اخبار داغ

گزارش؛

نگرانی از مشکلات زیست محیطی تولید الکل از غلات آلوده در استان اصفهان

نگرانی از مشکلات زیست محیطی تولید الکل از غلات آلوده در استان اصفهان
تولید الکل از غلات آلوده بدون تخریب سم افلاتوکسین موجود در آن، می‌تواند مشکلات زیست محیطی جدی و به خطر انداختن جان مردم را به همراه داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ علم همواره در حال به روز شدن و صنعت همواره در حال رشد است و فعالان عرصه صنعت تلاش می‌کنند در مسیر تولید یک محصول فاکتورهایی نظیر هزینه اولیه، زمان، آلاینده‌های زیست محیطی و غیره را کاهش داده و فاکتورهایی همچون کیفیت، تنوع، سوددهی و غیره را افزایش دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز؛,

گاه این رشد و پیشرفت صنعت که با کشف راه‌های جدید تولید و عرضه محصولات همراه است در سطح بالاتری همچون سطوح ملی می‌تواند منجر به حل مشکلات کشور نیز بشود.

,

*مشکل از بین بردن غلات سمی

, *مشکل از بین بردن غلات سمی, *مشکل از بین بردن غلات سمی,

در سال‌های اخیر موضوعی که با رسانه‌ای شدن بسیار جنجال به پا کرد موضوع کپک زدن غلات انبار شده بود مانند ذرت‌ها دپو شده بود. این غلات چون در شرایط نگهداری مساعدی قرار نداشتند فاسد شده و در واکنش شیمیایی صورت گرفته، ماده سمی «افلاتوکسین» در آن‌ها ایجاد می‌شود که بسیار کشنده است.

,

اکنون در چنین وضعیتی دفع این غلات خود یک معضل برای کشور خواهد بود چرا که شیرآبه این غلات آلوده حاوی سم افلاتوکسین بوده و هر گونه جابه جایی آن‌ها با انتشار و پراکنده شدن این ماده شیمیایی کشنده در سطح جامعه و محیط زیست همراه خواهد بود.

,

خبر خوشی که در سال‌های اخیر به گوش رسید اختراع روشی برای استخراج الکل از این غلات آلوده است. در این روش، ساختار مولکولی سموم موجود در غلات، شکسته و سموم از آن جدا می‌شود و با استفاده از تکنولوژی هیدرولیز آنزیمی در یک فرآیند شیمیایی در برج تقطیر، الکل به دست می‌آید.

,

شهرام نخستین مرتضوی، مدیر عامل شرکت جهان الکل، اولین صنعتگری در ایران بود که دست به این کار زد. وی در گفتگو با صاحب نیوز از حساس بودن این شیوه تولید الکل سخن گفت و تصریح کرد در همه مراحل استخراج الکل از غلات آلوده باید مراقب ماده افلاتوکسین موجود در این غلات بود و قبل از تولید محصول نهایی نیز، از طریق واکنش‌های شیمیایی و شکستن ساختارهای شیمیایی، باید افلاتوکسین را از بین برد.

, صاحب نیوز,

*تولید الکل از غلات آلوده در استان اصفهان

, *تولید الکل از غلات آلوده در استان اصفهان, *تولید الکل از غلات آلوده در استان اصفهان,

رفته رفته این شیوه در کشور گسترش پیدا کرد و شرکت‌هایی به آن ورود پیدا کردند. در استان اصفهان بخش‌هایی از مراحل تولید الکل از غلات آلوده در شرکت نور زکریای رازی واقع در شهرک صنعتی اسفرجان با همکاری صنایع دفاع انجام می‌شود.

,

این شهرک صنعتی در 34 کیلومتری شهرضا قرار دارد و به همین سبب بسیار مهم است که پساب کارخانه‌ای نظیر این شرکت چگونه دفع می‌شود و آیا قبل از دفع، تصفیه می‌شود!؟ چرا که در غیراین صورت ممکن است علاوه بر آلوده کردن محیط به سفره‌های آب زیرزمینی نیز راه یافته و این منابع آبی را در شرایطی که کشور این چنین در خشکسالی قرار گرفته است، تهدید و آلوده کند.

,

اهمیت این مسأله موجب شد پایگاه خبری صاحب نیوز پیگیر موضوع شود. برای همین با رئیس اداره محیط زیست شهرضا تماس گرفتیم.

,

باقر یعقوبی در این رابطه اظهار کرد: کارخانه نور زکریای رازی تنها مراحلی از عملیات الکل سازی از غلات آلوده را انجام می‌دهد و به همین سبب فاقد پساب و آلایندگی زیست محیطی است.

,

 

,

*کارخانه نور زکریای رازی هیچ گونه آلاینده زیست محیطی سمی ندارد

, *کارخانه نور زکریای رازی هیچ گونه آلاینده زیست محیطی سمی ندارد, *کارخانه نور زکریای رازی هیچ گونه آلاینده زیست محیطی سمی ندارد,

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به طور مرتب بر فعالیت این کارخانه نظارت داشته و آخرین بار نیز دو هفته قبل با حضور کارشناسان استان، آلایندگی زیست محیطی آن بررسی و نداشتن هرگونه پساب حاوی سم افلاتوکسین در این کارخانه مورد تأیید ایشان قرار گرفت.

,

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان شهرضا با اشاره بر حساسیت این سازمان بر تهدیدات زیست محیطی، گفت از هرگونه گزارشی در رابطه با آلایند‌ه‌های زیست محیطی در این شهرستان استقبال کرده و در اسرع وقت آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

,

در این رابطه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به خبرنگار صاحب نیوز گفت: مرحله تبدیل غلات آلوده در کارخانه مذکور صرفاً تا مرحله هیدرولیز، تهیه شربت و فیلتراسیون آن انجام می‌پذیرد که نظارت کامل بر تمامی این مراحل توسط کارشناسان کنترل مواد غذایی به همراه واحد حراست شبکه بهداشت و درمان شهرضا صورت می‌پذیرد.

,

ابوالفضل اصلانی عنوان کرد: با توجه به این که مراحلی که در اصفهان انجام می‌گیرد صرفاً هیدرولیز آنزیمی است و شربت حاصله بدون برجای گذاشتن پساب به کارخانه پارچین حمل می‌شود، موضوع آلودگی زیست محیطی آن در استان منتفی است.

,

 

,

*فعالیت کارخانه نور زکریای رازی با همکاری صنایع دفاع

, *فعالیت کارخانه نور زکریای رازی با همکاری صنایع دفاع, *فعالیت کارخانه نور زکریای رازی با همکاری صنایع دفاع,

فتجعلی فخیمی حمیدپور، عضو هیئت مدیره شرکت نور زکریای رازی، با اشاره به این که فعالیت‌های این شرکت کاملاً با هماهنگی صنایع دفاع، سازمان غذا و دارو سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود عنوان کرد اعضای شرکت از مصاحبه با مطبوعات منع شده‌اند و از ارائه توضیحات بیشتر در مورد نحوه فعالیت شرکت خودداری کرد.

,

امکان دسترسی و بازدید رسانه‌هایی که دغدغه سلامت مردم را دارند از این قبیل شرکت‌ها و حصول اطمینان از نداشتن تهدید برای جامعه، یکی از حقوقی است که ذیل قوانین کشور باید به آن توجه شود و تلاش می‌کنیم در ادامه بررسی این موضوع، پیگیر این مسأله هم باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه