شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان کرمان
ساعت: 12:57 منتشر شده در مورخ: 1400/02/27 شناسه خبر: 1734780
گزارشی از بررسی وضعیت روابط عمومی های استان کرمان؛

روابط عمومی هنر پیوند سازمان ها و مردم/ عدم تخصیص ردیف بودجه برای روابط عمومی ها

روابط عمومی هنر پیوند سازمان ها و مردم/ عدم تخصیص ردیف بودجه برای روابط عمومی ها
دو تن از مدیران روابط عمومی استان کرمان گفتند: با توجه به اینکه اهمیت روابط عمومی برای دولت ها و دولتمردان به اثبات رسیده، اما هنوز ردیف بودجه و اعتباری خاص برای این اداره و یا دفتر دیده نشده و مجموعه ای که مهمترین، خطیر ترین، موثرترین و پرنفوذترین بخش یک سازمان است بدون یک ریال بودجه، باید فعالیت اثر بخشی را داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ ۲۷ اردیبهشت ماه در تقویم ملی کشورمان به عنوان روز ملی ارتباطات و روابط عمومی ناگذاری شده است. امروزه که در عصر ارتباطات قرار گرفته ایم، روابط عمومی ها اهمیت و جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده اند و می توان گفت پایداری و موفقیت هر سازمان ونهادی به عملکرد روابط عمومی آن وابسته است.

روابط عمومی تلفیقی از دانش و مهارت است و کار این عرصه انتشار و انعکاس اخبار است که می توان از آن به عنوان مهمترین و تأثیر گذارترین رکن در امر اطلاع رسانی و امید آفرینی یاد کرد.

بهنام بهزادی مدیر روابط عمومی مجمع نمایندگان استان کرمان فعالیت رسمی خود را در این عرصه از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده است در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: فعالیت و نقش مدیر روابط عمومی بسیار متنوع است و وظایف به سازمان ها و بخش های آن بستگی دارد.

وی بیان کرد: از جمله وظایف عمده روابط عمومی می توان به برنامه ریزی، تدوین و اجرای استراتژی های روابط عمومی، ارتباط و پاسخ به سوالات رسانه ها، افراد و سازمان های دیگر،  مطلع کردن و خبر دادن، ترغیب، تشویق، ترویج و تبلیغ، انجام تحقیقات اجتماعی و افکارسنجی و پیوند آن به منابع سازمان و عموم‌ مردم،  هماهنگی عوامل مورد نیاز سازمان و برقراری ارتباط با افراد و سازمان ها به نحوی که برای آن فرد یا سازمان اهمیت داشته یا در آینده خواهد داشت، اشاره کرد.

روابط عمومی؛ نوک پیکان حرکت سازمان ها و نهادها/ عدم آشنایی مدیران ارشد با حوزه کار و اختیارات روابط عمومی

مدیر روابط عمومی مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان اینکه امروز روابط عمومی در نوک پیکان حرکتی هر سازمان یا نهادی قرار دارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه از پیدایش روابط عمومی در ایران حدود نیم قرن می گذرد هنوز روابط عمومی با مسائل مختلفی مواجه است؛ متاسفانه بررسی ها در ایران نشان می دهد که به رغم وجود اندیشه ها و ایده های اصلاح طلبانه برای توسعه آن، هیچ گونه اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته است به همین دلیل است که امروزه روابط عمومی ها بیشتر وقت خود را صرف برطرف ساختن مشکلات خود می کنند.

بهزادی ابراز کرد: روزمرگی و درگیری با کارهای عادی و جاری باعث می شود روابط عمومی از برنامه ریزی های کلان و استراتژیک غافل شود، وجود نگرش های منفی در خصوص حوزه روابط عمومی، نداشتن متولی مشخص، نبود تشکل های حرفه ای کافی، کمبود نیروهای متخصص و کارشناس در روابط عمومی، به طوری که این نیروها چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ تخصص، جوابگوی نیاز سازمان ها نیستند را می توان از جمله مسائل و مشکلات این عرصه دانست.

ارتباطات؛ شالوده و زیربنای سایر علوم قرن حاضر است

مدیر روابط عمومی مجمع نمایندگان استان کرمان ادامه داد: عدم آشنایی مدیران ارشد با حوزه کار و اختیارات روابط عمومی، اعمال سلیقه با نگاه کاملا شخصی بعضی مدیران به فعالیت روابط عمومی، عدم تثبیت جایگاه سازمانی روابط عمومی، نبود یا کمبود اعتبارات روابط عمومی‌ها برای اجرای برنامه ها، نبود یا محدود بودن دوره‌های آموزشی روابط عمومی را از می توان دیگر چالش های پیش روی عرصه روابط عمومی دانست.

وی در خصوص نقش آفرینی مدیران سازمان ها و نهادهای مختلف جهت تسهیل امور روابط عمومی تصریح کرد: امروزه در عصر حاضر اگرچه نگوییم ارتباطات اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر است، اما به جرأت می توان گفت یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و زیربنای سایر علوم قرن حاضر است.

روابط عمومی هنر پیوند سازمان ها و مردم

بهزادی با تأکید بر اینکه روابط عمومی، هنر و علم اجتماعی است که درون و برون دستگاه را به هم پیوند می دهد و هدف و چگونگی کلید برنامه ها را ترسیم می کند، اظهار کرد: روابط عمومی مشاور امین مدیر و کلیه کارکنان دستگاه است و می توان گفت این عرصه حافظ منافع سازمان مربوطه و مردمی است که با آن سر و کار دارند. پس لازم است که مدیر و کارکنان صد درصد به روابط عمومی اعتماد داشته باشند.

مدیر روابط عمومی مجمع نمایندگان استان کرمان بیان کرد: میان مدیر روابط عمومی و مدیریت سازمان نباید فاصله ای وجود داشته باشد؛ در برخی سازمان ها، مدیران روابط عمومی به سختی می توانند با مدیر سازمان ارتباط مستقیم داشته باشند که دلیل این مساله نگرش منفی و نادرست مدیریت آن سازمان نسبت به روابط عمومی است.

وی عنوان کرد: جوامع امروزی در حال گذار به جامعه اطلاعاتی آینده هستند، جامعه ای که در فناوری های اطلاعات و ارتباطات تمامی ابعاد زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد، در همین راستا، روابط عمومی های سنتی را به سوی روابط عمومی های دیجیتال سوق داد و این امر مهم محقق نخواهد شد مگر با ایفای نقش مدیران ارشد سازمان ها که فناوری های جدید را درک کنند و آگاهی مناسب از آن داشته باشند.

بهزادی در پاسخ به این سوال که چه خاطره تلخ و شیرینی از عرصه فعالیت خود دارید، خاطر نشان کرد: از آنجایی که همواره با انگیزه، عشق و علاقه در حوزه روابط عمومی فعالیت کرده ام، هر روز فعالیتم در این حوزه در سازمان های مختلف برایم تجربه و خاطره شیرین بوده است.

فعالیت چند وجهی روابط عمومی ها در جامعه

عبدالرحیم عبدالکریمی مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی استان کرمان است که از سال ۷۵ به صورت حرفه ای روزنامه نگاری را در نشریه بیداری (قدیمی ترین نشریه در حال انتشار ایران) شروع کرد و از آن سال ها تاکنون در جاهای مختلف به عنوان مدیر روابط عمومی فعالیت کرده است که به عنوان نمونه می توان به عضو هیات مدیره و مسئول روابط عمومی خانه مطبوعات، عضو هیات مدیره و مدیر روابط عمومی خانه تشکل های غیر دولتی استان، مسئول روابط عمومی تعاونی مطبوعات جنوبشرق  و… اشاره داشت.

عبدالکریمی از سال ۸۷ و به دعوت مدیرکل وقت بهزیستی استان کرمان به عنوان مدیر روابط عمومی بهزیستی در این مجموعه مشغول به کار شد که در آن مقطع تا اوایل سال ۸۹ که تغییرات مدیریتی در بهزیستی به وجود آمد مشغول به خدمت در روابط عمومی بودم و از آن پس در بخش های دیگر بهزیستی مشغول به کار بوده است و در مهر ماه سال گذشته با تدبیر مدیر کل سازمان به عنوان مدیر روابط عمومی بهزیستی انتخاب شده که هم اکنون در حال فعالیت در این عرصه است.

عبدالرحیم عبدالکریمی در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص اهم فعالیت های نیروها و مدیران روابط عمومی گفت: روابط عمومی یک مجموعه پویا فعال و چابک است که همگام با پیشرفت تکنولوژی، به سمت جلو گام برمی دارد؛ به طور مثال نحوه عملکرد، رفتار و فعالیت خود بنده در سال ۸۸ به عنوان روابط عمومی بهزیستی با امروز که ۱۲ سال از آن روز ها می گذرد، کاملا متفاوت است و به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی استان کرمان با تأکید بر اینکه ما باید به روابط عمومی در جهان امروز به عنوان یک مجموعه هماهنگ کننده و در زمان ساده تر معاون هماهنگی نگاه کنیم، عنوان کرد: روابط عمومی در جهان امروز یعنی روابط عمومی ایجاد پیوند، پیوند میان مردم و مسئولان، پیوند اطلاعات با ارتباطات، پیوند واژه ها و احساسات، روابط عمومی در جامعه امروز یک فعالیت چند وجهی است.

عدم تخصیص ردیف بودجه برای روابط عمومی ها

وی در خصوص مشکلاتی که مدیران روابط عمومی متحمل می شوند، اظهار کرد: در شرایط کنونی با توجه به اینکه اهمیت روابط عمومی برای دولت ها و دولتمردان به اثبات رسیده، اما هنوز ردیف بودجه و اعتباری خاص برای این اداره و یا دفتر دیده نشده و مجموعه ای که مهمترین، خطیر ترین، موثرترین و پرنفوذ ترین بخش یک سازمان است بدون یک ریال بودجه، باید فعالیت اثر بخشی را داشته باشد.

عبدالکریمی ادامه داد: عدم تعریف روابط عمومی در چارت سازمانی اکثر نهادها و ادارات دولتی است که نبود جایگاه مشکلات بسیار مضاعف تری را به فعالان این عرصه تحمیل کرده است و همچنین نبود نیروی متخصص و کارآمد در اکثر ادارات از دیگر مسائل و مشکلات پیش روی مدیران روابط عمومی است.

مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی استان کرمان با اشاره به مطلب فوق ابراز کرد: تمام این موارد باعث شده تا بار اصلی مجموعه روابط عمومی بر دوش مدبر روابط عمومی باشد و اکثریت مدیران روابط عمومی با روزی ۱۸ ساعت کار سخت و طاقت فرسا و پر استرس مواجه هستند و این مسئله در حالی است که اکثر مدیران میانی و پایه، قدر این زحمات و تلاش ها را نمی دانند.

وی در خصوص نقش آفرینی مدیران سازمان ها و نهادهای مختلف جهت تسهیل امور روابط عمومی گفت: کار خبرنگاران با کار ما بسیار شبیه است  و من در هر دو عرصه به صورت حرفه ای کار کرده ام؛ اینکه تلاش کنید، استرس متحمل شوید و طعنه و اذیت ببنید تا بتوانید یک خبر و گزارش واقعی را به اطلاع مردم برسانید و در آخر هم کسی قدر شما را نداند، همه و همه به این دلیل است که جامعه هنوز جایگاه و منزلت تو را نمی داند.

یک مدیر موفق برای ارتقا کار خود چه اقداماتی برای روابط عمومی خود باید انجام دهد؟

عبدالکریمی افزود: در روابط عمومی نیز ماجرا به همین صورت است؛ مطمئن باشید اگر مدیری موفق است و مجموعه تحت مدیریت او، مجموعه اثرگذار در حیطه خود است،۷۰ درصد این مسئله به دلیل وجود یک روابط عمومی خوب، چالاک، باسواد و مجهز به علم روز است.

مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی استان کرمان بیان کرد: مدیر موفق به روابط عمومی خود آزادی عمل، اختیارات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری می دهد؛ او را امین و مشاور ارشد خود می داند به حرف های مدیر روابط عمومی خود اهمیت می دهد و در ازای آن از او کار اثرگذار و به روز می خواهد و مطمئن باشید که اگر این تعامل دوطرفه در مجموعه ای اتفاق بیافتد، آن مجموعه به عنوان یکی از موفق ترین نهاد ها و سازمان های استان و کشور مطرح است.

وی ادامه داد: جالب است بدانید که در همین استان اداراتی هستند که با همین شیوه کم و بیش کار می کنند و بر عکس اداراتی هم هستند که تاکنون یا مدیر روابط عمومی ندارند و یا بیکارترین و بی اثر ترین کارمند مجموعه شان را در روابط عمومی گمارده اند.

عبدالکریمی در پاسخ به این سوال که چه خاطره تلخ و شیرینی از عرصه فعالیت خود دارید، گفت: دنیای روابط عمومی به دلیل گستره فعالیت ها و اتفاقاتی که پیرامون آن می افتد، سرشار از خاطره های خوب، بد، تلخ و شیرین است و برای همین است که روابط عمومی را هنر هشتم نام گذاری کرده اند.

خاطره ای از هنر هشتم

مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی استان کرمان افزود: هرگاه که یک خبر،کلیپ، فیلم و…. که تولید می کنیم و بعد تأثیر مثبت آن را در جامعه می بینیم برایمان شیرین و هرگاه که مجبور به ثبت و ضبط حادثه ای دردناک می شویم برایمان تلخ و زجرآور است، آن هم در مجموعه بهزیستی که دائم با الام، دردها و مشکلات مردم سر و کار داریم.

وی اظهار کرد: در یکی از مراسمات مهم که با حضور وزیر وقت در کرمان برگزار می شد مشغول عکاسی و فیلمبرداری بودم، آن روز تیم روابط عمومی کشور هم به دلیل مشغله از من خواستند تا فیلم مراسم را تهیه و به محض اتمام جلسه برایشان ارسال کنم، همه چیز به خوبی پیش می رفت و با نظم و برنامه ای که با همکاران چیده بودیم خیالمان از بابت همه چیز راحت بود؛ اما بعد از پایان مراسم وقتی به چک کردن دوربین فیلمبرداری پرداختیم با کمال تعجب و تاسف دیدیم که حتی یک ثانیه از مراسم ثبت و ضبط نشده است.

عبدالکریمی ابراز کرد: درحالی که چندین بار دوربین توسط خودم و همکاران چک شده بود و آن روز آنچنان فشار و استرس به بنده و همکاران وارد آمد که نظیر نداشت، آنهم در برابر پایتخت نشینانی که برخی خودشان را برتر از شهرستانی ها می دانند.

مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی استان کرمان خاطر نشان کرد: در پایان از شما و همه همکاران خوبتان تشکر نموده و روز جهانی ارتباطات و هفته ملی روابط عمومی را به همه فعالان این عرصه تبریک عرض می کنم و امیدوارم که روزی روابط عمومی جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1734780
ارسال نظر
نظرات