اخبار داغ

رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد در گفت‌وگوی تفصیلی با «صبح توس»:

آمار پایین مساجد مشهد در مقایسه با استانبول ترکیه باعث شرمندگی است/ ناکامی شورای پنجم در جذب بودجه زیارتی مشهد

آمار پایین مساجد مشهد در مقایسه با استانبول ترکیه باعث شرمندگی است/ ناکامی شورای پنجم در جذب بودجه زیارتی مشهد
حجت‌الاسلام اخلاقی اجرا نشدن طرح تفصیلی در مناطق مختلف مشهد را از جمله ایرادات وارده به عملکرد شهرداری و شورای شهر دانست و تبیین کرد: در منطقه ۹ مشهد با حدود ۳۸۰ هزار نفر جمعیت، تنها ۳۸ مسجد وجود دارد. اگر وضعیت مساجد مشهد را بخواهیم با استانبول هم مقایسه کنیم واقعا جای خجالت و شرمندگی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری، عضو شورای شهر مشهد در گفت‌وگوی تفصیلی با صبح توس، ضمن اشاره به سابقه ایجاد شوراهای اسلامی شهر، اظهار کرد: شورای شهر در نظامی جمهوری اسلامی متأخر از بقیه ارکان کشور به وجود آمد و اکنون در حدود ۲۳ سال سابقه در کشور ما دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

به قانون شورای شهر عمل نمی‌شود

, به قانون شورای شهر عمل نمی‌شود, به قانون شورای شهر عمل نمی‌شود,

وی با اشاره به ظرفیت هایی که در اختیار شورای شهر قرار دارد عنوان کرد: شهرداری دستگاهی است که با مردم از زمان تولد تا لحظه از دنیا رفتن مرتبط بوده و بیشترین ارتباط را نسبت به سایر دستگاه های اجرایی دارد. اهمیت شورای شهر هم از این جهت است که عملکرد شهرداری را مدیریت، سیاست گذاری و نظارت می کند. تاثیر شورای شهر بر زندگی مستقیم مردم از مجلس شورای اسلامی بیشتر است.

,

رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای شهر مشهد گفت: البته هنوز نتوانسته ایم به قانون شورای شهر عمل کنیم و امروز شوراهای شهر در حکم شورای شهرداری هستند. معنای دقیق شورای شهر این است که هر آنچه مردم و دستگاه های دولتی به آن نیاز و ارتباط دارند باید همه با مدیریت واحد شورای شهر اداره شده و در یک جا سیاست‌گذاری انجام شود.

,

, ,

ضعف شورای شهر پنجم در متوجه کردن نگاه ملی به مشهد

, ضعف شورای شهر پنجم در متوجه کردن نگاه ملی به مشهد, ضعف شورای شهر پنجم در متوجه کردن نگاه ملی به مشهد,

حجت الاسلام اخلاقی تاکید کرد: با این وجود اگر همین شورای شهرداری را هم ملاک بگیریم باز هم اختیارات زیادی داشته و شامل صدها عنوان خدمت حوزه خدمات شهرداری می شود. تمام این خدمات با مصوبه و نظارت و مجریانی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با نظارت شورای شهر اجرا می شود. شورای شهر ظرفیت بالایی دارد اما نیاز است به شورای شهر واقعی تبدیل شود.

,

وی با اشاره به عملکرد ادوار مختلف شورای شهر مشهد، تبیین کرد: در هر یک از دوره ها یک سری ویژگی‌های مثبتی وجود داشته و یک سری کم کاری هایی هم دارند، به نظرم اگرچه شورای پنجم مشهد با دولت مستقر همراه بود و می توانست از این ظرفیت برای متوجه کردن نگاه ملی به سمت مشهد استفاده کند اما در این بخش ظرفیت خود را استفاده نکرد.

,

عدم کارآمدی شورای پنجم مشهد در حوزه فرهنگی

, عدم کارآمدی شورای پنجم مشهد در حوزه فرهنگی, عدم کارآمدی شورای پنجم مشهد در حوزه فرهنگی,

عضو سابق شورای شهر مشهد تصریح کرد: البته در حوزه زیرساخت ها و وصول برخی مطالبات تلاش هایی انجام شد اما شورای پنجم در حوزه فرهنگی کارامدی لازم را نداشت و نتوانست آنچه را که در اختیار و ظرفیت شورای شهر است مورد استفاده قرار دهد. در ادوار مختلف شهرداری همواره این مساله مورد بحث و اختلاف است که آیا اصلا فرهنگ وظیفه شهرداری هست یا خیر؟

,

حجت الاسلام اخلاقی تاکید کرد: اینکه اگر شهرداری به عنوان یک نهاد حکومتی با فرهنگ یک شهر کاری نداشته باشد و فقط وظیفه خود را ساختمان سازی و فضای سبز و ... بداند قطعا برگرفته از یک غفلت است چرا که به فرموده مقام معظم رهبری اگر فرهنگ یک جامعه نهادینه شود اقتصاد و سیاست و آسیب های اجتماعی آن جامعه هم برطرف می شود.

,

بودجه زیارت در دولت فعلی برای مشهد محقق نشد

, بودجه زیارت در دولت فعلی برای مشهد محقق نشد, بودجه زیارت در دولت فعلی برای مشهد محقق نشد,

رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای شهر مشهد تبیین کرد: تعریف شورای پنجم از فرهنگ با نگاه شهروندان کمی متفاوت بود و لذا از این جهت نمره فرهنگی کارکرد شورای شهر پنجم نمره بالایی نخواهد بود. شاهد مثال این ادعا هم تغییرات متعدد مدیریتی در حوزه معاونت فرهنگی شهرداری مشهد در طی این ۴ سال است. حوزه فرهنگ باید حوزه با ثباتی باشد تا به نتیجه برسد.

,

حجت الاسلام اخلاقی، مشهد را یک شهر ملی و بزرگترین رسانه انسانی دانست و اظهار کرد: مشهد به واسطه داشتن بیش از ۳۰ میلیون زائر که از سر عشق و ارادت وارد این شهر می شوند قادر است با کمترین هزینه و ماندگار ترین اثر، اقدامات و تحولات اساسی را در عرصه فرهنگ کشور و دنیای اسلام رقم بزند. برای رسیدن به چنین هدفی نیاز به نگاه ملی وجود دارد و نباید مشهد را به عنوان یک شهر مثل سایر شهرها دید.

,

, ,

عضو سابق شورای شهر مشهد تشریح کرد: به عنوان مثال شورای پنجم نتوانست در این مدت بودجه زیارت را متوجه شهر مشهد کند و عملا بودجه زیارت که در دوران ریاست جمهوری قبلی به تصویب رسیده بود، در دوران فعلی بسیار اندک شد و در عمل هیچ تخصیصی برای آن نیامد. البته مشکلات اقتصادی هم بی تاثیر نیست اما در همین شرایط هزینه هایی در کشور انجام می شود که نشان می دهد نگاه اولویت دار به این بودجه ها نبود.

,

انتخاب شهردار جوان از نقاط قوت شورای پنجم مشهد بود

, انتخاب شهردار جوان از نقاط قوت شورای پنجم مشهد بود, انتخاب شهردار جوان از نقاط قوت شورای پنجم مشهد بود,

وی انتخاب شهردار جوان را یکی از نقاط قوت شورای پنجم دانست و ابراز کرد: ممکن است نقدهایی به شخص شهردار وجود داشته باشد اما در کل شهردار جوان دارای نشاط و ظرفیت های متعدد است، اهل ریسک بوده و مانند برخی افرادی که سن بالایی دارند محافظه کاری نمی کند.

,

حجت الاسلام اخلاقی تاکید کرد: مشهد دارای سه ویژگی ممتاز است که اولا نباید از این ویژگی ها غفلت کنیم و در ثانی اگر کسی در مقابل اینها بایستد قطعا دوام نمی آورد. مذهبی بودن شهر با محوریت وجود مبارک امام رضا(ع)، داشتن تشکل های مختلف فرهنگی و کانون های بزرگ قرآنی و انقلابی بودن مردم از جمله این ویژگیها هستند.

,

عضو سابق شورای شهر مشهد افزود: تاکنون تلاشهایی برای مقابله با این سه ویژگی انجام شده اما تمام اینها مثل یک کف روی آب هستند. جریانات مختلف شورای شهر، شهرداری و سازمانهای مختلف باید خود را در این راستا قرار داده و ویژگی های فوق را احیا کرده تقویت کنند. به عنوان یک نگاه بیرونی، شورای پنجم در این عرصه ها کم کاری داشته است.

,

اهمیت توجه به کارویژه شهرهای مذهبی در مشهد

, اهمیت توجه به کارویژه شهرهای مذهبی در مشهد, اهمیت توجه به کارویژه شهرهای مذهبی در مشهد,

وی با اشاره به محورهای شهرهای اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری، تصریح کرد: بروز و ظهور داشتن مظاهر اسلامی در شهر، عدالت در توزیع خدمات شهری، تامین آرامش روحی و روانی اهالی شهر، عمران آبادانی، حفظ و طبیعت و ... از اقداماتی است که در شهرهای اسلامی خصوصا مشهد باید انجام شود اما با نگاهی گذرا خواهیم دید مشکلات بسیار زیادی در تحقق این محورها در مشهد وجود دارد که بخش زیادی از آنها به مدیریت شهری باز می گردد.

,

حجت الاسلام اخلاقی گفت: اصولا نگاه سیاسی اصلاح طلبان و اعتدالیون بر فرهنگ و تعریف آنها از فرهنگ منطبق بر ادبیات دینی ما نیست، عمدتا نگاه آنها به فرهنگ بخشی از ابعاد فرهنگی مثل موسیقی و نقاشی و ... است که البته مقام معظم رهبری در حوزه موسیقی و هنرهای اینچنینی نکته های بسیاری دارند. در حوزه مظاهر انقلابی هم احساس می کنند با حال برخی از اهالی شهر منافات داشته و خیلی برنمی تابند.

,

خواست همه مردم شهر باید در تصمیمات شورا لحاظ شوند

, خواست همه مردم شهر باید در تصمیمات شورا لحاظ شوند, خواست همه مردم شهر باید در تصمیمات شورا لحاظ شوند,

عضو سابق شورای شهر مشهد تاکید کرد: کسی که روی صندلی شورای یک شهر با جمعیت سه میلیونی می‌نشیند باید دقت کند او نماینده همه مردم است نه نماینده افرادی که به او رای داده اند. متاسفانه این مساله در ادوار مختلف احساس شده است. در این شهر هم خانواده شهدا داریم و هم افرادی که به ظاهر غیرانقلابی هستند. خواست همه مردم باید در تصمیم گیری های شورا لحاظ شود.

,

رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای شهر مشهد افزود: مهم این است که همه مردم در تصمیم گیری های شهری احساس مشارکت کنند. این مساله در شورای چهارم با تقویت شورای اجتماعی ۱۶۰ محله پیگیری شد و مورد استقبال هم قرار گرفت. اتفاقا در توزیع بخشی از بودجه مناطق، شورای اجتماعی بر اساس اولویت های محله خود مشارکت می کرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه