اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

دست پنهان سودجویان واکسن در انتشار سرمقاله مشترک ۷ روزنامه!/ القاء خطر بحران واکسیناسیون در زمان حل بحران!

دست پنهان سودجویان واکسن در انتشار سرمقاله مشترک ۷ روزنامه!/ القاء خطر بحران واکسیناسیون در زمان حل بحران!
همزمان با ورود دومین محموله بزرگ واکسن به کشور، هفت روزنامه اصلاح طلب، طی سرمقاله ای مشترک با بحرانی خواندن وضعیت کرونا در کشور، از روحانی خواستند، کمیته‌ای متشکل از دستگاه های مسئول و بخش خصوصی برای تامین واکسن تشکیل دهد؛ اقدامی که در ادامه برخی تلاش ها برای سودجویی واردکنندگان خصوصی واکسن تعریف می‌شود.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح امروز در حالی دست های پنهان سودجویان در قواره سرمقاله ای مشترک از آستین هفت روزنامه کثیر الانتشار کشور به در آمد؛ که دومین محموله میلیونی واکسن کرونای خریداری شده از طریق ساز و کار کوواکس تحویل ایران شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 این محموله که شامل یک میلیون و 452 هزار دوز واکسن کرونا از کشور ایتالی بود ساعتی پیش از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد و تحویل نماینده وزارت بهداشت شد. به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، در پروازی دیگر یک میلیون دوز واکسن دیگر وارد کشور می شود که در مجموع امروز دو میلیون و 452 هزار دوز واکسن به ایران می رسد.

,

افزایش حجم واکسن های وارداتی از سویی و تولید چشمگیر واکسن از سوی چند شرکت داخلی، گویا امید بسیاری را برای انحصار واردات واکسن به نام بخش خصوصی ناکام گذاشت.

,

سرمقاله مورد بحث روزنامه های مورد اشاره که عموما وابستگی پیدا و پنهانی به جریان اصلاحات دارند، با این هدف که پس از انتشار متهم به تشویش اذهان عمومی و ایجاد بحران نشوند، با فرار رو به جلو اینگونه آغاز میشود:

,

«روزگاری نه‌چندان دور، مطبوعات از به‌کار‌بردن کلمه بحران در تیترهای خود پرهیز می‌کردند مبادا به اضطراب مردم بیفزایند؛ اما اکنون این کلمه، عادی‌ترین و پرکاربردترین واژه در نشریات است.»

,

 

,

, ,

 

,

در ادامه نویسنده مقاله با لحنی ناصحانه ادمه پیدا می‌کند و با توسل به شیوه یکی به میخ و یکی به نعل زدن احوال خوب و زندگی جاری و بی دغدغه غرب را بازگو و بیچارگی و آشفتگی اقتصادی کشور را به احوالات غرب الصاق میکند.

,

این مقاله در ابتدا اینگونه آغاز می شود:

,

«در ماه‌های نخست هجوم این ویروس مرگ‌بار، پیشرفته‌ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان نیز در مقابل پیش‌بینی‌ناپذیری این موج، خلع سلاح شدند؛ اما چند ماه است آن آشفتگی اولیه کم‌کم جای خود

,

را به برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران کرونا داده و در بسیاری از کشورها، بارقه‌ای از امید نمایان شده‌ است.» 

,

این شیوه آشنا یادآور غائله نظام پزشکی در جریان اعتراض به عدم واردات واکسن و شکل گیری هشتک واکسن بخرید است.

,

نکته بعد نقض توصیه های اکید اطباء و متخصصان علوم پزشکی است که بارها توصیه کرده اند رعایت پروتکل های بهداشتی اولین و موثرترین راه پیشگیری و مقابله با بیماری و قطع زنجیره انتقال است. در این توصیه ها بارها از متخصصان داخلی و خارجی خوانده ایم و شنیده ایم که افراد پس از واکسینه شدن هم ملزم به رعایت پروتکل ها به ویژه استفاده از ماسک تا اطلاع ثانوی می باشند. ضمن آنکه اگر نویسنده مقاله با آمار جاهنی همه گیری کرونا

,

که روزانه منتشر می شود نگاهی بیندازد می تواند به این نتیجه برسد که وضعیت بحران کرونا در کشور ما نسبت به سایر کشورهای اروپایی چگونه است و این بارقه امید در کشورهای اروپایی نمایان شده یا کشور ما ؟    

,

در نقض توصیه جامعه پزشکی در مقاله مذکور آمده :

,

«...در ماه‌های نخست این بحران، قرنطینه تنها راه‌حل بود؛ اما با ورود واکسن به چرخه تولید و توزیع در جهان، شهرها کم‌کم از قرنطینه خارج شدند و زندگی اگرچه با شکلی کاملا متفاوت از گذشته، از سر گرفته‌ شد...»

,

به عبارتی این مقاله تزریق واکسن را پایان کرونا برای افراد واکسینه شده می داند. با این وصف سوال این است که نویسنده مقاله (که عکس قاعده جاری مطبوعات نام و نشانی از وی یافت نشده) کیست و کدام شأن و شخصیت پزشکی چنین مانیفستی را به وی الهام کرده که خود بزرگترین خیانت به تلاش پزشکانی است که سعی دارند رعایت پروتکل ها پس از واکسیناسیون عمومی را هم در جامعه نهادینه کنند. 

,

در ادامه مقاله مزبور آمده: «...اکنون آشکار شده که واکسیناسیون سریع توده‌های مردم، تنها راه مهار این بیماری و بازگشت جامعه به زندگی متعارف و به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد است...»

,

در واقع نویسنده سعی دارد احساسات مخاطب را در رابطه با روند کند واکسیناسیون تحریک  کند و این انگاره را به وجود بیاورد که عزمی همگان برای انجام واکسیناسیون لازم است. ضمن آنکه گویا زمان مورد نقد از بازه شروع کرونا آغاز شده؛ چرا که وی سعی دارد اقتصاد زمینگیر کشور را به ظهور این بیماری پیوند بزند؛ در حالیکه آغاز این زمینگیر شدن ها و وضعیت نابسامان اقتصادی قبل از 15 ماهی که از ظهور کرونا می گذرد دست کم به شش سال گذشته برمیگردد!

,

در نهایت نقطه عطف مقاله در جایی رقم می خورد که میگوید: « ما از تأثیر تحریم‌های ظالمانه بر میزان کارکرد نهادهای متولی سلامت جامعه مطلعیم‌....اخبار و اطلاع‌رسانی متناقض درباره واردات واکسن، نشان از تشتت در نظام تصمیم‌گیری در مورد این مسئله حیاتی دارد. در‌حالی‌که رئیس‌جمهوری خواستار رفع تمامی موانع برای واردات واکسن می‌شود، تعلل نهادهای مجری، این نگرانی را به وجود آورده است که مبادا اراده و تصمیم واحدی در این زمینه وجود نداشته‌ باشد. این در حالی است که بخش خصوصی نیز عدم توفیق خود را در حوزه واردات نه به دلایل خارجی بلکه به موانع داخلی نسبت می‌دهد...»

,

در پاراگراف بالا عباراتی مانند «تعلل نهادهای مجری» و اشاره به ناکامی بخش خصوصی در عدم توفق خود در رابطه با واردات واکسن که به موانع داخلی نسبت داده می شود، با هدف فرافکنی آمده؛ چرا که این عبارات دقیقا به ردکردن برخی از شرکت ها و افراد حقیقی و حقوقی از سوی برخی نهادها از جمله سازمان غذا و دارو مربوط میشود.

,

بطور خلاصه این پیام از مقاله مذکور به مخاطب منتقل می شود که رئیس جمهور کشوری درگیر تحریم، خواستار رفع تمامی موانع برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی می‌شود، اما تعلل نهادهای

,

مجری و تشتت در نظام تصمیم گیری مانع واردات است.

,

اما واقع امر و دلخوری اصلی این نوشتار این است که چرا دستگاه های نظارت کننده که باید در اوج فساد و رانت خواری و خیانت به بیت المال، صلاحیت شرکت های داوطلب در امر واردات واکسن را تأیید کنند، چوب لای چرخ سوءاستفاده اینچنین شرکت‌ها شده اند؟

,

نظام تصمیم گیرنده در این مقاله اگر ستاد مقابله با کرونا باشد، تنها در رئیس جمهور خلاصه نمی شود، چرا که به جز رئیس جمهور و وزیر بهداشت، 15 شخصیت برجسته از دستگاه های مختلف لشکری و کشوری و دولتی و غیر دولتی باید در رابطه با رفع نیازها تصمیم گیری کنند؛ اما نویسنده مقاله معترض و دلگیر است که چرا در مورد شرکت های داوطلب اعتبار سنجی شده است؟

,

با این اوصاف سوالی که مطرح می شود این است که چرا این مقاله در این بازه زمانی نوشته شده است؟ یعنی زمانی که به رغم تلاش پنهان نویسنده مقاله برای القای بحران کرونا به مخاطبان، بر عکس در حوزه واکسیناسیون زمان حل بحران است، نه تشدید بحران؛ چرا که با مهار و به پایان رسیدن موج چهارم و کاهش آمار جان باختگان و مبتلایان کرونا، مشکل واردات واکسن از سبد کواکس هم در حال مرتفع شدن است.

,

به این معنا که همسو با اخبار امیدوار کننده ای که در رابطه با تولید واکسن داخلی به گوش می رسد، شمار واکسن های خریداری شده و وارداتی هم رشد چشمگیری داشته، در این رابطه کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو شامگاه روز گذشته ( یکشنبه 26 اردیبهشت ماه) خبر داد که « امشب دو محموله واکسن کرونا از یک منبع یک میلیون دوز و از کوواکس یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور می‌شود و به تدریج تا پایان خرداد بیش از ۱۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور خواهد شد. وزارت بهداشت کشور هم الحمدلله با کواکس به تفاهم خوبی رسیده اند.»

,

سوال بعدی این است که چرا این مقاله همزمان با مذاکرات وین منتشر شده؟ در واقع نویسنده گذشته از آنکه سعی دارد مردم را در جریانی با خود همسو کند که مثلا در هشتک بعدی افراد و سازمان هایی که پرونده داوطلبان واردات واکسن را زیر ذره بین گذاشته اند متقاعد کنند که با آنها کنار بیایند تا نورچشمی ها به نام واردات واکسن ارز دولتی گرفته و اگر شد واکسن وارد کنند و اگر نشد محصولی پرسود تر و در نهایت اگر هم هیچ محصولی وارد نشد، بیخیال شوند.

,

ضمن آنکه در هدف بعدی و شاید هشتک بعدی سیگنال های شان را به مردم بدهند که کوتاه آمدن پا تیم مذاکره کننده در وین که موجب برداشتن تحریم ها به هر شرط و شروطی شود، وضعیت کشور به ویژه اقتصاد زمین خورده‌ای که مقصر اصلی آن معلوم است، پویا و فعال شده و بارقه امیدی که در غرب می تابد به ما هم خواهد تابید و به یمن توافق ژنو، همه چیز از جمله واکسن در کشو فراوان شده و هرگز کسی از این بیماری آسبی نخواهد.  

,

نکته آخر اینکه به یکباره هفت روزنامه همسو با یک جریان سیاسی در یک بازه زمانی همه با هم احساس خطر می کنند و تصمیمی به نشر سرمقاله ای میگیرند که مفاهیم موجود در این مقاله گذشته از مطامع شخصی و اقتصادی، تمام توصیه های پزشکی را به سخره گرفته و  تصویری که از وضعیت کرونا ارائه می‌دهد برعکس ماهمیت و هویت رسانه ای خود، وضعیتی کاملا متناقض است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه