اخبار داغ

بازخوانی وظایف کمیسیون برنامه، بودجه و امور اداری شورای شهر؛

از کمیسیون برنامه و بودجه در شورای اسلامی شهر چه بخواهیم؟

از کمیسیون برنامه و بودجه در شورای اسلامی شهر چه بخواهیم؟
اطلاع بیشتر افرادی که با رای خود شورای شهرشان را تشکیل می دهند، از این که در قبال تشکیل این شورا چه چیز هایی را باید تحویل بگیرند، تاثیر به سزایی در نحوه ی انتخاب و رای جامعه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان، با نزدیک شدن به موعد انتخابات شورا های اسلامی شهر و روستا لزوم بالا رفتن دانسته های جامعه در خصوص وظایف این شورا احساس می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

اطلاع بیشتر افرادی که با رای خود شورای شهرشان را تشکیل می دهند، از این که در قبال تشکیل این شورا چه چیز هایی را باید تحویل بگیرند، تاثیر به سزایی در نحوه ی انتخاب و رای جامعه دارد. برای انتخاب  اعضای شورا لازم است افراد بدانند منتخبین آن ها در شورا قرار است به چه مسائلی رسیدگی کنند و چه مهارت ها، سابقه ها و تحصیلاتی داشته باشند. در این خصوص رهبر معظم انقلاب می فرمایند:

,

اسلام در ضمن این‌که احکام الهی و اراده الهی را در هدایت و صلاح انسان ها دارای کمال تأثیر می داند، اراده انسان، حضور انسان و حضور آحاد مردم را هم در همه کارها پیش‌بینی کرده است.

,

یک نمونه آن همین مسئله شوراست. خدای متعال در علائم مؤمنین می فرماید: «و امرهم شوری بینهم»؛ کارهایشان را با مشورت انجام می دهند. البته مشورت، با شکل های مختلفی ممکن است انجام گیرد؛ این هم یک شکل از اَشکال مشورت است. در داخل شهر و در داخل بخش، می نشینید و با هم مشورت می کنید؛ نقصهای موجود و مشکلات موجود و آن چیزهایی را که مربوط به شوراهاست - البته ممکن است نقص هایی هم باشد که به وظایف شوراها مربوط نشود - رسیدگی و به آن ها عمل می کنید؛ مثل این است که سرتاسر پیکر ایران اسلامىِ بزرگ، با نبضِ خون تازه انقلابی و اسلامی می زند و حرکت می کند. مسئولان و شوراهای هر شهر و روستا، برای رفع مشکلات مردم، در همان شهر و روستا فکر می کنند. این خیلی فرصت خوبی است.

,

در هر دوره از مجلس شورای اسلامی شهر همدان کمیسیون های شهر سازی و معماری، فنی و عمرانی، خدمات شهری حمل و نقل ترافیک و محیط زیست، اقتصاد سرمایه گذاری و گردش گری، حقوق و رسیدگی به شکایات مردمی، نظارت بازسازی و امور اداری شورا، فرهنگی و اجتماعی، برنامه بودجه و مالی تشکیل می شود.

,

البته در مواردی که بنا به پیشنهاد هیات رئیسه و یا در قالب طرح پیشنهادی از سوی اعضا، نیاز به تشکیل کمیسیون های خاص  باشد با تصویب شورا کمیسیون های مزبور تشکیل می گردد . کمیسیون ها نیز تابع مقررات کمیسیون های دائمی و اصلی شورا بوده و هیات رئیسه شورا مسئول هماهنگی تشکیل این کمیسیون ها می باشد.

,

شناخت وظایف هر کمیسیون و مسئولیت های اجرایی که برای آن در نظر گرفته شده از بایسته های قبل از برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا برای جامعه ی رای دهنده هر شهر است. در گزارش پیش رو وظایف محوله بر کمیسیون برنامه و بودجه در شورای اسلامی شهر بازخوانی می شود

,

بنا بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به طور کلی دادن طرح و برنامه، امور اقتصادی، امور مالی، امور اداری ، محاسبات و بودجه، در آمدهای شهرداری، تشکیلات، امور حقوقی، امور آموزشی و قراردادها و جذب سرمایه گذاری از جمله وظایف کمیسیون برنامه و بودجه ی شورای شهر است.

,

همچنین بررسی و ارائه طرح ها و لوایح مربوط به بودجه شورای شهر و شهرداری و سازمان های وابسته، نظارت مستمر بر نحوه هزینه بودجه و اجرای طرحها و لوایح مصوب شورا ، و ادارات مرتبط با شرح وظایف شورا بر عهده ی کمیسیون برنامه و بودجه است.

,

در حوزه انتخابیه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، راه های افزایش در آمد شهرداری  بررسی و مطالعه و  طرح ها و لوایح مربوط به عوارض شهری در این ارگان ارائه می شود.

,

در کمیسیون برنامه و بودجه فرصت ها و خلا های سرمایه گذاری امکان سنجی می شود.اعضای این کمیسیون در خصوص نحوه ی جذب سرمایه گذاران و رفع موانع بر سر راه سرمایه گذاری مطالعه و بررسی می کنند.

,

کمیسیون برنامه و بودجه امور اقتصادی شهر را بررسی می کند و به دنبال این است که راهکارهای مناسب به منظور ایجاد رونق اقتصادی هر چه بیشتر را پیش بگیرد. همچنین این برنامه ها در کمیسیون برنامه و بودجه به صورت کوتاه مدت (سالیانه)، میان مدت (چهار ساله) و بلند مدت در قالب چشم انداز 20 ساله بررسی و مطالعه می شود. همچنین سیاست ها و استراتژی های توسعه و پیشرفت طرح های کمیسیون برنامه و بودجه باید طوری طراحی شود که به عنوان یک شهر سالم، مطابق با استانداردهای ایران و جهان باشد.

,

البته که در هر حوزه نظارت پس از تصویب و مطالعه ی قوانین ضروری به نظر می رسد.

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه