اخبار داغ

یادداشت؛

مردم در نظام جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارند؟

مردم در نظام جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارند؟
کارشناس علوم سیاسی در واکاوی جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی پرداخت و نوشت: طبق اصل ۶ قانون اساسی اداره کشور واگذار شده به اراده و نظر مردم، بنابراین مردم این نظام را از آن خود می‌دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، غلامرضا صفرپور کارشناس علوم سیاسی و مسئول معاونت بررسی وگفتمان سازی بسیج اساتید استان فارس در یادداشتی اختصاصی برای این رسانه به تبیین جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: سابقه انتخابات در ایران برمی‌گردد به دوران نهضت مشروطیت به رهبری علمایی همچون آیت الله بهبهانی، آیت الله شیخ فضل الله نوری و آیت الله طباطبایی در سال۱۲۸۵که واکنشی بود در برابر استبداد و خودکامگی سلسله قاجار که همه چیز در اختیار فرمان ملوکانه قرار داشت؛ بعد از شکل گیری نهضت مشروطیت مدتی نگذشت که مجلس توسط محمدعلی شاه و لیاخوف روسی به تو بسته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
 
,
در زمان رضاخان نیز آقای مدرس حتی رای خودش هم خوانده نشد و در زمان محمدرضا شاه نیز در آبان ماه ۴۳ مجلس شورای ملی و سنا سند تحقیر ملت ایران لایحه کاپیتولاسیون رو تصویب نمودند؛ قبل از انقلاب یک مجلس فرمایشی بود که اکثریت آن اشراف زادگان، فئودالها شکل می دادند که سابقه انتخابات ریاست جمهوری نیز برمی گردد به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همانطور که ذکر شد نوع حکومت های قبل از انقلاب مشروطه سلطنتی و موروثی بود که باز در تاریخ شاهد به قدرت رسیدن یک پسر بچه ۱۱ ساله به نام احمد شاه قاجار هستیم قبل از انقلاب رابطه بین دولت و ملت رابطه ارباب و رعیتی بود اما نظام برخاسته از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی است؛ که بر دو پایه جمهوریت و اسلامیت بنا نهاده شده است.
, قبل از انقلاب یک مجلس فرمایشی بود که اکثریت آن اشراف زادگان، فئودالها شکل می دادند , قبل از انقلاب مشروطه سلطنتی و موروثی بود, قبل از انقلاب رابطه بین دولت و ملت رابطه ارباب و رعیتی بود,
,
تلفیقی از جمهوریت و اسلامیت که جمهوریت آن نماد مقبولیت و جایگاه مردمی آن و اسلامیت نیز نشان از مشروعیت نظام دارد که این دو اصل از اصول لایتغیر قانون اساسی محسوب می شود و بر همین اساس طبق اصل ۶ قانون اساسی اداره کشور واگذار شده به اراده و نظر مردم، بنابراین چون مردم این نظام را از آن خود می‌دانند. 
,
 
,
علاوه بر اینکه تاکنون در این مدت 42 سال از انقلاب 37 انتخابات را پشت سر گذاشته و تقریباً سالی یک بار که در هیچ کشور دیگری چنین نبوده و نیست و با حضور خود در صحنه هرجا برای امنیت نظام احساس خطر نموده با همه مشکلاتی که داشته اند با حضور خود در صحنه آن خطر و تهدید رارفع نموده اند. 
,
 
,
غلامرضا صفر پور
, غلامرضا صفر پور,
 
,
کارکردهای انتخابات
, کارکردهای انتخابات,
 
,
انتخابات در نظام مردم‌سالار کارکردهای ممتازی دارد که اهمیت و ضرورت آن را نشان می‌دهد؛ انتخابات کارکردهای فراوانی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: 
, انتخابات در نظام مردم‌سالار کارکردهای ممتازی دارد که اهمیت و ضرورت آن را نشان می‌دهد؛ انتخابات کارکردهای فراوانی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: ,
 
,
1ـ انتخابات عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهم‌ترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است. نظام مردم‌سالار، نظام حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، نظام داشتن حکومتی برخاسته از مردم و پاسخ‌گو در برابر مردم است. 
,
 
,
2ـ انتخابات فرصتی است برای مردم که نظر خودشان را درباره شیوه حکومت و مدیریت یک دولت ابراز کنند و اگر نارضایتی نسبت به آن داشته باشند، کسی یا گروهی دیگر را که صالح‌تر و باکفایت‌تر می‌شناسند، جای‌گزین سازند. بدین وسیله نظام سیاسی، به سوی اصلاح و بهبودی و تکامل تدریجی پیش می‌رود. 
,
 
,
3ـ یکی از مهم‌ترین کارکردهای انتخابات قاعده‌مند کردن انتقال قدرت سیاسی از گروهی به گروه دیگر است. فقدان قاعده‌ای برای انتقال و توزیع قدرت سیاسی و مسئولیت اداره جامعه، مصائب سیاسی گوناگونی به دنبال می‌آورد. ایمان به وجود و کارکرد انتخابات بر گروه‌هایی که برای تصاحب قدرت سیاسی به رقابت می‌پردازند، تضمین می‌دهد که بهترین راه و شیوه کسب قدرت، حضور در انتخابات است، کسب قدرت از راه انتخابات ضمن دارا بودن مشروعیت لازم از سوی مردم، مسالمت‌آمیزترین شیوه در رسیدن به اریکه قدرت است. 
,
 
,
4ـ انتخابات، زمینه‌های لازم برای چرخش نخبگان و دگرگونی در بخش‌هایی از گروه حاکم را به طور مستمر فراهم می‌آورد. در یک نظام مردم‌سالار، قدرت در چرخش است و به طور مداوم دست به دست می‌گردد، هیچ کس برای همیشه از دستیابی به قدرت محروم نمی‌شود. 
,
 
,
مردم در نظام جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارند؟
, مردم در نظام جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارند؟,
 
,
 
,
5ـ برگزاری انتخابات مشارکت‌آمیز و رقابتی، احساس مسئولیت نظام در مقابل خواست‌های جامعه را افزایش می‌دهد، انتخابات موجب افزایش احساس مسئولیت حاکمان در مقابل خواسته‌های جامعه می‌شود. 
,
 
,
6- انتخابات در فضا و شور رقابتی، آگاهی‌های سیاسی ـ اجتماعی ملت را افزایش می‌دهد و فضای مناظرات و سخنرانی‌های تبلیغاتی نامزدها، زمینه آگاهی مردم از وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف را فراهم می‌آورد.
,
 
,
7ـ سازماندهی انتخابات واقعی با افزایش مشارکت و گسترش رقابت سیاسی بین گروه‌های مختلف سیاسی ـ اجتماعی بستری مناسب برای رقابت تشکل‌های موجود در جامعه به وجود می‌آورد و حتی شرایط و زمینه‌های لازم برای ظهور گروه‌های جدید سیاسی ـ اجتماعی فراهم می‌گردد. 
,
 
,
8ـ در نهایت، مهم‌ترین کارکرد ویژه انتخابات و مشارکت سیاسی مردم، خنثی‌سازی توطئه‌ها و تهدیدهای دشمنان است.
,
 
,
متاسفانه در دهه اخیر به علت ناکارآمدی دولت ومجلس دهم، ضعف مدیریت، عدم نظارت و وجود بیماری کرونا بر خلاف انتخابات دیگر حضور 43 درصدی مردم در پای صندوق های رای در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم. هرچند یک جریان خاص برای فرار از پاسخگویی از ناکارآمدی و ضعف مدیریت دولت برخاسته از جریان خودرا به نوعی به تحریم ها و ساختارهای قانونی نظام ارجاع می دهند ولی افکار عمومی جامعه ایرانی در عمل و واقعیت بیش از 80 درصد مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را ضعف مدیریت وعدم نظارت وگره زدن اقتصاد کشور به خارج را مسئله اصلی مشکلات اقتصادی می دانند.
, متاسفانه در دهه اخیر به علت ناکارآمدی دولت ومجلس دهم، ضعف مدیریت، عدم نظارت و وجود بیماری کرونا بر خلاف انتخابات دیگر حضور 43 درصدی مردم در پای صندوق های رای در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم,
 
,
انتخابات 1400 از جایگاه و اهمیت ویژه ای در بعد داخلی و خارجی برخوردار است زیرا در شرایطی برگزار می شودکه نظام بین الملل در حال پیچ تاریخی (افول هژمونی آمریکا) و دربعد داخلی انقلاب اسلامی دردهه پنجم خودش قرار داشته و انتظار می رود که این انتخابات در فرایند پنجگانه ای که مقام معظم رهبری برای آن ترسیم نموده اند، جهت تحقق دولت اسلامی که زمینه سازتمدن نوین اسلامی و ظهور ولایت عظما در مقام معظم رهبری افق چشم انداز جمهوری اسلامی را در نظر گرفته‌اند، رقم زده شود.
, انتخابات 1400 از جایگاه و اهمیت ویژه ای در بعد داخلی و خارجی برخوردار است زیرا در شرایطی برگزار می شودکه نظام بین الملل در حال پیچ تاریخی (افول هژمونی آمریکا) و دربعد داخلی انقلاب اسلامی دردهه پنجم خودش قرار داشته,
 
,
مردم در نظام جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارند؟
, مردم در نظام جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارند؟,
 
,
رهبرمعظم انقلاب برای تحقق و دستیابی به این اهداف و رفع مشکلات اقتصادی علاج دولت را جوانگرای حزب الهی مومن می دانند و طبیعی است که دشمنان و معاندین انقلاب اسلامی و برخی از جریان های سیاسی در کشور برای منافع واهداف خود چنین دولتی یک خطر جدی تلقی نموده و به هر ابزار و تکنیکی متوسل خواهند شد که این امر رخ ندهد چون دریافته اند که اگر قوای سه گانه با رهبری همسو و هماهنگ باشند اولا فشار حداکثری (جنگ ترکیبی) نه اینکه تأثیر خودش را از دست خواهد داد، بلکه عکس جواب می دهد.
,
 
,
ثانیٱ جریان هایی همچون اصلاحات و انحرافی دیگر در سپهر سیاست کشور جایگاهی نخواهند داشت؛ برای عدم تحقق این امر  نظام سلطه فشار حداکثری خود را بر اساس مدل هسته ای فشار مذاکره و تسلیم بیشتر نموده تا از قبل آن بتواند برجام دو و سه (نفوذ منطقه ایی و موشکی) مولفه های قدرت ملی را از نظام بگیر ند و روند "نرمالیزاسیون" که بعد از جنگ تحمیلی از دولت سازندگی به وسیله تکنوکرات ها و غرب گرا ها شروع شده، تکمیل نمایند.
,
 
,
برای تحقق این هدف احتمال وجود دارد که در آستانه انتخابات بدون لغو تحریم ها مثل آب دادن به گوسفند در هنگام ذبح، کشورهای تحت امر خودشان از جمله کره جنوبی ،ژاپن و... در آزاد سازی دارایی بلوکه شده ایران مبادرت نمایند و از داخل هم بنا به اعتراف آقایان روحانی و واعظی که بالا و پایین کردن قیمت دلار دست دولت می باشد؛ با کاهش دلار و تحرکی به بورس و آزاد نمودن کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات کشور هم مسکنی در بیماری مزمن اقتصادی باشد وهم پوششی بر ضعف ناکارآمدی و مدیریت خود پیدا و هم در رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را موفق نشان داده زمینه ای برای دوقطبی سازی فضای انتخاباتی آماده نمایند.
,
 
,
انتظار می رود ملت فهیم ایران همچون ادوار گذشته با حضور پرشوردر 28 خرداد1400 و انتخاب فرد اصلح مشت محکمی بر دهان یاوه گویان ودشمنان جمهوری اسلامی ایران بزنند.
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه