اخبار داغ

گفت و گو با سردبیر و مدیر مسئول مجله اقتصادی برندآفرین:

ماندگاری نوشتار در ذهن مخاطب تاثیرگذاری بیشتری دارد

ماندگاری نوشتار در ذهن مخاطب تاثیرگذاری بیشتری دارد
نخستین روزنامه چاپی ایران، در دوره سلطنت محمد شاه قاجار و توسط شخصی به اسم میرزا صالح شیرازی در تهران تاسیس و انتشار یافت و بسیاری از تشکل ها و نهادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و ... برای انتشار خبر، مطلب و بیانیه و دیگر عناوین نیاز به یک کانال ارتباطی با مخاطبان خود دارند و یکی از مهمترین کانال های ارتباطی با مخاطبین، از گذشته تا الان نشریه بوده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همان طور که اطلاع دارید بسیاری از تشکل ها و نهادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و ... برای انتشار خبر، مطلب و بیانیه و دیگر عناوین نیاز به یک کانال ارتباطی با مخاطبان خود دارند. و یکی از مهمترین کانال های ارتباطی با مخاطبین، از گذشته تا الان نشریه بوده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
البته امروزه با وجود پلتفرم های دیجیتالی، بسیاری از افراد در تلاش هستند مطالب خود را در این بستر گسترش دهند و یا به صورت تلفیقی رسانه گیشه ای را در کنار وب سایت و شبکه های اجتماعی توسعه دهند. 
,
در این مطلب گفت و گویی با سید محمد مهاجر نویسنده و پژوهشگر اقتصادی، سردبیر و مدیرمسئول نشریه برندآفرین ( ماهنامه تخصصی در حوزه مدیریت و اقتصاد - شاپا ISSN : 2717-0683 ) و پایگاه خبری سی نیوز داشته ایم که شما را به آن دعوت می کنیم. 
,
 
,
سید محمد مهاجر متولد 1362 در اصفهان و دارای دکترای مدیریت از دانشگاه آزاد و صاحب دهها مقاله علمی و اقتصادی است که مشروح مصاحبه ما را با وی  در ادامه می خوانید. 
,
 
,
سوال نخست خود را از اینجا شروع می کنیم که اصولا نشریه در ایران از چه سالی و با چه هدفی به وجود آمد؟ 
, سوال نخست خود را از اینجا شروع می کنیم که اصولا نشریه در ایران از چه سالی و با چه هدفی به وجود آمد؟ ,
پیش از هر مطلبی باید بگویم که متاسفانه بروز و ظهور نشریه در ایران حداقل تا چند دهه اول حیات خود اهداف سیاسی داشته است و در اختیار افراد و طبقه خاصی از قدرت و یا حاکمیت وقت بوده است. براساس اسناد و مدارک موجود نخستین روزنامه چاپی ایران، در دوره سلطنت محمد شاه قاجار و توسط شخصی به اسم میرزا صالح شیرازی در تهران تاسیس و انتشار یافت. این نشریه در ابتدا که به صورت ماهانه منتشر می شد، دارای نام خاصی نبود و به «کاغذ اخبار» معروف شده بود. البته میرزا صالح شیرازی از جمله جوانهایی بود که در زمان فتحعلی شاه به همت فرزند او عباس میرزا که نایب‌السلطنه بود، برای تحصیل علوم جدید به انگلستان اعزام شده بود تا ضمن تحصیل در این کشور با فن چاپ نیز آشنایی پیدا کند. 
,
 
,
در واقع میرزا صالح شیرازی نخستین شخصی بود که فعالیت روزنامه نگاری را در ایران بنیاد گذاشت؟ 
, در واقع میرزا صالح شیرازی نخستین شخصی بود که فعالیت روزنامه نگاری را در ایران بنیاد گذاشت؟ ,
بله. طبق اسناد و مدارک موجود، میرزا صالح شیرازی بعد از بازگشت از انگلستان، نخستین روزنامه را در حکومت قاجار دایر کرد. این روزنامه در دو برگ بزرگ با چاپ سنگی منتشر می ‏شد. اینکه این نشریه تا چه سالی چاپ و منتشر می‌شد به طور دقیق معلوم نیست. ولی بسیاری از مورخین معتقد هستند این روزنامه حداقل سه سال منتشر شده است. تنها نسخه موجود از روزنامه کاغذ اخبار، در موزه بریتانیا نگهداری می‏شود. 
,
 
,
حکومت پهلوی چه نگاهی به نشریات داشت؟ 
, حکومت پهلوی چه نگاهی به نشریات داشت؟ ,
در جریان مشروطه نشریات زیادی توسط افراد بلندپایه سیاسی منتشر شد و زمانی که رضا شاه به قدرت رسید، بیشتر نشریات تعطیل شدند. در زمان حکومت پهلوی دوم با فضای نیمه بازی که به فعالان این عرصه داده شد، نشریات متعددی انتشار پیدا کرد. اما کمتر نشریه ای به صورت تخصصی به حوزه اقتصاد می پرداخت. در جمع بندی کلی تاریخ مطبوعات ایران باید گفت که در دورهٔ قاجار مطبوعات، ابزاری در جهت حمایت از دولت آن زمان بود. ولی روزنامه هایی نیز بودند که به نقد دولت های وقت می پرداختند. در بررسی تاریخ مطبوعات در انقلاب مشروطه و همچنین اتفاقاتی که در این دوره افتاد، روزنامه ها و مجلات نقش مهمی را ایفا کردند. تا جایی که مطبوعات به «رکن چهارم مشروطیت» معروف شد و نفوذ زیادی بین مردم و دولت داشتند. رضاشاه از نقش و نفوذ مطبوعات در بین مردم آگاهی زیادی داشت و به همین خاطر بیشتر روزنامه نگاران را زندانی و یا تبعید کرد. با فروپاشی حکومت رضاشاه مطبوعات از این فضا تأثیر پذیرفتند و به گونه ای از آزادی دست یافتند که در دوره های قبل کمتر مشاهده شده بود. محتوای نشریات انتقادی تر و تعداد آنها بیشتر شد. احزاب زیادی در این دوره تشکیل شد و هرکدام نشریه ای را تأسیس کردند که از مواضع آنها حمایت می کرد. از طرفی دولتهای استعماری رقابت خود را به صحنهٔ مطبوعات ایران کشاندند و دو جبهه یکی به طرفداری از شوروی و دیگری متمایل به غرب تشکیل شد. و همان طور که گفته شد در طول این تحولات سیاسی کمتر نشریه ای به صورت تخصصی به مسائل اقتصادی می پرداخت. 
,
 
,
چه ضرورتی در ایجاد و انتشار یک نشریه چاپی می دانید؟ 
, چه ضرورتی در ایجاد و انتشار یک نشریه چاپی می دانید؟ ,
نخست اینکه در بین رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری، ماندگاری نوشتار در ذهن مخاطب تاثیرگذاری بیشتری دارد. ولی می توان به صورت تلفیقی در فضای دیجیتالی نیز فعالیت داشت و مخاطبان خود را حفظ کرد. در مورد اینکه یک نشریه چه ضرورتی می تواند داشته باشد باید گفت؛ مطالعه مقالات موجب ارتقاء دانش و مهارت های لازم فردی می شود. مطلب اگر تخصصی منتشر شود به خواننده کمک می کند که بینش و فکر او قوی تر شده و در محیط کاری به یک فرد توانمند تبدیل شود. 
,
 
,
مخاطبان نشریه برند آفرین از چه صنفی هستند؟ 
, مخاطبان نشریه برند آفرین از چه صنفی هستند؟ ,
مخاطبان این نشریه اعضای هیئت علمی، کارکنان و کارشناسان اقتصادی و دانشجویان مدیریت هستند. و البته در تولید محتوای آن هم سهم بزرگی دارند. نشریه برندآفرین، یک ماهنامه تخصصی در حوزه مدیریت و اقتصاد است که مرتب و منظم هر ماه منتشر و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. در هر شماره ای سعی کرده ایم محتوای با کیفتی تولید کنیم و برای اینکه دسترسی به مطالب هم راحت باشد پایگاه خبری سی نیوز هم راه اندازی کردیم. 
,
 
,
چه انگیزه ای باعث شد که این نشریه را ایجاد کنید؟ 
, چه انگیزه ای باعث شد که این نشریه را ایجاد کنید؟ ,
همان طور که در خلال صحبت هایم به آن اشاره داشتم، در ایران نشریه تخصصی آن هم در حوزه اقتصادی خیلی کم داریم. نشریات و مجلات اینترنتی زیادی وجود دارند ولی محتوای اصیل و تخصصی که فقط در حوزه اقتصاد باشد را تولید نمی کنند. من این نیاز را در فضای اقتصادی کشور حس کردم و در خصوص مجوز و انتشار چنین مجله ای اقدام کردم که خوشبختانه چند سال است که فعالیت می کند.   
,
 
,
 آیا در حال حاضر مجله درآمد دارد یا وب سایت؟
,  آیا در حال حاضر مجله درآمد دارد یا وب سایت؟ , ,
به نظر من چندان فرقی نمی کند. در همان زمان هم مخاطب بیشتر از رنگ و جنس کاغذ محتوای نشریه برای آنها اهمیت داشت. هر چه قدر یک نشریه مطلب و محتوای مفید داشته باشد، بیشتر می تواند مخاطب را جذب کند. بسیاری از نشریات کاغذی کشور درآمدهای خیلی خوبی دارند. چون حوزه فعالیت آنها و همچنین مدل محتوایی که در اختیار مخاطبان قرار می دهند مفید است. در کل استراتژی برای هر نشریه ای اهمیت زیادی دارد. در این میان نشریاتی نیز هستند که مطالب خود را از دانشنامه های اینترنتی می گیرند و محتوای تازه ای برای مخاطب ندارند. و از طرفی وب سایت هایی نیز هستند که به اصطلاح کارشناسان، هرزنامه هستند. 
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه