریح کرد: ورزش کردن در خانم های حامله با سابقه زایمان زودرس، سقط مکرر، خونریزی در بارداری فعلی و کاهش رشد جنین، دو قلویی، کم خونی شدید و بیماری های قلبی عروقی منعِ انجام دارد.

مولایی در خاتمه خاطرنشان کرد: نکته مهم در هنگام ورزش کردن این است که در شروع، ابتدا بدن خود را با تمرینات مخصوص گرم نموده و در انتها نیز با سرد کردن تدریجی عضلات از آسیب های مرتبط جلوگیری کنند.

 

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1734071
ارسال نظر
نظرات