اخبار داغ

کارشناس فضای مجازی مطرح کرد؛

پیوست فرهنگی؛ حلقه گمشده فضای مجازی/ زیست مصرف در اینستاگرام بر «دیده شدن به هر قیمتی» است

پیوست فرهنگی؛ حلقه گمشده فضای مجازی/ زیست مصرف در اینستاگرام بر «دیده شدن به هر قیمتی» است
محمدحسن عبدالصمد گفت: حقیقتا "پیوست فرهنگی" حلقه گمشده فضای مجازی کشور است که اگر این پیوست تدوین شود بسیاری از مشکلات فضای مجازی را که در جامعه شاهد هستیم از بین خواهد رفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: احساس می‌کردیم همین‌که زیرساخت، یک پیام‌رسان داخلی باشد دیگر مشکلات حل می‌شود، اما نکته آنجا است که ذات و فلسفه پیدایش یک پیام‌رسان یا شبکه اجتماعی متناسب با نیازها و اهداف سازنده تأسیس شده و طبیعی است که نیازها و اهداف دنیای غرب در بسیاری موارد با نیازها و اهداف ما متفاوت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

"محمدحسن عبدالصمد" ادامه داد: برای نمونه، الگوریتم و زیست مصرف در اینستاگرام مبنی بر «دیده شدن به هر قیمتی» و «هدف وسیله را توجیه می‌کند» است. بدین منظور که کاربر هر چه قدر محتوای ساختارشکنانه و غیر معمول و غیر معقول تولید کند، بیشتر دیده می‌شود.

,

وی افزود: تقریباً تمام اپلیکیشن‌ها رشد و بقای خود را در مصرف بی‌رویه کاربران جستجو می‌کنند و هیچگاه به فکر کاهش آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از اعتیاد مخاطب نیستند؛ تا جایی که حتی در اقدامی غیرانسانی، حقِ شب را که هر انسان سالمی می‌بایست به خانواده، آرامش و خواب سپری کند را با بسته‌های شبانه به ظاهر رایگان یا نیم بها از انسان سلب می‌کنند.

,

این کارشناس تصریح کرد: فرض کنید شبکه‌های اجتماعی یا هر اپلیکیشنی می‌تواند بعد از مدت زمان مشخصی، هشداری را بر روی صفحه‌نمایش به کاربر نشان دهد که "شما هم اکنون یک ساعت از این فضا استفاده کردید و اکنون به ده دقیقه استراحت نیاز دارید..." این نمونه‌ای از اقدامی است که یک اپلیکیشن می‌توانست در فرآیند خود به سادگی اجرا کند.

,

عبدالصمد گفت: انسان ها متوجه گذر زمان در فضای مجازی نمی شوند، ولی گاهی ساعت ها در این فضا هستند و اینترنت و شبکه های اجتماعی بزرگترین هدر رفتِ زمان را به خود اختصاص داده اند.

,

وی افزود: زمان، بزرگترین ثروت و سرمایه انسانی است. گذر زمان یکی از کوچکترین آسیب های فضای مجازی است و در کنار آن معایب دیگری نیز وجود دارد و زمانی می تواند این تهدید به فرصت تبدیل شود که با سواد رسانه و با مدیریت زمان به این فضا وارد شویم و برای استفاده از این فضا برای خود قانون تعریف کنیم.

,

این کارشناس ادامه داد: حقیقتا "پیوست فرهنگی" حلقه گمشده فضای مجازی کشور است که اگر این پیوست تدوین شود بسیاری از مشکلات فضای مجازی را که در جامعه شاهد هستیم از بین خواهد رفت.

,

عبدالصمد گفت: پیوست فرهنگی آثار مثبت و پیامدهای این فضا را مشخص می کند و نقشه راه پیشرفت در این فضا و تبدیل شدن تهدید به فرصت این فضا را به ما نشان می دهد.

,

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: نبود پیوست فرهنگی در بسیاری از امور کشور حس می شود و باید مسئولین مربوطه قبل از همگانی کردن هر تکنولوژی ای ابتدا پیوست فرهنگی آن را تدوین و سپس نسبت به نهادینه شدن آن اقدام کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه