اخبار داغ

سخنگوی سازمان غذا و دارو :

هیچ موردی از خروج واکسن کرونا به بازار آزاد نداشته‌ایم

هیچ موردی از خروج واکسن کرونا به بازار آزاد نداشته‌ایم
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تاکنون هیچ موردی از نشت یا خروج واکسن کرونا از سیستم وزارت بهداشت با بازار آزاد مشاهده و گزارش نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کیانوش جهانپور افزود: نشت واکسن از شبکه بهداشت و مراکز واکسیناسیون به بازار آزاد با توجه به جمع آوری پوکه ها و مشخص بودن اینکه هر کد ملی دریافت کننده کدام واحد واکسن بوده امکانپذیر نیست. تمام واکسن ها دارای کد اختصاصی هستند که در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو و سامانه سیب معاونت بهداشت ثبت می شوند و مشخص است که هر واکسن به چه شخصی با چه کد ملی تزریق شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی ادامه داد: تاکنون هیچ گزارش مستندی مبنی بر خروج واکسن کرونا از شبکه رسمی به بازار آزاد نداشته ایم و چنین موردی در کشور نبوده است. مورد احتمالی هم اگر باشد به راحتی قابل رهگیری و موارد تخلف قابل شناسایی است.
,
 
,
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: داشبوردهای مدیریت توزیع واکسن کرونا در سطوح مختلف دانشگاهی، استانی و کشوری در اختیار وزارت بهداشت است و از ستاد وزارت بهداشت وضعیت توزیع واکسن تا دورترین مناطق کشور قابل مشاهده و رصد است و ناظران در اداره کل بازرسی و حراست وزارت بهداشت نیز بر آن نظارت دقیق دارند.
,
 
,
جهانپور افزود: اوایل واکسیناسیون کرونا در موارد بسیار محدود و انگشت شمار تخلفاتی بود و در مواردی در چند شهر از جمله آبادان برای افرادی که مشمول واکسیناسیون نبودند، واکسن تزریق شده بود، همه این موارد شناسایی شده و با افراد متخلف نیز برخورد شده است.
,
 
,
سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: تاکنون هیچ مورد نشت واکسن کرونا کرونا به بازار آزاد نداشته ایم فقط افرادی به بهانه های مختلف جایگزین افراد مشمول واکسیناسیون شده بودند که با متخلفان برخورد شده است.
,
 
,
وی گفت: در مورد واکسن های کرونا که در بازار آزاد است. اصل بر جعلی و تقلبی بودن آنهاست. ممکن است از برخی کشورهای اطراف واکسن هایی از مجاری غیر رسمی وارد شده باشد که سلامت، رعایت زنجیره سرد و حتی اصالت آنها زیر سوال است. ورود واکسن های تقلبی و قاچاق به بازار آزاد موضوع دیگری است و همان طور که از گذشته در مورد دارو هم بازار سیاه را داشته ایم. ممکن است برای واکسن هم وجود داشته باشد و جعلی بودن، تقلبی بودن واکسن کرونا در بازار آزاد مساله دیگری است.
,
 
,
جهانپور افزود: در هر صورت مراجع قانونی و نظارتی و نیز سیستم بازرسی و حراست وزارت بهداشت بر سامانه های توزیع واکسن کرونا نظارت دارند و اگر نیاز باشد اطلاعات توزیع واکسن در اختیار نهادهای نظارتی قرار می گیرد اما انتشار عمومی اطلاعات افراد مشمول واکسن امکانپذیر نیست و در هیچ جای دنیا انجام نمی شود زیرا بر خلاف اصول اخلاق پزشکی است و اطلاعات پزشکی و بیماری های افراد جزو اطلاعات شخصی و محرمانه است و قابل انتشار نیست.
,
 
,
 
,
بر اساس این گزارش  اجرای واکسیناسیون کرونا بر اساس جمعیت کشور سن، جنس و بیماری زمینه‌ای که افراد دارند تعیین‌ شده است و تزریق واکسیناسیون در چهار فاز انجام می‌شود.
,
 
,
فاز اول واکسیناسیون در زمستان ۱۳۹۹، برای کارکنان بهداشت و درمان خط اول مواجه با بیماری کرونا و بعدازآن افراد بسیار پرخطر شامل سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولان جسمی و حرکتی، جانبازان انجام شده و فاز دوم در بهار و تیر ۱۴۰۰، شامل حال افراد مسن بالای ۶۵ سال به ترتیب گروه‌های پنج سال از بالا به پایین بوده و همچنین افراد ۶۴-۱۶ ساله دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای انجام می‌شود، اطلاع‌رسانی در خصوص مراقبت‌های بعد از تزریق این واکسن بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
,
 
,
 تاکنون بیش از  ۶۵۲ هزار و  ۹۰۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۷۱ هزار و ۲۱۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به بیش از  ۸۲۴ هزار و ۱۱۳ دوز رسید و حدود دو میلیون دوز واکسن کرونا از تولید کنندگان مختلف شامل اسپوتنیک روسیه، سینوفارم چین، کوواکسین هند و آسترازنکای تولید کره جنوبی وارد کشور شده است.
,
 
,
انتهای پیام/
 منبع: ایرنا
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه