اخبار داغ

محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی در آذربایجان‌شرقی؛

پناهِ "خانه احسان" برای محرومین/ شعار "هر خانه، یک کارگاه" در شهرستان ممقان محقق شد

پناهِ "خانه احسان" برای محرومین/ شعار "هر خانه، یک کارگاه" در شهرستان ممقان محقق شد
بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی در یک سال گذشته قدم‌های بسیار خوبی در حوزه اشتغالزایی و محرومیت زدایی برداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،  صبح یکی از روزهای اردیبهشت، اصحاب رسانه با مسئولین بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی همراه می‌شوند تا از خدمات و فعالیت‌های یک سال اخیر این سازمان گزارشی تهیه کنند. گزارشی که با دادن آمارها تکمیل نمی‌شود و باید از نزدیک لمس کرد که بسیج سازندگی استان چه گام‌هایی در حوزه محرومیت‌زدایی، اشتغالزایی و کمک‌های مومنانه برمی‌دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

مقصد اول شهرستان ممقان است؛ شهری که به پایتخت نخود و نخودچی جهان معروف است. تعداد کارگاه‌های پخت و فرآوری نخود در این شهر اگر بیشتر از تعداد خانه‌های این شهر نباشد کمتر هم نیست و پخت و فرآوری نخود یکی از اصلی‌ترین شغل مردم این شهرستان است. بیشتر کارگاه‌های این شهر به صورت کارگاه‌های کوچک درآمده و در آنها از سه تا ۱۰ نفر مشغول به کار هستند.

,

پایتخت نخود و نخودچی جهان

, پایتخت نخود و نخودچی جهان,

جواد اژدری، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار و نخود ممقان در گفت‌وگو با خبرنگاران به ویژگی‌های تولیدی این شهرستان اشاره کرده و می‌گوید: ممقان در دنیا دومین تولیدکننده و فرآوری کننده نخودچی است و ۱۳۰۰ کارگاه نخودچی در این شهرستان مشغول به کارند و ۱۰۰ هزار تن تولید دارند.

,

وی با اشاره به اینکه نخود و نخودچی ممقان به کشورها و استان‌های دیگر صادر می‌شود، عنوان می‌کند: ۴۰ درصد تولید ما به سایر استان‌ها و به ویژه استان‌های زیارتی صادر می‌شود اما به اکثر کشورهای دنیا به ویژه کشورهای همسایه هم صادرات داریم، به خاطر تحریم‌ها نخود و نخودچی ممقان از طریق کشورهای خلیج فارس به اروپا و آمریکا هم صادر می‌شود. از این مسیر حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار دلار صادرات داشته‎‌ایم.

,

, ,

 

,

کارگاه پخت و فرآوری نخود

,

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار و نخود ممقان در پاسخ به این سوال که چند نفر در این شغل مشغول به کار هستند، توضیح می‌دهد: فقط در ممقان ۸ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و به صورت غیر مستقیم هم تمام آجیل فروشان کشور که دو میلیون نفر هستند،نخود ممقان را می‌فروشند. مشکل اشتغال در ممقان نداریم و از شهرهای دیگر هم برای کار به اینجا می‌آیند.

,

وام بسیج سازندگی به کارگاه‌های کوچک

, وام بسیج سازندگی به کارگاه‌های کوچک,

وی در خصوص کمک‌های بسیج سازندگی به کارگاه‌های پخت و فرآوری نخود ممقان می‌گوید: بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی در حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان به کارگاه‌های مختلف نخود ممقان وام داده است که هر کارگاه تقریبا ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان وام دریافت کرده اما امسال هم به حمایت بسیج سازندگی نیاز داریم.

,

مقصد بعدی روستاهای شهرستان آذرشهر است؛ روستاهایی که یا بسیج سازندگی در آنها برای محرومین خانه ساخته و یا با کمک بسیج سازندگی صندوق‌هایی برای تامین وام به اهالی محل ایجاد کرده‌اند. بازدید از دو خانه‌ی ساخته شده توسط بسیج سازندگی نشان می‌دهد که این خانه‌ها نه تنها درمتراژ بالایی ساخته می‌شوند بلکه اصولی‌ساز بوده و به زیباترین شکل ممکن هم ساخته شده‌اند.

,

سرهنگ دوم پاسدار جواد رحیم زاده در بازدید از خانه‌‌‌های احسان که توسط گروه‌های جهادی و با همراهی خیّرین ساخته شده اند، می‌گوید: صفر تا صد این خانه‌ها توسط گروه‌‌‌های جهادی ساخته شده و بعضی از این خانه‌ها مخصوص افرادی است که تحت پوشش هیچ کدام از نهادهای حمایتی نیستند.

,

پناهِ “خانه احسان” بر محرومین

, پناهِ “خانه احسان” بر محرومین,

وی ادامه می‌دهد: تاکنون ۳۰ واحد خانه احسان احداث شده و برای امسال نیز حدود ۱۰۰ خانه را در نظر گرفته ایم و اعلام آمادگی کرده‌ایم تا برای افراد تحت پوشش که توانایی ساخت خانه ندارند نیز خانه احداث کنیم. ما برای کسانی خانه درست می‌کنیم که واقعا محرومند و توان ساخت سرپناهی ندارند.

,

, ,

 

,

ساخت خانه برای خانواده دارای دو کودک معلول

,

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه آذرشهر درباره مساله اشتغالزایی هم می‌گوید: کسی نمی‌تواند در آذرشهر ادعا کند که من کار می‌خواستم و کاری برای من نبود زیرا ما تمام کسانی را که برای کار مراجعه می‌کنند به کارخانه‌های شهرک سلیمی‌معرفی می‌کنیم و خودمان هم ضامنشان می‌شویم. همچنین برای خانم‌ها هم شغل‌های نیمه وقتی مانند برداشت گل محمدی و سیر داریم.

,

مقصد بعدی پایگاه بسیجی است که این روزها با کمک بسیج سازندگی صندوق وامی‌ایجاد کرده‌اند که هم اعضای و هم دریافت کنندگان وام اهالی روستا هستند. خانم رضایی مسئولین این صندوق درباره تشکیل این صندوق عنوان می‌کند: سال ۹۷ این صندوق با حمایت بسیج سازندگی و با عضویت ۳۰ نفر و با سپرده یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تشکیل شد؛ البته در ابتدا بخاطر بدبینی که به موضوع تعاونی‌ها ایجاد شده بود کسی برایاین مساله پیش قدم نشد اما بسیج سازندگی مردم را توجیه کرد که همه کارها دست مردم خواهد بود.

,

صندوق وام مردمی‌برای حل مشکلات

, صندوق وام مردمی‌برای حل مشکلات,

وی با اشاره به نحوه وام این صندوق می‌گوید: اعضا می‌توانندپنج برابر سپرده خودشان را وام بگیرند و این وام سود هم ندارد، البته وام فقط برای افراد ضعیف است و مثلا کسی نمی‌تواند ده میلیون تومان گذاشته و ۵۰ میلیون وام بردارد بلکه وام برای مبالغ کمتر و افراد ضعیفتر است. این صندوق امروز ۲۰۰ نفر عضو دارد و کل سپرده هم ۴۰۰ میلیون بود که ۳۳۷ میلیون وام داده شده است.

,

خانم رضایی درباره نقش بسیج سازندگی در ایجاد این صندوق اظهار می‌کند: بسیج سازندگی تا به امروز حتی یک ریال هم به این صندوق نداده بلکه نقش بسیج سازندگی حمایت از ایجاد و ادامه راه صندوق بوده تا مردم با اعتماد به این صنوق مشکلات خودشان را حل کنند. تمام سپرده‌ها مردمی‌است و وام هم به همین سپرده گذاران داده می‌‎شود و بسیج سازندگی هم ما را در اداره صندوق حمایت می‌کند.

,

بسیج سازندگی جورِ دولت را می‌کشد

, بسیج سازندگی جورِ دولت را می‌کشد,

مقصد بعدی این سفر،  شهر سردرود، پایتخت جهانی فرش دستبافت بود. پایتخت فرشی که به گفته رئیس اتحادیه تابلو فرش سردرود این روزها با حمایت‌های بسیج سازندگی به کار ادامه می‌دهد و خبری از کمک‌های دولتی نیست. هادی ابری، رئیس اتحادیه تابلو فروش سردرود درخصوص وضعیت تابلو فرش سردرود توضیح می‌دهد: با شیوع کرونا باشعار در خانه بمانیم در خانه ببافیم کار را تعطیل نکردیم و در این مدت هم تنها حمایت بسیج سازندگی را داشتیم و دولت هیچ حمایتی از ما نکرده است.

,

وی ادامه می‌دهد: بسیج سازندگی وام‌‌‌های ۱۰ تا ۱۵میلیونی به بافندگان داده و در بخش معرفی و ساخت تیزر برای تابلو فرش کمک‌های زیادی کرده است. وقتی سردار زهرایی با همین بافندگان نشسته و حرف‌هایشان را شنید برای تمام کارگران دلگرمی‌بزرگ شد، البته این کارها وظیفه دولت بود اما بسیج سازندگی آن را به دوش می‌کشد.

,

, ,

 

,

کارگاه قالی بافی در سردرود

,

ابری با اشاره به میزان اشتغالزایی تابلو فرش سردرود می‌گوید: سردرود بیکار ندارد بلکه برای ده برابر جمعیت خود اشتغالزایی کرده و این مساله در هیچ کجای ایران دیده نمی‌شود. سالهای قبل دستمزد بافندگان به قدری کم بود که خجالت می‌کشیدند بگویند که ما بافنده فرش هستیم اما امروز افرادی در همین کارگاه‌ها هستند که سه برابر قانون کار حقوق می‌گیرند و به شغلشان افتخار می‌کنند.

,

وی در خصوص وضعیت صادرات تابلو فرش عنوان می‌کند: میزان صادرات فرش به دلیل شرط بازگشت ارز به شدت کاهش یافته زیرا برخی فرش‌های ما در گالری‌ها جهان سالها زمان می‌برد فروخته و پول آن برگردانده شود. متاسفانه دولت با این کار جلوی صادرات را عملا گرفته است و به همین خاطر مشکلات زیادی به وجود آمده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه