اخبار داغ

گذری در موزه های دیار کریمان؛

نمایش اقلیم و سازه های سنتی کرمان در موزه دفاع مقدس/ تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان جهان در دل کویر

نمایش اقلیم و سازه های سنتی کرمان در موزه دفاع مقدس/ تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان جهان در دل کویر
امروز ۲۸ اردیبهشت ماه، روز جهانی موزه نامگذاری شده است. با توجه به شیوع بیماری کرونا و بسته بودن موزه ها، شما را به تور مجازی بازدید از موزه های استان کرمان دعوت می کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ امروز ۲۸ اردیبهشت ماه در سالنامه رسمی به نام روز جهانی موزه ها و آغاز هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده است. موزه ها آثار ارزشمند تاریخی جهان را نگهداری و آنها را به نسل‌ های آینده منتقل کنند و بنابراین موزه‌ های گوناگونی همانند تاریخی، علمی، فناوری، تمبرشناسی، هنرهای زیبا و گیاه ‌‌شناسی وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

استان کرمان که از آن به عنوان پهناورترین استان کشور یاد می شود به دلیل پیشینه تاریخی دارای موزه های مختلفی است. همه ساله در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه بازدید از موزه ها رایگان صورت می گرفت و حال به دلیل شیوع بیمای کرونا و باز نبودن موزه های، این پایگاه خبری مخاطبین خود را به بازدید مجازی موزه های استان کرمان دعوت می کند.

,

, ,

موزه سکه

, موزه سکه, موزه سکه,

زمانی که مجموعه گنجعلی خان کرمان از سوی حاکم وقت کرمان در حدود بیش از ۴۰۰ سال پیش در شهر کرمان بنا می شد، دستور ساخت ضرابخانه ای نیز در ضلع شمالی میدان این مجموعه داده شد که اینک پس از گذر سالیان بسیار، به موزه سکه کرمان تبدیل شده است. این ضرابخانه سابق و موزه فعلی بین سال های ۱۰۰۷ تا ۱۰۳۵ قمری به دست گنجعلی خان حاکم دوره صفوی کرمان بنا شد.

,

در زمان تعمیر بنا در سال ۱۳۵۰ خورشدی تعدادی سکه مسی و قطعات فلزی متعلق به ضرب سکه بدست آمده که کاربری این بنا را به عنوان ضرابخانه در دوره صفوی مشخص نمود. این بنا تا سال ۱۳۷۰ به عنوان یک نمایشگاه محصولات فرهنگی، مورد استفاده قرار گرفت و در این سال و همزمان با مراسم بزرگداشت خواجوی کرمانی، به عنوان موزه سکه، توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان مورد بهره برداری قرار گرفت.

,

موزه سکه در اواسط بازار غربی و در شمال میدان واقع است. این بنا از آثار اواخر دوره گنجعلی خان است و تزئینات درونی آن گچبری به شکل آجر کاذب است و دارای گنبد بلندی است که در راس آن کلاه فرنگی که تأمین کننده بخشی از نور داخل این ساختمان است قرار گرفته است. پلان آن مربعی است و دارای چهار ایوان و چهار غرفه در اطراف خود است. قوس ها تیزه دارد و طاق نما ضربی است. سردر موزه کاملاً ساده است که تزئین آن آجرکاری گچی است. در گذشته این عمارت محل ضرب سکه و مسکوکات طلا و نقره دولتی بوده است و در حال حاضر انواع سکه های قدیمی در غرفه های آن به نمایش گذاشته شده و یکی از معتبرترین موزه های سکه ایران محسوب می شود.

,

, ,

, ,

موزه ساز و باستان شناسی هرندی

, موزه ساز و باستان شناسی هرندی, موزه ساز و باستان شناسی هرندی,

موزه ساز و  باستان شناسی یکی از باغ‌های معروف ایرانی است که در استان کرمان قرار دارد. این باغ موزه در اواخر دوره قاجار در خیابان فردوسی کنونی شهر کرمان، توسط یکی از صاحبان منصب نظامی آن دوره به نام عدل‌السلطنه بنا نهاده شد. این باغ موزه را ابوالقاسم هرندی که از تجار مطرح و معروف شهر کرمان بود در سال ۱۳۱۳ از صاحب آن خریداری کرد.

,

باغ موزه هرندی به خاطر داشتن دو موزه به نام موزه سازهای سنتی و موزه باستان شناسی از اهمیت و اعتبار بیشتری برخوردار است. به طوری که مردم کرمان و علاقه‌مندان به سازهای سنتی و باستانی از سراسر ایران راهی کرمان می‌شوند تا از این اثر تاریخی ناب دیدن کنند. این باغ برای مدتی ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به شمار می‌رفت که اکنون تغییر کاربری داده و طبقه همکف آن به عنوان موزه باستان شناسی مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد.

,

باغ موزه هرندی از دو بخش مجزا تشکیل شده است که در هر کدام از قسمت‌های آن غرفه‌هایی به چشم می‌خورند. در غرفه‌های باغ موزه هرندی آثار دوره پیش از اسلام و دوران اسلامی را به نمایش گذاشته‌اند. این غرفه‌‌ها شامل غرفه جازموریان (قبل تاریخ، بعد تاریخ)، غرفه شهداد، غرفه شماره ۴ و غرفه اسلامی می‌شود. در غرفه شهداد آثار باستانی مربوط به منطقه باستانی شهداد، انواع ظرف‌های سفالی و سنگی هزاره‌های سوم و چهارم پیش از میلاد مسیح، گردنبندهای بسیار ظریف و ظروف سنگی شبیه به دوات را مشاهده می‌کنید. غرفه جازموریان موزه باستان شناسی هرندی نیز به جام‌های سفالین، کوزه، بشقاب، قمقمه و انواع سفال‌های خاکستری رنگ بسیار ظریف و با نقوش زیبا که با رنگ مشکی تزیین شدند و از اواخر هزاره‌ی سوم و اوایل هزاره‌ی دوم پیش از میلاد مسیح به جا مانده‌اند اختصاص دارد. در بازدید از غرفه ۴ باغ موزه هرندی آثاری که در کاوش‌های باستان شناسی جیرفت کشف شدند را مشاهده می‌کنید که دیدنشان تماشایی است. در غرفه‌ اسلامی باغ موزه هرندی نیز سفال‌های لعاب‌دار و اشیای فلزی و شیشه‌ای را می‌بینید که زینت بخش غرفه‌های این بخش است.

,

, ,

موزه آگیرا

, موزه آگیرا, موزه آگیرا,

موزه آگیرا یکی از واحدهای مرکز پژوهش های علمی و آموشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان است که در سه طبقه با زیر بنای حدود ۲۰۰۰متر مربع در یک بنای تاریخی بسیار زیبا واقع شده است،این مکان در سال ۱۳۸۴افتتاح گردیده است و شامل چند بخش است.

,

بخش اول گنجینه آگیراست که شامل اسناد، عکس ها ،کتب درسی وچاپی، فصل نامه ها و وسایل کمک آموزشی قدیمی کم نظیرمربوط به مدارس، معلمان و دانش آموزان ۱۲۰سال گذشته آموزش و پرورش استان کرمان است. بخش دوم نمایشگاه دائمی اختراعات و نوآوری های دانش آموزان و معلمان است که در سیزده غرفه زیبا با موضوعات متنوع جهت سوق دادن افکار به سمت نوآوری، پژوهش و اندیشیدن ایجاد شده است. بخش سوم مجموعه ای کم نظیر از سنگ ها، فسیل ها،کانی ها و موجودات دریایی تاکسیدرمی شده است که در فضایی زیبا جهت بازدید علاقمندان با نمایش گذاشته شده است.

,

بخش چهارم ماکت آموزشی جعرافیایی استان کرمان با عملکرد الکترونیکی و  LED های رنگی می باشد که قابلیت ها و ظرفیت های استان را به نمایش می گذارد و در بخش پنجم وبگاه ویژه جستجوی اسناد و کتب درسی قدیمی موجود در موزه است که پژوهشگران می تواننداز طریق آدرس www.asrketab.ir از فایل اسکن شده حدود ده هزار سند جهت تحقیق و پژوهش استفاده کند.

,

, ,

موزه دفاع مقدس

, موزه دفاع مقدس, موزه دفاع مقدس,

موزه دفاع مقدس کرمان به عنوان یکی از اولین و بزرگترین موزه های دفاع مقدس کشور در شهر کرمان ساخته شده است . این ساختمان با الهام از معماری ایرانی و سنتی کرمان و با توجه به اقلیم و سازه های سنتی از قبیل بادگیر‌های کرمان و با توجه به اقلیم و استفاده از مصالح اقلیمی طراحی و ساخته شده است.

,

موزه دفاع مقدس خاطرات جنگ و دوران دفاع مقدس و دلاور مردی‌ها و رشادت‌های لشکر ۴۱ثارالله را در دوران دفاع مقدس خاطرات دفاع و روزهای جنگ و انقلاب را در خود برای نسل های آینده نگه می‌دارد. این بنا در مرکز شهر کرمان در کنار میدان شهدا در شهر کرمان قرار گرفته است و دسترسی کاملی را دارا است.

,

موزه دارای تالارهای مختلفی است که در هر کدام به بخشی از وقایع جنگ پرداخته است. در تالار عبرت اسناد بی کفایتی حکومت های قبلی در پاسداشت از کشور ایران و مردم آن آمده است، در دیگری اسناد مربوط به شروع جنگ به وسیله حکومت بعثی عراق آمده و گزارش تحرکاتی که دشمن قبل از جنگ داشته و کمبود امکانات و عدم تجهیز نیروهای مردمی در آغاز جنگ و بی مسئولیتی برخی که موجب شد دشمن گستاخانه به شهرهای کشور یورش بیاورد. در یک تالار هم به جنگ نابرابر ایران و عراق، جنگی نامتعارف که همراه با بمباران شیمیایی و …. بوده اشاره کرده است و برخوردهای نامناسب عراقی ها با اسرای ایرانی و انواع شکنجه‌هایی که به اسرای ما تحمیل می کرده‌اند و در مقابل صبر و استقامت نیروهای ایرانی که فرماندهان عراقی را به ستوه آورده بود.

,

در قسمتی از تالار هم عکس هایی مربوط به کمک‌های مردمی در پشت جبهه‌ها، دست ساخته‌های اسرا و ابتکارات آنها در حین اسارت قرار گرفته است. در راهروها تابلوهای نقاشی نصب شده که حماسه هشت سال دفاع مقدس را به تصویر کشیده است و در بخش هایی هم عکس هایی از شهدا، لوازم شخصی آنها، دست نوشته‌ها، نامه‌ها، وصیتنامه‌ها و تجهیزاتی که رزمندگان از دشمن مزدور به غنیمت گرفته‌اند برای بازدید قرار گرفته است. فضای روباز محل نمایش سلاح‌های جنگی سنگین است که بیشتر آن ها غنیمت هستند. همچنین ماکت منطقه عملیاتی کربلای ۵ در شلمچه به نمایش گذاشته شده است. از نکات قابل تأمل این است که فضای ساخته شده برای عملیات کربلای ۵ به قدری زیبا شبیه‌سازی و بازسازی شده که افراد بازدید کننده احساس می‌کنند در منطقه عملیاتی شلمچه حضور دارند. قسمتی دیگر از فضای روباز موزه به گلزار شهدا اختصاص یافته است که شامل ۸ هزار لوح قبور شهدای استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان است و به صورت نمادین به تفکیک هر شهرستان ایجاد شده است.

,

, ,

موزه هنرهای صنعتی

, موزه هنرهای صنعتی, موزه هنرهای صنعتی,

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان یکی از زیباترین و بزرگترین موزه های ایران و جنوبشرق است. بنای این موزه نزدیک به ۸۰ سال پیش توسط مردی نیکوکار به نام حاج اکبر صنعتی زاده جهت پرورشگاهی برای کودکان یتیم ساخته شد. این محل از آن زمان تا حدود ۴۰ سال پرورشگاه بوده است. آموزش و رفتار پر از مهر حاج اکبر از بچه هاو کودکان این پرورشگاه افرادی نام آور ساخت از جمله سید علی اکبر صنعتی که در۸ سالگی بعد از فوت پدر ،مادرش که از عهده سرپرستی وی بر نمی آمد اورا به پرورشگاه سپرد و و با آشکار شدن استعداد نقاشی و مجسمه سازی کودک با ذوق  حاج اکبر موسس مهربان پرورشگاه  وی را مورد تشویق و حمایت قرار داد . وی با سفر به تهران و تعلیم در مدرسه صنایع مستظرفه و فرا گرفتن هنر نقاشی و مجسمه زیر نظر اساتید مشهور تجسمی آن زمان ،یکی از نقاشان و مجسمه سازان نام آور دنیا شد.

,

در سال ۱۳۵۶ این محل برای نگهداری و نمایش آثار سید علی اکبر هنرمند ،نقاش و مجسمه ساز و آثار سایر هنرمندان ایران وجهان به  موزه تبدیل شد. در آن زمان علاوه بر آثا راستاد صنعتی آثاری از هنرمندان مشهور ایران از جمله  کمال المک، پرویز تناولی، نصیری وزیری، ژازه طباطبایی، بهجت صدر، منصوره حسینی، منیر فرمانفرماییان، غلامحسین نامی، محمد ابرهیم جعفری، حسین محجوب  و…نیز هنرمندان خارجی  مانند  اگوست رودن، هنری مور، بوناتی کاندینسکی، وازارلی اشلامینگر و آلبر مارکه به این موزه انتقال یافت و از آن پس نیز آثاری دیگر تهیه و به فهرست آثار اضافه شد و هم اکنون نزدیک به ۱۵۰۰ اثر از آثار نقاشی و مجسمه های هنرمندان بنام ایران  و دنیا در آن  نگهداری می شود.

,

, ,

موزه باغ شاهزاده

, موزه باغ شاهزاده, موزه باغ شاهزاده,

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان یکی از باغ‌های تاریخی ایران به‌شمار می‌رود. این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران جای گرفته و مربوط به پایان دوره قاجاریه است. این باغ مساحتی نزدیک به ۳/۵ هکتار دارد. دو مجموعه شرقی و غربی دارد. کوشک یا همان عمارت‌های آن بسیار زیباست و به صورت دو اشکوب ساخته شده‌ است و سر در آن از معماری زیبایی برخوردار است که آن را از سایر باغ‌های ایرانی برجسته می‌سازد. در باغ فواره‌ها یا آبفشانهایی نیز وجود دارد که در درازنای باغ قرار دارند و از زیباترین فواره‌های باغ‌های ایرانی هستند. فواره‌های باغ شاهزاده بر پایه نیروی اختلاف ارتفاع کارکرد دارند. درازای باغ شاهزاده کرمان ۴۰۷ متر و پهنای آن ۱۲۲ متر است، و از این رو بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی محسوب می‌شود. این باغ در بیشتر سال و به ویژه در فصل تابستان و بهار بازدیدکنندگان پرشماری دارد.

,

جای گرفتن در جاده گذری کرمان به بم و در مسیر جاده کهن ابریشم از عواملی است که این محل را برای احداث یک باغ اشرافی مناسب ساخته‌است. باغ شاهزاده به گونه‌ای ساخته شده بیشینه دید را از چشم‌اندازهای درونی را بسان زیر فراهم می‌سازد: هنگام ورود، به ویژه در طبقه بالایی سردر خانه بجز نماها و چشم‌اندازهای بیرونی باغ، چشم‌انداز چهارباغ و در جهت وارون بر آن و چشم‌انداز کوه را ممکن می‌سازد. این چشم‌اندازهای دیدنی یعنی دیدن جوش و خروش آب، حوضچه‌ها و آبشارها هر کدام به نوبه خود تأکیدی بر محورهای عمود بر محور اصلی دارند و همراه با با آرایش گیاهی چشم‌اندازهای درونی بی‌مانندی را به دست می‌دهند.

,

, ,

موزه حمام زنانه

, موزه حمام زنانه , موزه حمام زنانه,

حمام زنانه گنجعلی‌خان که اکنون موزه مردم‌شناسی است، در جنوب میدان گنجعلی‌خان و حمام مردانه گنجعلی‌خان واقع شده است. این حمام توسط گنجعلی‌خان حاکم وقت شهر کرمان در مجموعه‌ای در عصر صفویه ساخته شده است. این حمام نیز مانند حمام مردانه گنجعلی‌خان دارای رختکن، گرمخانه و… است. این حمام به واسطه تناسبات، ابعاد زیبا و همجواری با حمام مردانه اهمیت بسیار زیادی داشته است. به شکلی که در ساخت و ساز بخش‌هایی از این بنا از ستون‌های سنگی یکپارچه استفاده شده است. ورودی این حمام با چند پله به سمت پایین به فضای رختکن متصل می‌شود و پوشش طاق و گنبدی بودن حمام که روی ستون‌های سنگی قرار گرفته است. گرمخانه حمام فضایی تقریباً مستطیل شکلی دارد که روی چند ستون و دیواره‌های جانبی قرار گرفته و کف گرمخانه با سنگ‌های مرغوب پوشیده شده است. این حمام هم‌اکنون با مدل‌هایی از لباس‌های عروس قوم‌های مختلف ایرانی مزین شده است. این مدل‌ها مجسمه‌های زنانی هستند و هدف معرفی پوشش قوم‌های مختلف ایرانی است. این حمام با مساحت ۳۵۰ مترمربع تا دهه ۴۰ فعال بوده است.

,

, ,

موزه مردم شناسی رفسنجان

, موزه مردم شناسی رفسنجان, موزه مردم شناسی رفسنجان,

موزه مردم شناسی رفسنجان در مکانی به نام میدان موزه واقع شده است. گفتنی است موزه مردم شناسی رفسنجان یکی از جالبترین موزه های مردم شناسی موجود در سطح کشور است که در آن انواع مجسمه، عتیقه جات، دستگاه های بافندگی و ریسندگی، آسیاب های آبی و … به چشم می خورد. این موزه که حمام قدیمی آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان است، سال‌هاست به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و آداب و رسوم رفسنجانی‌ها در این مکان به نمایش گذاشته است یک راهروی کوچک با سقفی کوتاه رختکن حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان را به گرمخانه حمام وصل می‌کند، مجسمه‌هایی در سمت چپ این اتاق قرار دارند که آیین و رسوم عروسی رفسنجانی‌ها در دوره قاجاریه را به نمایش گذاشته‌اند. مجسمه‌های زن، لباس‌های رنگ‌ و‌ وارنگ به تن کرده‌اند و سینی‌هایی در دست دارند که پر از گل و سکه و انواع خوراکی‌ها از جمله پسته خوشمزه رفسنجان است.

,

, ,

موزه مردم شناسی حمام گنجعلیخان

, موزه مردم شناسی حمام گنجعلیخان, موزه مردم شناسی حمام گنجعلیخان,

حمام گنجعلیخان یکی از بناهای مجموعه گنجعلیخان در شهر کرمان است که در سال ۱۰۲۰ ه.ق ساخته شده است. گنجعلی بیک ملقب به گنجعلیخان از حاکمان کرمان در زمان شاه عباس بود که کارهای عمرانی مهمی در کرمان انجام داده‌است. او برای اینکه در وسط شهر تفرجگاه‌های عمومی وجود داشته باشد، ابتدا یک میدان بزرگ ایجاد کرد. این میدان که بیش از صد متر طول و پنجاه متر عرض دارد از چهار طرف با بناهای اختصاصی شامل مدرسه، مسجد، بازار و حمام ۱۰۲۰ه. ق چهارسوق، آب‌انبار و ضرابخانه محصور شده و یک مجموعه عالی از آثار عمرانی عصر صفوی است. معمار آن استاد سلطان محمد معمار یزدی است.

,

با عبور از زیر سردر و راهرویی غیرمستقیم، که مانع از دیدن درون حمام و حفظ گرمای آن می‌شود، و عبور از یک هشتی کوچک و درگاهی منقوش با حجاری پرندگان دریایی به فضایی بزرگ می‌رسیم که نامش «رختکن» و نام دیگرش «سربینه» است که از فضاهای اصلی بناست که با بکارگیری نظمی کامل و ترکیبی مناسب از سطوح کاشیکاری پرنقش و نگار و رنگارنگ، سنگ‌های مرمر، سقف‌های کاربندی شده، استفاده از صدای آب حاصل از فوران فواره‌ها و نورپردازی ویژه، فضایی دلنشین و خاص آفریده است. رختکن، متشکل از یک فضای میانی وسیع با سقفی بلند و پرکار و غرفه‌های کوچک‌تر در گرداگرد آن است، غرفه‌ها نیز حوضچه‌ای با فواره در مرکز خود جای داده‌اند. این غرفه‌ها از انتها به هم مرتبط هستند رختکن، با وجود اینکه فضایی یکپارچه جلوه می‌کند دارای گوشه‌هایی خلوت و تودرتو است که فضایی مناسب برای استراحت، عبادت و گفتگو عرضه می‌کرده‌است. رختکن حمام با انواع زیراندازها، سارق‌های زردوزی‌شده سنتی، بقچه‌های کرباسی، قطیفه‌ها و تن‌خشک‌کن‌های فراوان، تزئین شده‌است. در حال حاضر این حمام به صورت موزه مردم شناسی درآمده و مجسمه‌هایی مومی در جاهای مختلف حمام افرادی از طبقات مختلف جامعه آن زمان نظیر روحانیون، پیشه‌وران، مردم عادی و غیره را در حمام نشان می‌دهد.

,

, ,

موزه باستان شناسی جیرفت

, موزه باستان شناسی جیرفت, موزه باستان شناسی جیرفت,

در این موزه زیبا می توانید حدودا ۵۰۰ اشیا و ظروف کنده کاری شده با نقش های پیچیده و پر رمز و راز از انسان ها، جانوران، موجودات افسانه ای و هیولاها را تماشا کنید. همچنین چندین مورد تندیس مرمری از انسان و جانوران، مجسمه های مفرغی، سفال های منقوش و سفال های ساده و اشیای کوچک مانند مهره های مسطح و استوانه ای در این موزه نگهداری می شوند.

,

همه اشیای موجود در موزه باستان شناسی جیرفت بینندگان را برای چند لحظه به خود خیره می نمایند. آثار نگهداری شده در موزه باستان شناسی جیرفت به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح بر می گردد که بیشترشان از تپه باستانی کنار صندل کشف شده اند، تعدادی نیز مربوط به دوره اسلامی هستند. بیشتر اشیای این موزه از جنس مفرغ هستند که یکی از معروف ترین آثار تندیس انسان عقرب است؛ نمادی با سر انسان و دم عقرب. به دلیل کوچک بودن فضای Archaeological museum of Jiroft آثار زیادی جا نشده اند و در مخزن موزه کرمان نگهداری می شوند.

,

, ,

موزه ذوالفقار

, موزه ذوالفقار, موزه ذوالفقار,

موزه نظامی ذوالفقار واقع در استان کرمان در سال ۱۳۸۸ در ساختمان باشگاه قدیم ارتش که دارای قدمتی بیش از ۱۰۰ سال است افتتاح شد. این بنای تاریخی دارای ۸۰۰ متر مربع زیربنا و بدون ستون است. موزه دارای ۴۰۰۰ تجهیزات نظامی از زمان قاجاریه است که از استانهای زاهدان، تهران، اهواز و گرگان جمع آوری شده اند. همچنین ۵۰ قطعه عکس از مقام معظم رهبری در زمان جنگ، ۵۰ قطعه عکس از تجاوز رژیم عراق در سال ۱۳۵۸، اسنادی از شهادت مردم کرمان، وصیت نامه ها و آثار باقیمانده از شهیدان، ۲ تابلوی نفیس با بیش از ۱۰۰ سال ساختمان موزه نظامی ذوالفقار کرمان که زمانی محل استقرار افسران پهلوی بوده هم اکنون با به نمایش گذاشتن انواع سلاح های جنگی دوران مختلف و اسناد، مدارک و تصاویر دوران دفاع مقدس میزبان بازدیدکنندگان است. دراین موزه مدارک عملیات های مهم دوران دفاع مقدس تصاویر مقام معظم رهبری و شهدای شاخص و رزمندگان دوران دفاع مقدس، انواع سپرچرمی، نیزه، زره نقره، کلاه خود، کلت، طپانچه، انواع توپ ها از اولین توپ ساخته شده در دوران قاجار، انواع تفنگ های قدیمی سرپر وشکاری، انواع شمشیر، قمه، خنجرکوتاه، گرزفلزی و تیروکمان نگهداری می شود.

,

, ,

موزه زرتشتیان

, موزه زرتشتیان, موزه زرتشتیان,

موزه زرتشتیان واقع در شهر کرمان و اولین و تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان جهان است. ساخت این موزه در دهه ۱۳۷۰ به کوشش بهدینان فرزانه، هرمزدیار اشیدری و مهیندخت سیاوشیان شروع شد و در سال ۱۳۸۰ پایان یافت.

,

از کهن‌ترین اشیاء این موزه یک جلد کتاب دستنویس گاتاها با پیشینه بیشتر از دویست سال و یک آتشدان دستی با تاریخ حک شده ۱۲۰۷ است. همچنین فرتورهای انجمن ناصری زرتشتیان کرمان و رفسنجان و فرتورهای سرشناسانی چون ارباب کیخسرو شاهرخ، میرزا برزو آمیغی، کشور خانم و پوراندخت در بخش فرتور و اسناد این موزه نگهداری می‌شود. همچنین بخشی از این موزه به انواع آتشدان، روغن سوز، پیه سوز و چراغ لاله را اختصاص داده شده‌است. لباس‌های زنانه‌ای با دیرینگی ۵۰ تا ۱۵۰ سال و پیشینهای که در اسناد هخامنشی تا ساسانی دیده می‌شود، گویای پوشش زنان زرتشتی است. مخنا، لچک، چارقد، کت، پیراهن و شلوار گلدوزی شده از انواع لباس‌های زنانه‌ای است که در این موزه نگهداری می‌شود.

,

, ,

موزه ساعت کرمان

, موزه ساعت کرمان , موزه ساعت کرمان,

موزه ساعت کرمان یکی از مکان های دیدنی در این استان می باشد ودر خیابان شهدا (زریسف) واقع شده است. ساعت‌های مختلف ساخت قدیم و ساعت‌های چوب ساز را به معرض نمایش گذاشته است. در این موزه ساعت‌هایی که در عصر ناصرالدین شاه به سفارش دربار ساخته است و همچنین ساعت‌هایی که هنگام افتتاح راه آهن جمهوری اسلامی به تعدادی از افراد اعطاء شده است، وجود دارد.ساعت‌های دست ساز هندوستانی که ۱۵۰ سال پیش از طریق بمبئی به بندرعباس و از آنجا به کرمان وارد شده ‌، بخش قابل توجهی از ساعت‌های این موزه است. قدیمی‌ترین ساعت موزه کرمان که مربوط به ۳۰۰ سال پیش است‌ و همچنان کار می‌کند، بر جذابیت ساعت‌های این موزه افزوده است.

,

, ,

موزه نفت

, موزه نفت , موزه نفت,

موزه نفت سوز ها در خانه باغ تاریخی معروف به  امارت بیگلر بیگی  متعلق به دوران قاجاریه در خیابان زریسف کرمان واقع در شهدای ۱۷ واقع شده است . موزه نفت‌سوزهای کرمان پنجمین موزه از موزه‌های صنعت نفت و نخستین موزه صنعتی – اجتماعی کشور به شمار می‌رود که بنای آن به کوشش مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت و با تصویب اداره کل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، به شماره ۳۱۷۸۵ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

,

این موزه در عمارت کنسولگری قدیمی انگلیس راه‌اندازی شده است؛ این عمارت توسط سیدابوالحسن‌خان بیگی (حاکم وقت کرمان در دوره زندیه) ساخته شد و در دوران پس از زندیه سال‌ها مقر مأموران انگلیس در شرق ایران و از جمله مقر فرماندهی پلیس جنوب ایران بود.

,

پس از رفتن انگلیسی‌ها، این ساختمان به شرکت نفت انگلیس و ایران واگذار شد و تا زمان ملی شدن صنعت نفت در اختیار آنها بود تا اینکه پس از ملی شدن صنعت نفت، این عمارت در اختیار شرکت ملی نفت و سپس شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کرمان قرار گرفت و از آن برای کاربری مسکونی بهره‌برداری می‌شد.

,

, ,

موزه طلا و جواهرات

, موزه طلا و جواهرات , موزه طلا و جواهرات ,

این موزه در حمام تاریخی ابراهیم‌خان ظهیرالدوله از بنا‌های تاریخی در شهر کرمان واقع شده است این بنا شامل بازار، حمام، مدرسه و آب انبار می‌شود، این مجموعه با مساحتی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع در ضلع شمالی مجموعه گنجعلیخان و در جوار میدان گنجعلیخان توسط ابراهیم خان ظهیرالدوله حاکم کرمان در زمان فتحعلیشاه قاجار طی سال ۱۲۳۱ هجری قمری بنا شده است.

,

این حمام تاریخی کرمان که با الهام از معماری عصر صفویه ساخته شده به عنوان موزه طلا و جواهر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن آثاری از هنرمندان طلاساز کرمانی به نمایش در‌می‌آید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه