اخبار داغ

جغرافیای ایران، بهشت کشاورزی؛

تبدیل ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات/ چندین دهه سوءمدیریت در زمینه کشاورزی و آب

تبدیل ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات/ چندین دهه سوءمدیریت در زمینه کشاورزی و آب
اگرچه کشاورزی یکی از مهمترین ارکان هر کشوری است اما سوءمدیریت در این حوزه باعث چالش‌های زیادی در بخش کشاورزی کشورمان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ کشاورزی یکی از مهمترین ارکان زندگی و ادامه حیات انسان‌ها بر روی کره زمین وابسته به حوزه کشاورزی است؛ به طوریکه بیش از ۹۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز بشر از همین طریق تامین می‌شود. طبق آمار سال ۹۹ بیش از ۲۵ درصد مردم هم در بخش کشاورزی اشتغال دارند و این مساله نشان می‌دهد به جز اهمیت تامین مواد غذایی موضوع اشتغال در این حوزه نیز مساله مهمی‌به شمار می‌آید، در حالیکه بخش کشاورزی در کشورمان در چند دهه اخیر دچار سوء مدیریت و غفلت‌های کلیدی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

یکی از ناکارآمدی‌های این حوزه مربوط به بخش آب و دیگری مربوط به مدیریت بوده است؛ در حالیکه از زمان تاسیس وزارت جهاد کشاورزی چند دهه گذشته است با این حال مدیریت ناکارآمد و عدم آموزش و هماهنگی با کشاورزان مشکلات متعددی را به وجود آورده است.

,

به طور مثال در حال حاضر ۸۰ درصد هدررفت آب در بخش کشاورزی است و با اعلام این آمار و با توجه به شرایط اقلیمی‌ایران و خشک بودن کشور ما هنوز تدبیری برای مقابله با این هدررفت اندیشیده نشده است. در سوی دیگر با توجه به عدم آموزش کشاورزان و نبود هماهنگی در این حوزه با وجود مصرف فراوان آب برداشت بهینه از باغات و مزارع صورت نمی‌گیرد و در بخش دیگر هم کشت یک محصول در یک سال زراعی افزایش و در سال دیگر کاهش چشمگیر پیدا می‌کند.

,

تبدیل ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات

, تبدیل ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات,

احمد وفایی، کارشناس حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با آناج در خصوص سوء مدیریت‌ها در بخش کشاورزی اظهار داشت: در همین ابتدا باید به نخستین سوءمدیریت در این حوزه اشاره کنیم که به تازگی توسط فائو اعلام شده و آن هم این است که بخش کشاورزی ایران ۳۵ درصد ضایعات دارد و این به معنای فاجعه برای این حوزه است.

,

وی ادامه داد: کشاورزی سنتی، استفاده از روش‌های سنتی کاشت و برداشت و استفاده از ماشین آلات قدیمی‌اصلی‌ترین دلیل این افزایش ضایعات است که باید مسئولین جهاد کشاورزی ما تا به امروز چاره‌ای برای آن می‌اندیشیدند.

,

این کارشناس حوزه کشاورزی در خصوص هدررفت آب در حوزه کشاورزی عنوان کرد: تغییر الگوی کشت، اصلاح ساختار مصرف و مکانیزه کردن سیستم آبیاری می‌تواند از هدررفت آب جلوگیری کند اما برای تغییر الگوی کشت در کشور دولت باید علاوه بر پرداخت یارانه و خرید تضمینی محصولات جایگزین، مشوق هایی را برای کشاورزان پیش بینی کند.

,

, ,

عدم هماهنگی و آموزش به کشاورزان

, عدم هماهنگی و آموزش به کشاورزان,

وی با اشاره به عدم هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی با کشاورزان توضیح داد: متاسفانه کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی نتوانستند تا به امروز ارتباط مناسب با کشاورزان و آموزش آنها را انجام دهند تا به طور مثال اینگونه نباشد که در یک سال همه کشاورزان پیاز بکارند و باعث کاهش شدید قیمت شود و سال دیگر به دلیل عدم کشت پیاز قیمت‌ها سر به فلک بکشد.

,

وفایی با بیان اینکه کشاورزی مهمترین بخش اقتصادی یک کشور است، گفت: شما کشورهای زیادی را در اروپا می‌بینید که صنایع پیشرفته ندارند اما اقتصاد کشورشان بر پایه کشاورزی است و خطر قحطی هم هیچگاه این کشورها را تهدید نمی‌کند اما بخش کشاورزی در کشور ما مظلوم ترین و مغفول‌ترین بخش است.

,

وی با اشاره به تنوع آب و هوایی و جغرافیایی کشورمان یادآور شد: ما در کشورمان تنوع بی نظیری برای کشاورزی داریم و هر استان می‌تواند قطب چندین محصول کشاورزی شده و علاوه بر تامین نیاز داخل اقدام به صادرات کند اما این کار یک برنامه جامع و همت مسئولین را طلب می‌کند.

,

, ,

کشت گسترده محصولات آب‌بر کشاورزی در ایران

, کشت گسترده محصولات آب‌بر کشاورزی در ایران,

چندی پیش نیز رضا زباندار، یکی از پرورش دهندگان مرغ در گفت‌وگو با آناج در خصوص وضعیت نامناسب مدیریت در بخش کشاورزی عنوان کرد: بحثی که در بخش کشاورزی وجود دارد توجیه کشاورز بر این است که به جای هندوانه و پیاز که آب زیادی می‌برد، کلزا کشت کنند که آب کمتر و پول بیشتری دارد. این کار در مایان تبریز به خوبی پیش رفت اما جهاد کشاورزی باید کارشناسی برای این کارها تعیین کند.

,

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد. امروز کشاورز می‌بیند که سود تولید کم و سود مسکن و خودرو زیاد است، به مرور زمان همین مساله کشاورزان را سرخورده و محو می‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه