اخبار داغ

از کمبود تا گرانی نهاده‌ها و عدم برنامه‌ریزی برای آینده؛

مشکلات ادامه‌دار دامداران بنابی/ تا انقراض نسل گاو فاصله‌ای نداریم

مشکلات ادامه‌دار دامداران بنابی/ تا انقراض نسل گاو فاصله‌ای نداریم
دامداری در بناب با نهاده‌های دامی گران صرفه‌ اقتصادی برای دامدار ندارد و دامداران دامهای خود را حتی دامهای مولد و شیری را به دلیل مشکلات مدیریتی روانه کشتارگاه می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از انعکاس بناب،  دامداری سهم مهمی در توسعه روستایی و کشاورزی ایفا می‌نماید، این بخش تولیدکننده، ارتقاءدهنده سطح تولیدات زراعی و فراهم‌کننده خدمات و کالاهای اقتصادی مازاد و درآمد نقدی است که معمولاً دام به عنوان منبع اصلی تأمین سرمایه خانوارهای کشاورزی به حساب می‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انعکاس بناب,

این روزها حرفه دامداری شهرستان بناب با توجه به خشکسالی در سال جاری، تعطیلی بازار هفتگی در ایام محدودیت ها و گرانی شدید نهاده های دامی حال و روز خوشی ندارد و با مشکلات بسیار دست به گریبان است تنگناهایی که به گفته دامداران، امان آنان را بریده و به مانع بزرگی برای استمرار فعالیت در این بخش تبدیل شده است به طوری که دامداران در تامین علوفه مورد نیاز دامهای سبک و سنگین خود با تنگناهای بسیار مواجه هستند و بسیاری از آنها دامهای خود و حتی دامهای مولد و شیرده را به دلیل افزایش هزینه های دامپروری روانه کشتارگاه می کنند.

,

با توجه به مشکلات ذکر شده و عدم فروش دام بدلیل بسته بودن بازار هفتگی  در محدودیت های کرونایی، دلالان و واسطه ها دام های مولد و شیرده را جهت مصرف گوشتی روانه کشتارگاه نموده و نسلی از این نعمت های الهی و تولید محصولات لبنی را به انقراض می کشانند که در روزهای آتی شاهد فاجعه  بزرگی از کمبود لبنیات و حتی خود دام خواهیم شد که اخیرا این اتفاق در تولید مرغ و تخم مرغ، مردم و کشور را دچار مشکلات فراوانی نمود.

,

دامداران شهرستان بناب مشکلات کمی ندارند، از تلاطم قیمت‌ها، گرانی خوراک، عدم ثبات بازار، کمبود برخی نهاده‌ها و … اما وقتی پای حرف‌هایشان می‌نشینی صحبت از مشکلاتی می‌شود که شاید همتی بر آن میشد امروز هیچ کدام از آنها وجود نداشت.

,

اخیرا پیام های زیادی از طرف مردم پرتلاش شهرستان به پایگاه خبری انعکاس بناب ارسال شده است که در این راستا یکی از دامداران  طی گفتگو با خبرنگار انعکاس کمبود شدید علوفه و گرانی نهاده های دامی را از تنگناهای مهم دامداران این شهرستان از جمله دامداران سنتی ذکر کرد و گفت: این امر توان ادامه فعالیت را از آنان سلب کرده و به دغدغه بسیار مهمی تبدیل شده است.

,

یکی دیگر از دامداران بنابی در این گزارش اظهار داشت: مشکلاتی نظیر کمبود شدید و گرانی نهاده های دامی موجب شده است دامداری برای فعالان این بخش دارای صرفه اقتصادی نباشد و به تدریج فعالان این بخش دامهای خود و حتی دامهای مولد را روانه کشتارگاه کنند.

,

دامداری از مشکلات کنونی چنین گفت: دیگر دست و پنجه نرم کردن با دلالان از توان دامداران بیرون است زیرا محصولات و خود دام  را به مفت هم نمی خرند، گوشتی که قصابی از دامدار می خرد به قیمت تمام شده نیست و باید گفت دراین زمینه هم قیمت ها به هیچ وجه به نفع دامدار نیست.

,

دامدار دیگری نیز در گفتگو با خبرنگار انعکاس افزود: با توجه به بیکاری شدید در جامعه و داشتن تحصیلات عالی اینجانب به امید صرفه اقتصادی وارد عرصه دامپروری شدم و بصورت قرض چندین میلیون ریال از سرمایه را در این بخش سرمایه گذاری کردم ولی ججم مسائل و مشکلات توان ادامه کار را از من گرفته است.

,

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل مهم در افزایش این معضلات، تخصص نداشتن برخی دست اندرکاران و متولیان در عرصه نظارت و توزیع این بخش و وجود رانت و تخلف در عرصه توزیع نهاده های دامی یارانه ای است و مجموع این مسائل موجب می شود این نهاده ها به دست دامداران نرسد.

,

فرد فعال دیگری که در این زمینه مشغول است گفت: دامداری ها یکی یکی دارد خالی می شود و اندک دامدارانی که در صحنه مانده اند هم با توجه به خریده نشدن شیر و گرانی علوفه کم کم با فروش دام هایشان به خیل عظیم مصرف کنندگان می پیوندند.

,

وی افزود: دامداران زیر بار خرید آذوقه گران دام هایشان مانده اند و دریغ از مسئولی که بیاید و بپرسد که چرا گاودار بنابی ۶۰ راس گاو خود را فروخته و به در آغلش قفل زده است؟ چرا مسئولان پیگیر کلاهبرداری دلالان زالو صفت نیستند؟ چرا کشاورز و دامدار بنابی با داشتن آب و زمین کشاورزی باید مجبور باشد ۵۰ راس گاو خود را با نازل ترین قیمت و به قسط بفروشد که بعد از فروش هنوز دلهره آن را داشته باشد که آیا برج ۱۰ چک آن خریدار پاس خواهد شد یا نه؟

,

برای این که عمق فاجعه به خوبی لمس شود باید از نزدیک رفت و دید که دامداری چگونه در شهرستان بناب فلج شده است، دامداری داریم که از روستایی که در آن گاوداری داشته روزی ۲ تن شیر تولید و صادر می کرده است ولی درحال حاضر تمام شیری که دارد به ۲۰۰ کیلو هم نمی رسد زیرا مجبور شده است به دلیل نبود بازار  و آذوقه، دام یا همان سرمایه اش را به دلالان با چک مدت دار فروخته و روانه کشتارگاه می کنند که چندی بعد نسلی از گاو را پیدا نخواهیم کرد.

,

حال اگر مسئولین به این مساله توجه ویژه‌ای نکند و تدبیر لازم صورت نپذیرد، در روزهای آینده عرضه گوشت قرمز هم به بحران امروزی مرغ تبدیل خواهد شد و علیرغم پتانسیل‌های بالای تولید در کشور مجبور به واردات حجم بیشتری از گوشت قرمز  و لبنیات خواهیم شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه