اخبار داغ

آتش زدن پسماند مزارع تهدیدی جدی است؛

باوری غلط که بلای جان محیط زیست می شود

باوری غلط که بلای جان محیط زیست می شود
این روزها با آتش زدن پسماند کشاورزی شعله آتش به جان مزارع گندم سرپلذهاب افتاده! این باور غلط خسارات بسیاری به بار آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بازی دراز این روزها با شروع فصل برداشت گندم در شهرستان‌ سرپل ذهاب، آتش زدن‌ پسماند های مزارع کشاورزی دغدغه ای مهم شده؛ چرا که آتش زدن کاه و کلش باقی مانده، باعث شعله ور شدن آتش به سَمت گندم های درو نشده، شده و خسارات بسیاری به بار می آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بازی دراز,

کشاورزان به جای اینکه حاصل دسترنج خود را برداشت کنند اغلب برای خاموش کردن آتش مزارع گندم خود نگرانند و این موضوع مهمی برای منطقه شده است.

,

این عامل آتش زدن، یا انسانی و عمدی بوده یا کشاورزان برای از بین بردن بقایای مزارع خود آتش روشن می کنند و این عدم آگاهی، مشکلات بسیاری به بار آورده است.

,

آتش زدن پسماند مزارع کشاورزی مواد معذی خاک را از بین می برد

, آتش زدن پسماند مزارع کشاورزی مواد معذی خاک را از بین می برد, آتش زدن پسماند مزارع کشاورزی مواد معذی خاک را از بین می برد,

اردشیر نورمحمدی در گفتگو با خبرنگار بازی دراز اظهار داشت: با توجه به کاهش چشمگیر نزولات جوی و افزایش احتمال آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی در مزارع و مراتع شهرستان، انجام اقدامات پیشگیرانه و توجه به هشدارها ضروری است.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرپلذهاب گفت: کشاورزان با یک باور غلط و دیرینه پس از برداشت محصول خصوصاً گندم و جو، کاه و کلش مزارع خود را آتش می ‌زنند که بی‌شک خسارت‌ های جبران‌ ناپذیری به محیط‌ زیست منطقه وارد می‌کند.

,

, ,

وی افزود: آتش زدن پسماند مزارع کشاورزی باعث تخریب ساختار فرسایش خاک، کاهش مواد آلی و میکرو اورگانیسم‌ها و کاهش بازده چرخه تولید با تاثیرات منفی بر سایر بخش‌های اکوسیستم و همچنین خطر انداختن امنیت غذایی کشور، خسارات فراوانی را به محیط زیست و مردم وارد می‌کند.

,

نورمحمدی افزود: همچنین به دلیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک با از بین بردن مواد مغذی آن و افزایش ضریب آسیب پذیری محصول در برابر آفات، بیماری‌ها، سرما و گرما به دلیل کاهش مواد آلی خاک، کاهش نفوذپذیری و افزایش فرسایش خاک و در نتیجه بالا رفتن مصرف کودهای شیمیایی را در پی دارد.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب از ممنوعیت قانونی سوزاندن کاه و کلش در مزارع خبر داد و گفت: با آموزش چهره به چهره کشاورزان، پخش پوستر، نصب بنر، با همکاری ادارت منابع طبیعی و محیط زیست انتظار می رود کشاورزان نکات لازم حتما رعایت کنند و تابع قانون باشند.

,

, ,

آتش زدن پسماند های محصولات کشاورزی مزارع خصوصا ˝ گندم و جو برابر ماده 20 'قانون هوای پاک' خلاف قانون است

, آتش زدن پسماند های محصولات کشاورزی مزارع خصوصا ˝ گندم و جو برابر ماده 20 'قانون هوای پاک' خلاف قانون است, آتش زدن پسماند های محصولات کشاورزی مزارع خصوصا ˝ گندم و جو برابر ماده 20 'قانون هوای پاک' خلاف قانون است,

در ادامه سرپل ذهاب سعید زریری  به خبرنگار بازی دراز گفت: آتش زدن پس مانده های محصولات کشاورزی مزارع خصوصا ˝ گندم و جو برابر ماده 20 'قانون هوای پاک' خلاف قانون بوده و طبق قانون با متخلفان به عنوان مجرم برخورد قضایی صورت می گیرد.

, بازی دراز ,

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب افزود: جهاد کشاورزی بیش از گذشته در بحث آموزش و آگاهی بخشی و ترویج جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش به کشاورزان باید تلاش کند.

,

, ,

در پایان خبرنگار بازی دراز به سراغ جمعی از کشاورزان روستای آینه در بخش مرکزی شهرستان رفته تا دلیل آتش زدن مزارع را جویا شود که کشاورزان آتش‌زدن کاه و کلش گندم، کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی عنوان کردند ولی غافل از اینکه به کار بردن تناوب زراعی صحیح و استفاده مناسب از سموم نتیجه‌ای بسیار مطلوب‌تر دارد.

, بازی دراز ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه