اخبار داغ

روایتی از زوج کارآفرین در تربت حیدریه؛

چرخ زندگی ۳۰ زن سرپرست خانوار با احیای صنعت نمدمالی می‌چرخد

چرخ زندگی ۳۰ زن سرپرست خانوار با احیای صنعت نمدمالی می‌چرخد
کارآفرینی برای ۳۰ زن سرپرست خانوار به صورت مستقیم، ایجاد شغل برای ۶۰ نفر به صورت غیرمستقیم و فراهم‌سازی شرایط صادرات به اروپا حاصل تلاش یک زوج در تربت حیدریه است که صنعت نمدمالی را احیا در این منطقه کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ مهرماه سال ۹۸ با چاپ گزارشی به معرفی یکی از بانوان کارآفرین و توانمند شهرستان تربت حیدریه پرداختیم، این بانوی کارآفرین در یکی از روستاهای حاشیه تربت حیدریه کارش را در گاراژ کوچک خانه‌اش شروع کرده بود که‌ با کمک رسانه‌ها حالا این مکان به عنوان یک تولیدی بیشتر شناخته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

سال گذشته خانم ناهید موذن و همسرش آقای محمد حیدری در مسابقه میدون شبکه ۳ سیما شرکت کردند و حالا با بیشترین رای مردمی در کشور به فینال این مسابقه کارآفرینی تلویزیونی راه پیدا کرده‌اند.

,

حالا پس از گذشت دوسال از مصاحبه اولیه با بانوی کارآفرین اهل تربت حیدریه مجدد سری به گاراژ تولیدی او می زنیم و البته با اتفاقات بسیار جالبی روبه‌رو می شویم، از کارآفرینی برای ۳۰ خانم سرپرست خانوار به صورت مستقیم تا ایجاد شغل برای ۶۰ نفر به صورت غیرمستقیم و آماده بودن شرایط صادرات به کشورهای آسیای شرقی و اروپا

,

روی استیج میدون

, روی استیج میدون, روی استیج میدون,

, ,

برنامه میدون در قسمت ۶۲ میزبان یک بانوی سازنده محصولات نمدی از شهرستان تربت حیدریه در خراسان رضوی بود، بانوی کارآفرینی که توانسته بود از هنر نمدبافی، کلاهی پول ساز وکارآفرین بسازد و برای 30 خانم سرپرست خانوار ایجاد اشتغال کند.

,

برنامه میدون در شبکه ۳ سیما میزبان زوجی هنرمند و کارآفرین در زمینه هنر باستانی نمدمالی بود، خانم ناهید موذن و آقای محمد حیدری از شهروندان تربت حیدریه، سه سالی می شود به تولید محصولات نمدی و دست‎دوز مشغول‎اند، کفش، کیف، کلاه، روتختی و زیره کفش از جمله محصولاتی است که در کارگاه نمد مرینوس تولید و عرضه می شود، تنوع در طراحی و رنگ‌بندی محصولات و همچنین استحکام و دوام ازجمله ویژگی های این دست‌ دوزهاست.

,

فرایند تولید نمد

, فرایند تولید نمد, فرایند تولید نمد,

فرایند تولید نمد سخت و پیچیده است، نمدمال در ابتدا پشم گوسفند، بز یا دیگر دام ها را تهیه می کند، قالب یا طرح از پیش تعیین شده را روی پشم هایی که روی زمین پهن شده می گذارد و سپس با ریختن آب داغ روی آن تلاش می کند پشم ها را سفت کند تا به هم بچسبند.

,

مرحله بعد نوبت به لوله کردن و کوبیدن با دست و پا می رسد، سپس لوله را باز می‌کنند و سطح آن‏ را با مخلوط آب و صابون به خوبی می پوشانند، سپس نمد را مجدد لوله می کنند و پس از ورز دادن با آب ولرم می شویند و جلوی آفتاب می گذارند تا کاملا خشک شود.

,

تلاش برای باززنده سازی هنر نمدمالی

, تلاش برای باززنده سازی هنر نمدمالی, تلاش برای باززنده سازی هنر نمدمالی,

هنر نمدمالی، هنر ارزنده و با سابقه‌ای در ایران است که هرچند متاسفانه در این سال‏ها به فراموشی سپرده شده، اما ناهید موذن با پشتکار و امید، نه تنها در تلاش برای زنده کردن آن است بلکه توانسته با هوشمندی، کسب و کاری سودآور را از آن بسازد. 

,

این بانوی تربتی به برنامه میدون در شبکه ۳ سیما رفت تا هم این هنر را بار دیگر از قاب یک مسابقه کارآفرینی به مردم معرفی کند و هم طرح توجیهی کسب و کارش را در معرض قضاوت داوران قرار دهد و از تجربه و نکات آنان برای پیشرفت کارش استفاده کند.

,

در کارگاه بزرگ این بانوی توانمند تربتی در داخل شهر تربت حیدریه پای صحبت‌های او و همسرش می‌نشینم، همسر خانم موذن به خبرنگار ما گفت: خوشحالیم که بعد از مصاحبه ای که اولین‌بار با شما داشتیم، بعد از یک سال و نیم و با دنیایی از اتفاقات نو و شگفتی های خیلی زیاد که در کارمان به وجود آمد،بار دیگر با شما صحبت می کنیم.

,

چگونه به میدون رسیدیم؟

, چگونه به میدون رسیدیم؟, چگونه به میدون رسیدیم؟,

محمد حیدری می افزاید: بعد از ثبت‌نام در برنامه میدون، حدود ۴ ماه در چندین مرحله مصاحبه تلفنی با کارشناسان برنامه داشتیم و سپس موفق شدیم در این برنامه حضور یابیم و به تهران رفتیم و در یک برنامه رادیویی شبکه اقتصاد شرکت کردیم که در این برنامه رادیویی هفت تا هشت داور کار ما را بررسی و سوالاتی مطرح کردند.

,

حیدری خاطر نشان می کند: در واقع برنامه رادیویی بسیار سخت‌تر از برنامه تلویزیونی میدون بود و استرس زیادی در آن‌جا داشتیم ولی خدا را شکر با اتفاق‌نظر خیلی بالا داوران ما را انتخاب کردند و به مرحله تلویزیونی راه پیدا کردیم و در برنامه تلویزیونی میدون ما نحوه کارمان را توضیح دادیم و آن‌جا همه داوران تاکید داشتند که باید در بحث صادرات خیلی تمرکز کنیم، کاری است که استقبال خوبی از آن می شود و موفق خواهد بود‌.

,

کسب بیشترین رای مردمی از سراسر کشور

, کسب بیشترین رای مردمی از سراسر کشور, کسب بیشترین رای مردمی از سراسر کشور,

, ,

همسر خانم موذن این بانوی کارآفرین می افزاید:در مسابقه بیشترین امتیاز را نسبت به دو رقیب دیگرمان کسب کردیم اما در قسمت پایان مسابقه که بخش سکه های شانس است سکه های شانس روی خوبی به ما نشان نداد و با اختلاف دو سکه از رقیبمان عقب افتادیم و به مرحله رای مردمی راه پیدا کردیم.

,

وی بیان کرد: شاید باورتان نشود اما این‎که به بخش رای مردمی رسیدیم به نفع ما شد، چون مجبور شدیم که تبلیغات بسیار گسترده‌ای را شروع کنیم و دوستان‌ مان در شهرهای دیگر در فضای مجازی فعالیت کردند و مردم از سراسر ایران بدون اینکه ما بگوییم شروع کردند به تبلیغ کار ما و تلاش کردند تا ما با رای مردمی به مرحله فینال برسیم.

,

ناهید موذن می‌ افزاید: پیام های محبت‌ آمیز بسیار زیادی از شهرهای مختلف ایران از بندرعباس گرفته تا کرمانشاه و اردبیل برایمان می‌آمد و روحیه زیادی به ما می داد، بخصوص همشهریان خوبمان تربتی‌های مقیم تهران و مشهد حمایت کردند و باعث شد ما در بخش رای مردمی ۶۵۱۴ سکه رای مردمی بیاوریم و در مقابل بقیه رقبا وضعیت بهتری داشته باشیم، جالب است بدانید که رای دوم مردمی بعد از ما حدود ۴۰۰۰ سکه رای بود، در سایت میدون زیر هر کسب و کاری تعداد سکه رای مردمی مشخص است و می‌توانید آن‌جا ببینید.

,

حالا ما در فینال‌ایم

, حالا ما در فینال‌ایم, حالا ما در فینال‌ایم,

محمد حیدری می افزاید: هشت هزار کامنت هشتگ میدون داشتیم که هر کدام یک امتیاز محسوب می‌شد، در مجموع ما با ۱۴ هزار امتیاز به اتفاق همسرم خانم موذن که من شاگرد او هستم و در کنار هم مشغول این کار هستیم، به مرحله نهایی راه یافتیم، هفته گذشته از برنامه تماس گرفتند و اعلام کردند که ما به فینال مسابقه میدون راه پیدا کرده‌ایم.

,

وی گفت: در مرحله فینال رقابتی وجود ندارد و ما می توانیم آینده کسب و کارمان را آن‌جا رقم بزنیم، آنجا سرمایه گذاران روی ۱۰ صندلی حضور دارند و ۱۰ گروه برتر راه‌یافته به مرحله نهایی باید با تلاش آن‌ها را قانع کنند که روی کسب و کارشان سرمایه‌گذاری کنندو امیدواریم بتوانیم از آن جا دست پر به شهرمان برگردیم.

,

اتفاقات خوبی برایمان افتاد

, اتفاقات خوبی برایمان افتاد, اتفاقات خوبی برایمان افتاد,

موذن می افزاید: بعد از این برنامه اتفاقات بسیار خوبی برایمان افتاد، خیلی ها برای سرمایه‌گذاری به سراغ ما آمدند و دوست دارند کنار کسب و کار ما باشند.

,

آقای حیدری از حس و حال این روزهایش می گوید: حس و حال قشنگی داریم، هفته گذشته که برنامه میدون را می دیدم و استیج را دیدم، به همسرم گفتم ببین من و شما روی این صحنه بودیم صحنه‌ای که کل مردم ایران در حال تماشای آن هستند، راه‌یابی به این مسابقه جزو آرزوهای هر کارآفرین و هنرمندی است، کسانی در آنجا نظر می دهند که هر کدام حرفی برای گفتن در حوزه دیجیتال مارکتینگ در کشور دارند.

,

موذن بیان می‌کند: حس قشنگ‌تر اینکه با رای مردم حالا به فینال راه پیدا کرده ایم، شاید اگر با رای داوران به فینال می رسیدیم این حس و حال را نداشتیم.

,

دوباره تلاش کردیم و ناامید نشدیم

, دوباره تلاش کردیم و ناامید نشدیم, دوباره تلاش کردیم و ناامید نشدیم,

, ,

موذن می‌افزاید: ما زمانی که در مسابقه دوم شدیم همه چیز را تمام شده دانستیم و یک لحظه گفتیم همه چیز خراب شد روی سرمان، حتی همسر من آن روز از شدت ناراحتی ناهار نخورد، اما دوباره آمدیم و تلاش کردیم و با همت مردم عزیزمان توانستیم به مرحله نهایی راه پیدا کنیم به‌خصوص وقتی سرمایه گذاران بدانند که با رای مردمی ما به فینال پا گذاشتیم، تاثیر زیادی در اقبال آنها دارد.

,

وی اذعان می کند: حس و حال عجیبی است و قابل وصف نیست و امیدوارم همه عزیزان کارآفرین و هنرمند این حس را تجربه کنند.

,

تاثیر رسانه بر رشد یک کسب و کار

, تاثیر رسانه بر رشد یک کسب و کار, تاثیر رسانه بر رشد یک کسب و کار,

وی معتقد است: رسانه خیلی می تواند در رشد یک کسب و کار تاثیر داشته باشد، در واقع رسانه بلندگوی یک کسب و کار است، خود شما بلندگوی ما شدید، یک مصاحبه با یک هنرمند بانو در روستای کوچکی به نام منظر در تربت حیدریه و در یک گاراژ کوچک منزل، اتفافات بسیار خوبی را رقم زد و همین گاراژ تبدیل به یک واحد تولیدی خیلی بزرگ شده و اکنون ۳۰ نفر از زنان سرپرست خانوار مشغول کار هستند، این سفره امروز بزرگ و بزرگ‌تر شده و به صورت مستقیم ۳۰ نفر و غیر مستفیم ۶۰ نفر از این مسیر ارتزاق می کنند.

,

این اتفاق رقم نمی خورد و سفره بزرگ‌تر نمی شد مگر با همین رسانه و استارتی که رسانه ها زدند و مبلغ کار ما شدند و ما رشد کردیم.

,

حمایت مسئولان در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها

, حمایت مسئولان در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها, حمایت مسئولان در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها,

موذن می افزاید: خواسته‌ای که دارم این است که ما دوست داریم این هنر در شهر خودمان بماند و همین جا رشد کند، برخی سرمایه‌گذاران می آیند و پیشنهادهایی می دهند و می خواهند که ما را به شهر خودشان ببرند ولی ما مقاومت کرده ایم و دل‌مان نمی آید که به جای دیگری برویم، ما از همین روستا و در همین شهر شروع کرده ایم و تا آخر تلاش می کنیم همین جا در شهر و استان خودمان مسیر را ادامه بدهیم.

,

حیدری بیان کرد: راه صادرات محصول ما به کشورهایی مثل ژاپن، استرالیا، امارات، سوئد،نروژ، روسیه و چین هموار شده و اگر سرمایه گذار کنار ما باشد این اتفاقات سرعت بیشتری خواهد گرفت، کفی کفش تولیدی ما و نقش طبی‌اش با مبلغ ۳۰ هزارتومانی آن اصلا قابل مقایسه با دیگر کفی های کفش نیست، ما همه خواص و ویژگی‌های محصولات‌مان را ثابت کرده ایم و هیچ مشتری ناراضی تاکنون نداشته ایم.

,

وی ادامه می دهد: آن‎طور که شاید و باید از آن‌ها حمایتی نشده و فقط اعتباراتی از میراث فرهنگی و کمیته امداد امام خمینی(ره) داده شده که آن هم مثل سایر اعتبارات دردسرهایی داشته و به‌خاطر ۲۰ میلیون تومان باید کلی ضامن و مدارک به بانک ارائه می دادند و بعد از دریافت هم پرداخت تسهیلات برایشان سخت بوده است.

,

با ما زیاد عکس‌ می‌گیرند و می روند

, با ما زیاد عکس‌ می‌گیرند و می روند, با ما زیاد عکس‌ می‌گیرند و می روند,

, ,

حیدری می افزاید:حمایتی که باید از ما نشده است، نمی‌گویم کمکی نکرده اند اما آن‎طور که باید نبوده و به تازگی با ما عکس زیاد می‌گیرند و اتفاقی که می افتد فقط عکس‌گرفتن مسئولان با ماست، عکس می گیرند و می روند، دسته دسته می آیند و عکس‎شان را ثبت می‌کنند و بعدش می روند.

,

وی معتقد است: هم‎اکنون موانع زیادی داریم اما مهم‌ترین خواسته که تحقق آن اتفاق بزرگی را برای ما رقم می‌زند در اختیار قرار دادن فضایی است که قابلیت حجم تولید بالایی داشته باشد و بعد از آن معرفی سرمایه‌گذاران شهر خود ما که در شهرهای دیگر سرمایه گذاری می‌کنند.

,

حیدری گفت: امروز سرمایه حرف اول را می زند و می توانیم حرف اول را در این زمینه بزنیم، از سویی شهرداری می تواند به ما در تبلیغات کارمان کمک کند تخصیص اعتبارات را هم که گفتم.

,

وی افزود: اکنون بنیاد برکت پای کار آمده و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم و خوشحال شدیم که نمایندگی بنیاد برکت در تربت حیدریه هم برپاشد و امیدواریم به آینده همکاری با این نهاد.

,

انتهای پیام/

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه