اخبار داغ

به مناسبت روز ملی جمعیت بررسی شد؛

وضعیت جمعیتی کشور در مرز هشدار/ مشوق‌های اقتصادی می‌تواند تا ۶۰ درصد باعث رشد فرزندآوری شود

وضعیت جمعیتی کشور در مرز هشدار/ مشوق‌های اقتصادی می‌تواند تا ۶۰ درصد باعث رشد فرزندآوری شود
روند نزولی در میزان باروری در ایران و کاهش نرخ فرزندآوری باعث شده تا وضعیت جمعیتی کشور در آینده‌ای نچندان دور به مرز هشدار برسد از این رو باید علاج واقعه پیش از وقوع کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، بر اساس مطالعات و آماری که به‌تازگی منتشر شده است، میزان باروری در ایران از حدود ۷.۷ فرزند برای هر زن در سال ۱۳۴۵ به سطح باروری حدود ۱.۸ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۳۹۰ رسیده است از طرف دیگر طبق گزارش سازمان ملل متحد، نرخ باروری در ایران طی ۳۰ سال گذشته حدود ۷۰درصد کاهش داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

همچنین طبق آمار منتشر شده از مرکز آمار ایران بیشترین آمار تولد مربوط به استان‌های مرزی بوده است و در مناطق مرکزی ایران و دو استان شمالی کمترین نرخ تولد را دارند و در استان تهران نیز کمترین نرخ تولد را شاهد بوده‌ایم از این رو احتمال پیری جمعیت ایران بالا است چرا که فرزندآوری کم شده است و این روند به شکلی است که از سطح جایگزینی جمعیت هم پایین‌تر آمده‌ایم.

, .,

مقام معظم رهبری پیرامون پیر شدن جمعیت کشور و اهمیت فرزندآوری همواره تأکید داشته‌اند و در یکی از بیانان خود فرموده‌اند: «مسئله جمعیت از آن مسائلی است که اگر چند سالی از آن بگذرد دیگر قابل علاج نیست.» از طرف دیگر روند نزولی در میزان باروری در ایران و کاهش نرخ رشد جمعیت باعث شده است که وضعیت جمعیتی کشور در آینده نزدیک به مرز هشدار برسد از این رو باید علاج واقعه پیش از وقوع کرد.

,

, ,

در همین خصوص وجیهه شعرباف، کارشناس ارشد خانواده در گفت‌وگو با صبح توس، به دلایل پایین آمدن رشد جمعیت و آمار فرزندآوری در ایران و راه‌های برون رفت از این مشکل اشاره کرد و گفت: این معضل دلایل گوناگونی دارد و نمی‌توان تنها یک عامل را مقصر دانست؛ یکی از این عوامل، بالا بودن سطح اضطراب و استرس در جامعه است به عنوان مثال زمانی که زوج‌ها و خانواده‌ها نسبت به آینده خود نگرانی دارند رغبت کمی برای فرزندآوری دارند.

,

زوج‌ها از آینده زندگی مشترک خود مطمئن نیستند 

, زوج‌ها از آینده زندگی مشترک خود مطمئن نیستند ,

وی نا امنی‌ها، آسیب‌ها اجتماعی، جرائم و پدیده‌های جرمی نوظهور را عوامل مؤثر در کاهش نرخ فرزندآوری دانست و افزود: یکی دیگر از عواملی که می‌توان به آن پرداخت، آشفته بودن روابط زناشویی است و اینکه زوج‌ها حداقل مهارت‌های گفت‌وگویی را ندارند و متأسفانه این زوج‌ها عنوان می‌کنند که ما خودمان در روابطمان مشکل داریم و از آینده زندگی مشترک خود مطمئن نیستیم چطور می‌توانیم فرزند بیاوریم.

,

بی‌ثباتی وضعیت اقتصادی مانع رشد جمعیت است

, بی‌ثباتی وضعیت اقتصادی مانع رشد جمعیت است,

شعرباف خاطر نشان شد: مشکلات و ناتوانی‌های جنسی نیز یکی از عوامل مؤثر در کاهش رشد جمعیت است و متأسفانه افراد به جای درمان و برطرف کردن آن سعی در پنهان کردن و نادیده گرفتن آن دارند از طرف دیگر بی‌ثباتی وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و تورم حاکم بر جامعه می‌تواند مانع رشد جمعیت باشد.

,

حمایت ضعیف دولت از زوج‌های نابارور

, حمایت ضعیف دولت از زوج‌های نابارور,

کارشناس ارشد خانواده ضمن انتقاد از حمایت ضعیف دولت از زوج‌های نابارور، یادآور شد: حمایت مالی و اقتصادی از زوج‌های نابارور در نظر گرفته نشده است تا این زوج‌ها بتوانند با سود بانکی پایین به درمان ناباروری خود بپردازند لذا ما شاهد آن هستیم که تعدادی از این زوج‌ها به دلیل اینکه تنها 30 درصد احتمال باوری در این درمان‌ها وجود دارد و هزینه‌های آن بالاست، اکثر زوج‌ها یک سری از مراحل را طی می‌کنند اما پس از مدتی هزینه‌ها آن‌قدر بالا می‌رود که زوج‌ها نابارور از ادامه مراحل درمان منصرف می‌شوند.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه متأسفانه از زوج‌هایی که قصد فرزندآوری دارند نیز حمایت‌هایی صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: بسیاری از زوج‌ها به دلیل اینکه هزینه‌های اولیه فرزند دار شدن مانند خورد و خوراک، پوشک، لباس و امثال آن بالاست از فرزندآوری ترس دارند و بیان می‌کنند که فرزندآوری برای ما سودی ندارد.

,

رواج ازدواج سفید در جامعه

, رواج ازدواج سفید در جامعه,

شعرباف خاطر نشان کرد: یکی دیگر از نکات بسیار مهم در پایین آمدن نرخ رشد جمعیت، کاهش میل ازدواج و بالا رفتن نرخ طلاق است از طرف دیگر شاهد آن هستیم که در زیر پوست شهر افراد اقدام به برقراری روابط عاطفی نامشروع می‌کنند که یکی از نمونه‌های آن رواج ازدواج سفید است.

,

عملکرد ضعیف صدا و سیما در رواج فرزندآوری

, عملکرد ضعیف صدا و سیما در رواج فرزندآوری,

این کارشناس ارشد خانواده ضمن انتقاد از برنامه‌های صدا و سیما گفت: در اکثر سریال‌ها و فیلم‌هایی که در صدا و سیما منتشر می‌شود، خانواده‌ها یا تک فرزند هستند یا هیچ فرزندی ندارند حتی شاهد آن هستیم که بسیاری از فرزندان در این فیلم‌ها تک والد هستند و امکان دارد فرزند یا با پدر خود زندگی می‌کند و یا با مادر خود.

,

وی در خصوص راهکارهای رشد نرخ فرزند آوری یادآور شد: دولت باید مشوق‌های مالی و اقتصادی متناسب با دهک‌های مختلف جهت ترغیب زوج‌ها برای فرزندآوری ارائه دهد و این مشوق‌ها می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد زیرا اگر این اتفاق نیفتد نمی‌توانیم جلوی پیر شدن جامعه را بگیریم از طرف دیگر خانواده‌ها باید بتوانند با کمترین هزینه به مشاورین خانواده و بهداشت روان مراجعه کنند تا بتوانند روابط خانواده خود را بهبود و اختلافات خود را به‌راحتی برطرف کنند.

,

شعرباف عنوان کرد: رسانه‌ها و صدا و سیما باید با ساخت برنامه‌های مناسب مضرات تک‌فرزندی را برای زوج‌ها بیان کنند و جامعه ما آگاه شود که چرا باید فرزندآوری داشته باشد زیرا با بررسی‌های انجام شده روی زوج‌هایی که تک فرزند هستند مشخص شد فرزند آن‌ها تا حدودی احساس تنهایی دارد و از خود خواهی بیشتری برخوردار است.

,

, ,

دشمن با القاء اخبار دروغ به دنبال گسترش ناامیدی در جامعه و پایین آوردن نرخ رشد جمعیت است

, دشمن با القاء اخبار دروغ به دنبال گسترش ناامیدی در جامعه و پایین آوردن نرخ رشد جمعیت است,

این کارشناس ارشد خانواده با تأکید بر اینکه دشمن با القاء اخبار و مطالب دروغ به دنبال گسترش ناامیدی در جامعه و پایین آوردن نرخ رشد جمعیت است، گفت: باید در خصوص این شایعات و دروغ‌هایی که دشمن در جامعه پراکنده می‌کند شفاف سازی صورت بگیرد همچنین صدا و سیما باید فیلم‌هایی بسازد که خانواده واقعی را نشان می‌دهد که حداقل دو یا سه فرزند دارند و موضوعاتی در این فیلم به نمایش گذاشته شود که واقعاً در خانواده‌ها در حال رخ دادن است.

,

وی اظهار کرد: متأسفانه ما شاهد آن هستیم که زوج‌ها با ممانعت از فرزندآوری در واقع صورت مسئله را پاک می‌کنند اما دیگر به عاقبت آن فکر نمی‌کنند از طرف دیگر اگر می‌خواهیم در چند سال آینده با یک جامعه پیر مواجه نشویم باید اول از همه خانواده و فامیل تمام حمایت خود را از زوج‌ها انجام دهند و پس آن نیاز است دولت و بانک‌ها با دادن تسهیلات مناسب به حل مشکلات زوج‌های جوان بپردازند زیرا بدون کمک اقتصادی نباید انتظار چندانی برای رشد جمعیت داشت.

,

مشوق‌های اقتصادی می‌تواند تا ۶۰ درصد باعث رشد فرزندآوری شود

, مشوق‌های اقتصادی می‌تواند تا ۶۰ درصد باعث رشد فرزندآوری شود,

شعرباف با اشاره به اینکه دادن مشوق‌های مالی و اقتصادی مانند اعطای زمین، مسکن یا وام های بلاعوض به زوج‌هایی که بیش از سه فرزند دارند، می‌تواند تا ۶۰ درصد باعث رشد فرزندآوری شود، گفت: در دهه شصت به دلیل دادن وعده‌ها و مشوق‌های اقتصادی به خانواده‌ها شاهد رشد جمعیت چشمگیری در جامعه بودیم.

,

 

,

بنابراین باید پیش از اینکه دیر شود مردم و مسئولان در کنار هم اهمیت فرزندآوری و رشد جمعیت را درک و در جهت رفع مشکلات و موانع پیش روی آن بیش از پیش تلاش کنند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه