اخبار داغ

گزارش؛

مسئله مهمی به نام بازی/ کودکان را از آموزش غیرمستقیم محروم نکنیم

مسئله مهمی به نام بازی/ کودکان را از آموزش غیرمستقیم محروم نکنیم
بازی کردن یکی از روش های آموزش غیرمستقیم است که نقش مهمی در تربیت کودکان دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، یکی از روش های تربیتی کودکان آموزش از طریق بازی کردن است به دلیل آنکه کودکان علاقه فراوانی به بازی دارند و از طرفی آموزش های غیر مستقیم از طریق بازی تأثیرات زیادی دارد بایستی به این مسئله مهم توجه داشت.

نباید فراموش کرد که بازی نمی تواند از زندگی کودک حذف شود. اگر شرایط زندگی به گونه ای تغییر کرد که افراد بازی های گذشته را نتوانند انجام دهند بایستی راه های جایگزین برای آن پیدا کرد زیرا بازی نقش مهمی در یادگیری دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,

 

,

, ,

بیش از ۷۰ درصد رفتارهای انسان از طریق یادگیری ایجاد می‌شود

, بیش از ۷۰ درصد رفتارهای انسان از طریق یادگیری ایجاد می‌شود,

سید محسن میر طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار مرصاد، با اشاره به نقش بسیار مهم بازی اظهار داشت: به طور کلی بازی کردن تحرکی را در جسم ایجاد و هورمون هایی را در بدن فعال می‌کند که این هورمون های فعال شده نقش بسیاری در کاهش استرس بر روی کودکان و والدین آنها دارد.

, مرصاد,

 این روانشناس و استاد دانشگاه افزود: بیش از ۷۰ درصد رفتارهای انسان از طریق یادگیری ایجاد می‌شود، در واقع بسیاری از رفتارهایی که در بزرگسالی در افراد می بینیم ناشی از یادگیری هایی است که در دوران کودکی ایجاد شده است.

,

میرطالبی تصریح کرد: بسیاری از این یادگیری ها در زمان بازی اتفاق می‌افتد بنابراین بازی نقش بسیار مهمی در فرآیندهای مختلف یادگیری دارد.

,

وی خاطرنشان کرد: در یادگیری هایی که مربوط به فعالیت ها و تعاملات اجتماعی است قدرت شناختی، عزت نفس، رشد مغزی، توانمندی‌های جسمانی و شناختی، تخیل و خلاقیت در کودکان افزایش می یابد.

,

میرطالبی بین کرد: شرایط بازی سبب می شود مسائلی که به صورت پتانسیل در وجود کودکان قرار دارد به منصه ظهور درآید و بالفعل شود در واقع بازی سبب رشد عاطفی، رشد تعاملات و مهارت های مختلف اجتماعی و  افزایش قدرت تخیل فرد می‌شود.

,

این روانشناس تصریح کرد: کتاب معروف دکتر قاسم قاضی تحت عنوان بازی ایجاد تفکر می‌کند نشان می دهد بازی با ایجاد تفکر سبب می‌شود فرد راه حل های مختلفی را تجربه کند و روش حل مسئله را در دوران کودکی یاد بگیرد تا اگر با موانع و مسائل مختلف مواجه شود بداند چگونه آن را حل کند.

,

میرطالبی خاطرنشان کرد: حل بازی هایی چون پازل و لوگوها که انفرادی محسوب می‌شود باعث تقویت رشد مغزی و تقویت تفکر کودک می‌شود.

,

وی افزود: امروزه در دنیایی که با آن سر و کار داریم به دلیل زندگی آپارتمان نشینی بسیاری از فعالیت ها و بازی ها به صورت انفرادی و با بی تحرکی یا کم تحرکی انجام می شود و بیشتر کودکان بیشتر وقت خود را به دیدن تلویزیون، بازی با گوشی، تبلت و کامپیوتر صرف می کنند که ضمن عدم افزایش رشد شناختی و آگاهی آنها در این صورت بسیاری از ویژگی‌هایی که از بازی توقع داریم رخ نمی دهد.

,

 اصل بازی در کنار بازی های انفرادی، گروهی است 

,  اصل بازی در کنار بازی های انفرادی، گروهی است ,

میرطالبی گفت: اصل بازی در کنار بازی های انفرادی، گروهی است که در فضای باز و محیط هایی چون پارک، طبیعت، دشت و...اتفاق می‌افتد که در شرایط کرونا این مسئله باید کنترل شده، با فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشت صورت گیرد.

,

وی با اینکه وجود این فعالیت ها می تواند کمک کننده باشد، افزود: بازی در فضاهای باز مثل دشت ها، بوستان و پارک ها تقویت کننده رشد جسمانی، رشد شناختی و رشد روانی کودک است.

,

این روانشناس گفت: بسیاری از کودکان هنگامی که به یکدیگر می رسند، تعاملاتشان قدری با کندی و سختی صورت می گیرد و دوست دارند بیشتر بازی های انفرادی را انجام دهند و این اتفاق بسیار بدی است زیرا در آینده با مشکلات زیادی در ارتباطات خود مواجه می‌شوند و نمی‌دانند وقتی با فردی روبرو شوند چه اندازه باید به وی اعتماد کنند یا بسیار اعتماد کرده یا بسیار سرد رفتار می‌کنند.

,

میرطالبی خاطرنشان کرد: در شرایطی که بچه ها در پارک، بوستان و طبیعت بازی می‌کنند تعاملات را فرا می‌گیرند و تمرین می‌کنند چگونه با هم ارتباطات اجتماعی داشته، مشارکت و همکاری کنند همان گونه که در مهدهای کودک وقتی به بچه‌ها میوه ای داده می‌شود و آن را تقسیم می کنند یاد می گیرند در کنار آن که به خود رسیدگی کنند به دیگران هم باید توجه کنند.

,

هدف اصلی در بازی تغییر رفتار است 

, هدف اصلی در بازی تغییر رفتار است ,

وی با بیان اینکه بازی‌ در محیط های اجتماعی و فضای بازی می‌تواند بسیار تقویت کننده باشد، عنوان کرد: هدف اصلی در بازی تغییر رفتار است که باعث پرورش هوش، رشد شناختی و قدرت جسمانی می شود.

,

این روانشناس تصریح کرد: در گذشته بچه ها بازی هایی مثل الاکلنگ، تیله بازی و قائم موشک بازی انجام می‌دادند و بسیاری از انرژی هایی که در وجود آنها بود تخلیه می شد اما اکنون بسیاری از بچه ها در زندگی آپارتمان نشینی شب ها بیدار می مانند و روزها می خوابند در حالی که اگر در پارک و فضای باز فعالیت و بازی کنند شب خواب خوبی را خواهند داشت زیرا بسیاری از هورمونها ترشح شده و رشد جسمانی خوبی صورت گرفته است.

,

میرطالبی بیان کرد: یکی از ویژگی های اجتماعی در محیط باز تخلیه انرژی است و اگر این تخلیه انجام نشود حالت پرخاشگری ایجاد شده و در وجود کودک باقی خواهد ماند و می‌خواهند آن را در فضای خانه تخلیه کنند.

,

وی افزود: کودکانی که در گذشته در دوران کودکی خود در محیط بیرون یا کوچه بازی کرده اند تعامل خوبی با دیگران داشتتند، کمتر دچار تنش و پرخاشگری می شدند و آرامش بیشتری داشتند بسیاری از هورمون ها در حین فعالیت های جسمانی فعال و از بدن ترشح می شود.

,

میرطالبی بیان کرد: بسیاری از مواقع وقتی این فعالیت های جسمانی صورت نمی‌گیرد به جای آن مسائل دیگر رخ می‌دهد از جمله پرخاشگری، اضطراب، استرس و کاهش عزت نفس.

,

این روانشناس تصریح کرد: کودکانی که فعالیت های اجتماعی ندارد در آنها گوشه گیری بیشتر دیده می‌شود بر عکس کودکانی که در محیط‌های اجتماعی و گروهی قرار می‌گیرند عزت نفس و قدرت بیان آنها افزایش یافته و همکاری و تعاون را فرا می‌گیرند و در آینده بچه های بسیار موفقی هستند.

,

, ,

میرطالبی خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم در شرایط کرونا با رعایت شیوه نامه های بهداشتی والدین، کودکان خود را به دشت، پارک و بوستان خلوت ببرند و بازی کنند.

,

وی عنوان کرد: در بحث بازی باید تنوع را رعایت کنیم به گونه ای که هر هفته یک نوع بازی انجام دهیم که برای کودکان خوشایند باشد بنابراین رعایت تنوع در بازی بسیار مهم است.

,

اهمیت مناسب سازی و تجهیز پارکها برای بازی کودکان 

, اهمیت مناسب سازی و تجهیز پارکها برای بازی کودکان ,

به گزارش مرصاد یکی از اقداماتی که شهرداری ها بایستی انجام دهند تجهیز و مناسب سازی مکان هایی برای کودکان است.

,

از آنجایی که پارکها برای بازی کودکان مکان مناسبی می تواند باشد پس تجهیز آنها به وسائل بازی کوکان یکی از اقدامات مهمی است که شهرداریها بایستی انجام بدهند.

,

بر همین اساس برای اینکه ببینیم که پارک های شهر کرمانشاه به چه میزان به این امکانات تجهیز شده اند از یکی از مسئولان شهرداری کرمانشاه در این خصوص سوال کردیم:

,

بیش از 98 درصد پارکهای شهر کرمانشاه تجهیز هستند

, بیش از 98 درصد پارکهای شهر کرمانشاه تجهیز هستند,

فرامرز رحمتی زاده در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: موضوع وسایل بازی کودکان در پارکها دو مقوله قابل بحث است یکی وسایل بازی کودکان که در واقع بیشتر پارک به آن تجهیز شده‌اند که طی دو سال اخیر به دلیل شیوع کمتر از آن استقبال شده و شهرداری اقدام خاصی انجام نداده است.

,

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه  افزود: البته شهرداری در بحث تعمیر، نگهداری و تعویض وسایل بازی بر اساس رسالت خود اقداماتی انجام داده و به گندزدایی این تجهیزات پرداخته است.

,

, ,

رحمتی زاده تصریح کرد: وسایلی چون قصر بادی کودکان که باید استانداردهایی را رعایت کنند هرچند اکثرا رعایت نمی‌شد به دلیل شیوع کرونا و اهمیت سلامت مردم از پارکها جمع آوری شد زیرا نظافت و گندزدایی این وسایل مطرح بود.

,

وی با بیان اینکه در برخی پارک های محله ای نیز تعمیر و ترمیم کفپوش ها انجام گرفت، عنوان کرد: در مجموع بیش از ۹۸ درصد پارک های شهر کرمانشاه به وسایل بازی کودکان تجهیز هستند مگر پارک های محله ای کوچک که به دلیل ایجاد سر و صدای کودکان و اعتراض اهالی این وسایل نصب نشده و تنها مبلمان شهری، صندلی و سطل زباله  تعبیه شده است.

,

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه گفت: طی سال گذشته ۲۳ پارک جدید احداث شد که به جز پروژه میدان امام حسین و پل مدافع حرم در سایر پارکهای محله ای نصب مبلمان و وسایل بازی کودکان انجام شده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه