اخبار داغ

نائب رئیس شورای شهر تهران:

پیگیری هرچه سریعتر ضرب و شتم دستفروشان/ امیدواریم جامعه جهانی هرچه زودتر به کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین پایان دهد

پیگیری هرچه سریعتر ضرب و شتم دستفروشان/ امیدواریم جامعه جهانی هرچه زودتر به کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین پایان دهد
نائب رئیس شورای شهر تهران گفت: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها زمینه حضور ۵ عضو دیگر را در انتخابات فراهم نمایند و صرف نظر از سلایق سیاسی در صورتی که دلایل قانونی وجود ندارد مورد تایید صلاحیت قرار دهند. جامعه جهانی هرچه زودتر به کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین پایان دهد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سید ابراهیم امینی در جریان دویست و نود و چهارمین جلسه شورای شهر تهران که در غیاب رئیس شورای شهر، ریاست جلسه امروز شورا را برعهده دارد در نطق پیش از دستور خود گفت: هنوز زخم‌های حادثه تروریستی دشت برچی کابل التیام نیافته بود که در روزهای اخیر شاهد تصاویر دلخراش در قدس اشغالی به دست رژیم جنایتکار اسرائیل هستیم. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
او ادامه داد: جنایت‌هایی که طی سال‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی بی‌سابقه بوده و بیش از پیش ماهیت رژیم اسرائیل را هویدا ساخت و دست مدعیان دروغین حقوق بش در کشورهای غربی و آمریکا را بیش از پیش رو ساخت. 
,
 
,
امینی افزود: امیدواریم جامعه جهانی هرچه زودتر اقدامات لازم را جهت توقف این جنایات و پایان دادن به کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین صورت دهد. 
,
 
,
او در ادامه با اشاره به انتشار تصاویری از ضرب و شتم یکی از دستفروشان توسط نیروهای شهرداری تهران گفت: گفته شده این تصاویر مربوط به شهرداری تهران و مامورین مرتبط با سدمعبر هستند. از شهرداری تهران می‌خواهیم هرچه سریعتر نسبت به بررسی زوایای این ماجرا، شناسایی متخلفان احتمالی و اعلام عمومی نتایج به شهرودان و شورا اقدام نمایند. 
,
 
,
نائب رئیس شورای شهر گفت: طی روزهای اخیر شاهد هجمه‌های غیرواقعی و در مواردی به دور از اخلاق نسبت به فعالیت‌های شورای پنجم و دستاوردهای آن هستیم، در این راستا داوطلبان انتخابات پیش رو و حامیان ایشان را به رعایت انصاف دعوت می‌کنم و می‌خواهم ضمن بیان انتقادات و کاستی‌هایی که در هر دوره مدیریت شهری موجود است، از دایره انصاف، اعتدال و اخلاق خارج نشوند. 
,
 
,
امینی در ادامه با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها هستیم گفت: طی روزهای اخیر شاهد ردصلاحیت عده زیادی از داوطلبان تصدی کرسی شورا بودیم که مایه نگرانی است. اگرچه هیات رسیدگی استان تهران صلاحیت تعدادی از رد صلاحیت شدگان و ۵ تن از اعضای کنونی شورای شهر را تایید کرد اما انتظار است هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها زمینه حضور ۵ عضو دیگر را در انتخابات فراهم نمایند. همچنان که از این هیات می‌خواهیم صرف نظر از سلایق سیاسی در صورتی که دلایل قانونی وجود ندارد مورد تایید صلاحیت قرار دهند. 
,
 
,
او افزود: از همین تریبون از همه همکاران و شهروندان رد صلاحیت شده از جناح‌های مختلف می‌خواهم از تمامی اهرم‌های قانونی استفاده کرده و اعتراض خود را به هیات تطبیق تحویل دهند. 
,
 
,
امینی افزود: از سوی دیگر روز گذشته موعد ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و قرار است شورای نگهبان تا پایان هفته جاری نظر خود را اعلام نماید. در همین حال مصوبه اخیر شورای نگهبان در تعریف، معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری سیلی از انتقادات و موجی از نگرانی‌ها را در دل دلسوزان کشور و فعالین اجتماعی و شهروندان به همراه آورد. 
,
 
,
نائب رئیس شورای شهر تهران گفت: در رابطه به مصوبه اخیر بیان چند نکته را ضروری می‌دانم. کمترین توقع از شورای نگهبان این است که همچون نامش نگهبان و پاسدار قانون اساسی باشد و دست به اقدامی خلاف قانون نزند. اصل ۱۷۷ قانون اساسی شیوه بازنگری و تغییر اصول قانون اساسی را که در نهایت باید به رفراندم عمومی گذاشته شود، بیان کرده است و اینگونه نیست که شورای نگهبان بتواند اصول قانون اساسی را که میثاق مستحکم بین شهروندان و اداره‌کنندگان جامعه و به‌مثابه یک قرارداد اجتماعی است و اداره‌کنندگان جامعه باید بر اساس ان کشور را اداره نماید، با یک تصمیم داخلی تغییر دهد. 
,
 
,
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در شرایطی که قانون اساسی کشورمان در اصول مختلف خود تعیین شرایط داوطلبان تصدی منصب نمایندگی مجلس، عضویت در شوراهای شهر و روستا و تصدی منصب قضا را به‌موجب اصول شصت و دوم، یکصدم و یکصد و شصت و سوم قانون اساسی به قانون، یعنی قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و نه هیچ نهاد دیگری واگذار نموده و همچنین برای داوطلبان عضویت در مجلس خبرگان سازوکاری متفاوت را مشخص نموده است، می‌بینیم که قانون اساسی، به‌درستی شرایط فرد متصدی دو مقام اول و دوم مملکت، یعنی رهبری و رئیس جمهور را در اصول یکصدم و یکصد و پانزدهم قانون اساسی مشخص و حتی به قانون مصوب مجلس نیز ازجاع نداده است. 
,
 
,
امینی افزود: اصل ۱۱۵ قانون اساسی در تعیین شرایط ریاست جمهوری تنها به این موارد اکتفا نموده است که «رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور». بنابراین وضع هرگونه مصوبه‌ای با هرنام و از هر مرجعی که محدودیتی بیش از اصل یکصد و پانزدهم به‌وجود بیاورد، خلاف صراحت قانون اساسی و محدود کننده حق انتخاب آزادانه مصرح در اصول مختلف از جمله اصل پنجاه و ششم که به زیبایی می‌گوید «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ‌کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید اعمال می‌کند» و اصل نهم قانون اساسی که تصریح می‌کند «هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشه‌ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی‌های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.» است.
,
 
,
امینی در پایان گفت: این نکته نیز قابل ذکر است که شورای نگهبان حق قانون‌گذاری ندارد و صرفا می‌تواند نسبت به مصوبات مجلس از حیث‌عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی اظهارنظر نماید و طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئولیت اجرای قانون اساسی با رییس جمهور است که بر همین اساس بموجب اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که پاسدار قانون اساسی باشد و در همین راستا به‌موجب قانون حدود اختیارات و مسولیت‌های رییس جمهور که در زمان ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب تصویب شد وعدم مغایرت آن به تصویب شورای نگهبان رسید، رییس جمهور حتی حق تذکر و اخطار قانون اساسی به روسای قوای دیگر را در صورت نقض قانون اساسی دارد، لذا از رئیس جمهور می‌خواهیم بر اساس مسولیت و سوگند خود از تمامی ابزار قانونی برای جلوگیری از نقض قانون اساسی استفاده کند تا زمینه رقابت سلایق مختلف سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت حداکثری شهروندان تامین شود.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
 منبع: ایلنا
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه