اخبار داغ

پدر علم کویرشناسی ایران مطرح کرد؛

برداشت از آب‌های ژرف، بدون آسیب به محیط زیست/ منابع آبی ژرف سیستان، مشکل را محلی و محدود حل می کند

برداشت از آب‌های ژرف، بدون آسیب به محیط زیست/ منابع آبی ژرف سیستان، مشکل را محلی و محدود حل می کند
پرویز کردوانی گفت: برداشت از آب های ژرف در سیستان، فقط می تواند مشکل را محلی حل کند و تنها برای دشت سیستان مناسب است، برداشت از این چاه ها به محیط زیست آسیب نمی زند، اما به دلیل محدودیت این آب را به دیگر مناطق منتقل کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرویز کردوانی، پدر علم کویرشناسی و چهره ماندگار ایران در زمینه جغرافیا در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون پیرامون برداشت از منابع آب های ژرف در سیستان بیان کرد: چاه های سطحی، نیمه عمیق و عمیق داریم که عمق چاه های سطحی تا ۲۰ متر، چاه های نیمه عمیق تا ۵۰ متر و از ۵۰ متر بیشتر چاه های عمیق است.

وی ادامه داد: عمق چاه های عمیق از ۵۰ تا هزار متر را شامل می شود و برای رسیدن به آب باید حفاری زیادی صورت گیرد، به طور مثال در جهرم ۵۵۰ متر باید حفر شود تا به آب رسید.

پدر علم کویرشناسی ایران اظهار کرد: چاه های آب ژرف از عمق هزار و پانصد متر به بالا را شامل می شود و در همه جا ندارد ندارد، پنج نوع است که یکی از انواع آن ها بسیار عالی بوده که در گسل ها قرار دارد.

کردوانی عنوان کرد: در مناطقی که چاه سطحی معمولی داریم آب ژرف وجود ندارد، در سیستان و بلوچستان هم شهرستان هایی مانند چابهار که چاه های سطحی زیادی دارد آب ژرف نداریم و فقط در دشت سیستان آب ژرف وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دشت سیستان چند سال پیش هم اقدامات برای حفر چاه آب ژرف انجام، اما پس از مدتی این کار لغو شد، زیرا اما و اگرهای زیادی به وجود آورد.

چهره ماندگار ایران در زمینه جغرافیا گفت: این چاه ها فقط می تواند مشکل را محلی حل کند و تنها برای دشت سیستان مناسب است، این دشت دارای سنگ گرانیت و غیر قابل نفوذ است و در طول میلیون ها سال سه تا چهار متر خاک بر روی آن ایجاد شده و سیستان کنونی به وجود آمده است.

کردوانی گفت: چاه های آب های ژرف هزار و پانصد تا ۲ هزار متر عمق دارد و برداشت از این چاه ها به محیط زیست آسیب نمی زند، خیلی عمیق است و مثل چاه های معمولی نیست که اگر به تعداد زیاد حفر شود سطح آب های زیرزمینی پایین بیاید و زمین نشست داشته باشد.

آب های ژرف فقط برای شرب و بهداشت استفاده شود

وی ادامه داد: برداشت از آب های ژرف تاثیری بر محیط زیست ندارد و حتی یک رود هم نمی تواند به این عمق برود، اما باید توجه کرد که با این آب نمی توان جنگل کاری کرد و فقط برای تامین آب آشامیدنی دشت سیستان مناسب است.

پدر علم کویرشناسی ایران افزود: باید از آب های ژرف به صورت محدود استفاده کرد و نمی توان آب آن جا را به دیگر مناطق منتقل کرد.

کردوانی بیان کرد: این آب تا حدودی می توان نیازهای سیستان را تامین کند، آب چاه نیمه ها به زاهدان می آید و آب ژرف نباید به منطقه دیگری منتقل شود زیرا محدود است و حتی باید سیستم هایی تعبیه شود که این آب در همان خانه ها تصفیه شود.

وی عنوان کرد: باید با صرفه جویی و فقط برای شرب و بهداشت استفاده شود، نه محیط زیست و فضای سبز و دیگر موارد.

شایان ذکر است؛ نادرقلی ابراهیمی، دبیر ستاد آب و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چندی پیش در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: براساس مستندات بدست آمده سن آب چاه‌های ژرف سیستان و بلوچستان ۱۹ هزار سال و دلیلی بر وجود یک فرصت طلایی چند ده هزار ساله است که تاکنون استفاده نشده و اگر هم‌اینک نیز مورد بهره‌برداری قرار نگیرد خسران و ضرر است.

وی با بیان شروع عملیات اجرایی حفر چاه سوم ژرف در منطقه سیستان اظهار کرد: ۲ تجربه خوب در چاه اول و دوم وجود دارد زیرا این چاه اول نخستین چاهی بود که مطالعات منابع زیرزمینی آن انجام و در روش حفاری به اجبار از روش‌های اکتشافی نفتی استفاده شد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, آب های ژرف فقط برای شرب و بهداشت استفاده شود, آب های ژرف فقط برای شرب و بهداشت استفاده شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه